وقتی صحبت از کانال های ارتباط دیجیتال میشود، امروزه کسب و کارهای بیشتری از پوش نوتیفیکیشن (به جای پیامک و ایمیل) برای ارتباط و تعامل با مشتریان خود استفاده میکنند.
در این مقاله، کانال های ارتباطی مختلف از نظر هزینه و عملکرد چند شاخص کلیدی، به طور دقیق بررسی و مورد تحلیل قرار خواهند گرفت همچنین به مقایسه پوش نوتیفیکیشن، پیامک و ایمیل نیز پرداخته خواهد شد. نهایتا نیز بهترین کانال ارتباطی دیجیتال کسب و کارها با مشتریان در سال ۲۰۲۵، بررسی می شود.
تصویر(۱)
مقایسه پوش نوتیفیکیشن، پیامک و ایمیل و تفاوت های کلیدی آن ها
پوش نوتیفیکیشن، پیامک و ایمیل همگی کانالهای ارتباطی “اختصاصی” هستند. این بدان معنا است که اگر شخصی در هر یک از کانالها عضو شود، می توانید بارها برای او پیام ارسال کنید. جهت ارسال پیام توسط هر یک از این کانالها، باید اطلاعات مشخصی را در اختیار داشته باشید. برای پیامک، به شماره تماس و ