آیا در محتوای خود از کلمات کلیدی استفاده میکنید؟ اگر تعداد این کلمات بیش از حد باشد، ممکن است دچار کیورد استافینگ یا «انباشت کلمات کلیدی» شوید اما واقعا keyword stuffing چیست؟ در زمینه بهینهسازی برای موتورهای جستجو (SEO)، این اصطلاح به حالتی اشاره دارد که یک کلمه کلیدی یا عبارت خاص به طور مکرر در متن استفاده میشود و به خوانایی و تجربه کاربری محتوا آسیب میزند.
شاید به نظر برسد که اگر کلمات کلیدی مفید هستند، پس استفاده بیشتر از آنها میتواند بهتر باشد اما این منطق ساده گاهی باعث ایجاد مشکلاتی در رتبه بندی میشود.
در ادامه پاسخ سوال “keyword stuffing چیست” و انواع آن به صورت دقیق تر ارائه می شود.
تصویر(۱)
Keyword Stuffing چیست؟
به گفته گوگل، معنای Keyword Stuffing، پر کردن یک صفحه وب توسط کلمات کلیدی با هدف دستکاری رتبه بندی نتایج جستجو است. این کلمات معمولاً به شکل لیست یا گروهی و همچنین غیرطبیعی یا خارج از متن در صفحه ظاهر میشوند. گوگل با استفاده از سیستمهای خودکار و در صورت لزوم بررسیهای انسانی، محتوا و رفتارهایی که سیاستهای آن را نقض میکنند، شناسایی میکند. این تخلفات ممکن است منجر به اقدامات دستی شود. سایتهایی که قوانین را نقض کنند، ممکن است در رتبه بندی افت کنند یا حتی از نتایج جستجو حذف شوند.
Keyword Stuffing نوعی اسپم است که در آن مالک یک وبسایت سعی میکند به طرز نامناسبی، تعداد زیادی کلمه کلیدی را در یک صفحه وب قرار دهد تا رتبه جستجوی خود را بهبود بخشد. اگرچه در گذشته این روش برای کسب رتبه بالاتر در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERPs) مؤثر بود اما امروزه یک تاکتیک اسپم محسوب میشود و موتورهای جستجو میتوانند شما را به دلیل استفاده از آن جریمه کنند.
کیورد استافینگ میتواند به روشهای مختلفی انجام شود. در یک صفحه قابل مشاهده، اغلب منجر به محتوایی میگردد که خوانایی مناسبی ندارد و تراکم کلمات کلیدی در آن زیاد است. همچنین میتواند در کلمات کلیدی متا پنهان شود، که آنها را در یک صفحه مخفی میکند. درک این روشها میتواند به شما کمک کند تا از Keyword Stuffing جلوگیری نمایید و شیوههای اخلاقی سئو را حفظ کنید.
نمونههایی از Keyword Stuffing در سئو
به مثال زیر که نمونه ای از Keyword Stuffing در سئو است، توجه کنید:
“ما بهترین کلمات کلیدی را برای کلمات کلیدی شما ارائه میدهیم. اگر به دنبال کلمات کلیدی هستید، ما کلمات کلیدی مناسب را برای کلمات کلیدی شما داریم. کلمات کلیدی ما بهترین کلمات کلیدی در بازار هستند.”
این مثال چندین مشکل دارد:
۱. تراکم کلمات کلیدی: کلمه “کلمات کلیدی” چندین بار در یک پاراگراف استفاده شده است که کاملاً غیرقابل قبول می باشد. این کار منجر به جریمه شدن توسط موتورهای جستجویی مانند گوگل میشود.
۲. هدف قرار دادن مخاطب: این پاراگراف به گونهای نوشته نشده که برای کاربران قابل خواندن باشد و تنها جهت فریب رباتهای خزنده گوگل طراحی شده است. کاربری که به این صفحه مراجعه میکند، به سرعت صفحه را ترک خواهد کرد.
۳. هدف محتوا: هیچ سازماندهی یا انسجامی در این پاراگراف وجود ندارد. این پاراگراف تنها مکانی برای استفاده از عبارت “کلمات کلیدی” است.
Keyword Stuffing ممکن است در مکانهای زیر نیز اتفاق بیفتد:
– توضیحات متا و تگ عنوان
تصویر(۲)
– URLها
تصویر(۳)
– متن جایگزین تصاویر (Alt Text)
تصویر(۴)
اگرچه طبیعی است که کلمات کلیدی در محتوا تکرار شوند اما قرار دادن غیرطبیعی یا بیش از حد آنها مفید نیست.
انواع Keyword Stuffing
حال که به سوال “keyword stuffing چیست” پاسخ داده شده است می بایست با انواع آن نیز آشنا شوید. برای درک بهتر مفهوم Keyword Stuffing، دو نوع رایج آن در ادامه بررسی خواهد شد:
۱. قابل مشاهده:
Keyword Stuffing “قابل مشاهده” زمانی رخ می دهد که این عمل برای کاربران قابل رویت باشد. به مثال زیر توجه کنید:
“صبحهای خود را با کیسه های چای آلومینیومی سادهتر نمایید. با کیسه های چای آلومینیومی، تهیه چای سریع و آسان میشود. همین امروز کیسه های چای آلومینیومی را بخرید و صبحهای خود را پرانرژیتر کنید.”
در این مثال، عبارت “کیسه های چای آلومینیومی” به طور مکرر استفاده شده است.
۲. نامرئی/پنهان:
Keyword Stuffing نامرئی زمانی رخ می دهد که این عمل برای کاربران قابل مشاهده نیست. افراد کلمات کلیدی را با روشهای زیر پنهان میکنند:
- یکسان سازی رنگ متن و پسزمینه
- قرار دادن متن در پشت تصاویر
- تنظیم موقعیت متن، خارج از صفحه نمایش
- استفاده از سایز فونت بسیار کوچک و غیرقابل خواندن
با این تاکتیک سئو کلاه سیاه، کاربران کلمات کلیدی را نمیبینند اما موتورهای جستجو آنها را تشخیص میدهند. در گذشته، این تاکتیک برای کسب رتبه درون نتایج جستجوی ارگانیک موثر بود اما موتورهای جستجو در شناسایی این روشهای اسپم مهارت پیدا کردهاند.
خطرات keyword stuffing چیست؟
تا اینجا به “keyword stuffing چیست” پاسخ داده شد و انواع آن معرفی گردید اما خطرات کیورد استافینگ چیست؟ اسپم کلمات کلیدی (Keyword Spam) به تجربه کاربری آسیب میزند و توسط موتورهای جستجو قابل مجازات است زیرا به عنوان محتوای بیکیفیت شناسایی میشود. این کار برخلاف دستورالعملهای گوگل می باشد و طی سالها، گوگل بروزرسانیهای مختلفی را برای محدود کردن تأثیر Keyword Stuffing در سئو راهاندازی کرده است.
تصویر(۵)
۱. راهاندازی الگوریتم پاندا (۲۰۱۱):
اولین بروزرسانی این الگوریتم، با هدف جریمه کردن روشهای اینچنینی و اسپم کلمات کلیدی در سایتها انجام شد. اگر پاندا Keyword Stuffing را در یک صفحه وب تشخیص دهد، گوگل دیگر آن وبسایت را در نتایج مربوطه نمایش نخواهد داد.
۲. راهاندازی الگوریتم مرغ مگسخوار (۲۰۱۳):
این الگوریتم به زبان طبیعی (natural language) اجازه میدهد تا مجموعهای از کلمات را به عنوان یک کل در نظر بگیرد. این بروزرسانی، محتوای طبیعی را نسبت به محتوای مملو از کلمات کلیدی در اولویت قرار می دهد.
۳. الگوریتم BERT (2019):
این بروزرسانی به تغییرات کلمات و ظرافتهای زبانی در نتایج توجه میکند.
۴. بروزرسانی Vicinity گوگل (۲۰۲۱):
Vicinity، اعتبار نام کسبوکارهایی که در سایت های رتبه بندی قرار گرفته اند را کاهش داد. لیستهایی که از Keyword Stuffing استفاده میکنند، در نتایج پایینتر قرار میگیرند. اگر شما در وبسایت خود Keyword Stuffing انجام دهید و گوگل آن را تشخیص دهد، ممکن است با مجازاتهای زیر مواجه شوید:
- دریافت ایمیل هشدار
- تعلیق جزئی (لیستها در گوگل قابل مشاهده هستند اما قابل ویرایش نیستند)
- تعلیق کامل (لیست به طور کامل از گوگل حذف میشود و نظرات و عکسها از بین میروند)
چگونگی تاثیر Keyword Stuffing در سئو
Keyword Stuffing به عنوان یک تکنیک سئو کلاه سیاه میتواند تأثیر شدیدی روی سئوی سایت داشته باشد. هر زمان که یک موتور جستجو وبسایتی را بررسی میکند، محتوای آن را ارزیابی می نماید تا میزان ارتباط آن وبسایت با یک کلمه کلیدی یا عبارت خاص را تعیین نماید. موتور جستجو از الگوریتمهایی استفاده میکند تا بداند چه کلمات کلیدی در یک وبسایت به کار رفته و چند بار تکرار شدهاند. اگر وبسایت از کلمات کلیدی به صورت غیرطبیعی استفاده کند، موتور جستجو آن را به عنوان Keyword Stuffing در نظر میگیرد و با کاهش رتبه آن در موتورهای جستجو، وبسایت را جریمه خواهد کرد.
اسپم کلمات کلیدی میتواند به روشهای مختلفی بر سئو یک وبسایت تأثیر منفی بگذارد. اولاً، این کار موجب کاهش نمایش وبسایت در موتورهای جستجو میشود. هنگامی که یک وبسایت به دلیل Keyword Stuffing جریمه گردد، دیگر در صفحه اول نتایج موتورهای جستجو ظاهر نخواهد شد و پیدا کردن آن برای کاربران بسیار دشوارتر میشود. علاوه بر این، کیورد استافینگ اعتبار وبسایت را کاهش میدهد. زمانی که یک سایت به دلیل Keyword Stuffing جریمه می گردد بازدیدکنندگان ممکن است آن را غیرقابل اعتماد بدانند و احتمال بازدید از آن کمتر شود.
راه دیگری که Keyword Stuffing میتواند بر سئو تأثیر منفی بگذارد، این است که محتوای وبسایت را غیرقابل خواندن و نامربوط خواهد کرد. هنگامی که یک وبسایت کلمات کلیدی را به صورت بیش از حد استفاده میکند، محتوا به سختی قابل درک است و به نظر میرسد که ارتباط کمتری با کاربر دارد. این امر منجر به نرخ پرش بالا و تعامل کم میشود که به موتورهای جستجو نشان میدهد وبسایت محتوای ارزشمندی به کاربران ارائه نمیکند.
برای مالکان وبسایتها و بازاریابان بسیار مهم است که بدانند Keyword Stuffing یک استراتژی بیاثر جهت بهبود سئو وبسایت می باشد. در عوض، آنها باید بر ایجاد محتوای باکیفیت، مرتبط و جذاب تمرکز کنند که به طور طبیعی کلمات کلیدی را در خود جای دهد. همچنین مالکان وبسایتها باید سایر روشهای سئو مانند لینکسازی و استفاده از متا تگها را برای بهبود رتبه خود در موتورهای جستجو به کار ببرند.
روش جلوگیری از keyword stuffing چیست؟ برای جلوگیری از کیورد استافینگ، مالکان وبسایتها باید درج کلمات کلیدی را به ۲-۳٪ از کل محتوا محدود نمایند. این بدان معنا است که برای هر ۱۰۰ کلمه محتوا، کلمات کلیدی فقط باید ۲-۳ بار به کار روند. همچنین، مالکان وبسایتها باید از مترادفها و تغییرات کلمات کلیدی استفاده کنند تا محتوا مرتبطتر شود.
تصویر(۶)
چرا Keyword Stuffing بد است؟
Keyword Stuffing برای سئو بد است زیرا منجر به تولید محتوای بیکیفیت میشود. استفاده غیرطبیعی از کلمات کلیدی، اسپم به نظر میرسد و بازدیدکنندگان را از تعامل با صفحه یا لینک شما منصرف میکند و نهایتا به تصویر برندتان آسیب میزند. علاوه بر این، اگر شما عمداً یک صفحه وب را با کلمات کلیدی پر کنید، بعید است که رتبه خوبی کسب نماید.
همچنین Keyword Stuffing سیاستهای اسپم گوگل را نقض میکند. اگر گوگل تشخیص دهد که شما کلمات کلیدی را در محتوای سایت خود قرار دادهاید یا لینکهای زیادی با متن لنگر (anchor text) حاوی کلمات کلیدی در دامنههای مختلف ایجاد کردهاید، رتبه شما قطعاً کاهش مییابد یا حتی ممکن است با جریمه گوگل مواجه شوید. این بدان معنا خواهد بود که وبسایت شما از موتور جستجوی گوگل حذف می گردد.
موتورهای جستجو مانند گوگل هر ساله الگوریتمهای خود را بروزرسانی میکنند تا بازدهی این استراتژیها را کاهش دهند. Keyword Stuffing قابل مشاهده، بر تجربه کاربری تأثیر میگذارد و هیچکس از خواندن محتوای تکراری لذت نمیبرد زیرا دقیقاً همان چیزی است که Keyword Spam ایجاد میکند. در نتیجه، کاربران ممکن است از سایت خارج شوند و در آینده محتوای شما را در نتایج جستجو نادیده بگیرند.
چرا وبسایتها از Keyword Stuffing استفاده میکنند؟
وبسایتها از Keyword Stuffing به عنوان یک اقدام نادرست برای کسب رتبه های بالاتر در سئو، استفاده میکنند. در گذشته، Keyword Stuffing منجر به کسب رتبه های بالاتر میشد و الگوریتم گوگل صفحاتی را که کلمات کلیدی بیشتری داشتند یا تکرار کلمات کلیدی در آنها بیشتر بود، مرتبط میدانست و به لینکهای غنی از کلمات کلیدی اعتبار میداد.
سپس گوگل بروزرسانیهای مختلفی را برای کاهش ارزش یا جریمه کردن Keyword Stuffing راهاندازی کرد. این بدان معنا است که گوگل مفهوم محتوا را درک نموده و صفحات را بر اساس عواملی مانند جامعیت و هدف جستجو رتبه بندی میکند، نه بر اساس تعداد دفعاتی که از یک کلمه کلیدی استفاده میکنید. علاوه بر این، سیستمهای فعلی تشخیص اسپم گوگل بسیار موثرتر هستند و عملکرد شما در نتایج جستجو را تحت تأثیر قرار میدهند.
طریقه شناسایی keyword stuffing چیست؟
برای شناسایی Keyword Stuffing، صفحات وب خود را تحلیل کنید تا درصد کلمات کلیدی موجود در محتوا را اندازهگیری نمایید و آن را با محدوده توصیهشده ۲-۳٪ مقایسه کنید.
سپس، از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی برای بررسی دشواری و رقابت کلمات کلیدی هدف خود استفاده نمایید. ابزارهای تشخیص سرقت ادبی نیز به شناسایی محتوای تکراری یا کپیشده که ممکن است حاوی Keyword Spam باشد، کمک میکنند. علاوه بر این، محتوای خود را بخوانید تا ببینید آیا طبیعی، جذاب و آموزنده به نظر میرسد یا خیر.
چگونه می توان از Keyword Stuffing جلوگیری کرد؟
معمولاً مالکان صفحات وب به عنوان یک راهحل سریع برای بهینهسازی، پرکردن افراطی کلمات کلیدی را در نظر می گیرند، با این حال، در بلندمدت به ضرر شما تمام خواهد شد.
چند روش برای جلوگیری از پرکردن افراطی کلمات کلیدی عبارتند از:
۱. تحقیق دقیق و باکیفیت کلمات کلیدی، ضروری است
مطالعه بازار اصلی، تعیین عبارات رایج و تحلیل دشواری کلمات کلیدی، بخشهای مهمی از یک تحقیق خوب هستند. یادگیری میزان محبوبیت کلمات کلیدی بسیار مهم می باشد زیرا نشان میدهد که یک کلمه کلیدی چند بار جستجو شده است. علاوه بر این، ارزیابی دشواری کلمات کلیدی نیز مهم است. هرچه این معیار بالاتر باشد، رتبه بندی در صفحه اول نتایج موتورهای جستجو (SERP) سختتر خواهد بود. هنگام تحلیل دشواری کلمات کلیدی، معیارهای زیر کلیدی هستند:
- Domain Authority (اعتبار دامنه)
- Page Authority (اعتبار صفحه)
- قابلیت اعتماد وبسایت
۲. افزایش تعداد کلمات محتوا
افزایش حجم متن به شما کمک میکند تا کلمات کلیدی را به طور طبیعی توزیع کنید. این کار خوانایی متن و تجربه کاربری را بهبود میبخشد.
۳. تراکم کلمات کلیدی را اندازهگیری کنید
تراکم ایدهآل کلمات کلیدی باید کمتر از ۲٪ باشد. ابزارهای بررسی تراکم کلمات کلیدی (Keyword Density Checker) به شما کمک میکنند تا مطمئن شوید که از این درصد فراتر نمیروید و محتوای شما طبیعی به نظر میرسد.
۴. تعیین یک کلمه کلیدی اصلی برای هر صفحه
برای هر صفحه وب، یک کلمه کلیدی هدف انتخاب کنید که به محتوای آن مرتبط باشد. یک کلمه کلیدی با رقابت کم انتخاب نمایید تا سریعتر رتبه بگیرید. با این حال، به یاد داشته باشید که برای هر صفحه از وبسایت خود یک کلمه کلیدی اصلی متفاوت انتخاب کنید.
تصویر(۷)
۵. استفاده از کلمات کلیدی برای سئو داخلی (On-page SEO)
کلمات کلیدی را در بخشهای مناسب صفحه خود قرار دهید، از جمله:
- تگ عنوان (Title Tag)
- توضیحات متا (Meta Description)
- متن جایگزین تصاویر (Image Alt Tag)
- پاراگراف اول
- عنوان صفحه (Page Title)
با رعایت این روشها، میتوانید از پرکردن افراطی کلمات کلیدی جلوگیری کنید و محتوایی با کیفیت و کاربرپسند ایجاد نمایید که برای کاربران و موتورهای جستجو جذاب باشد.
نتیجهگیری
در این مقاله تلاش شد تا به “keyword stuffing چیست” پاسخ داده شود. پرکردن افراطی کلمات کلیدی (Keyword Stuffing) یک استراتژی منسوخ شده می باشد، نه به این دلیل که گوگل با آن مخالف است بلکه تجربه کاربری را تضعیف می کند. شما وفاداری مخاطبان، رتبه نتایج جستجو و پتانسیل خود را به طور همزمان از دست خواهید داد. بنابراین، سعی نکنید با روشهای هوشمندانه اسپم کلمات کلیدی، سیستم را فریب دهید. در عوض، بر نوشتن محتوای طبیعی، آموزنده و دقیق تمرکز کنید و نیازهای نهایی کاربران را در نظر بگیرید.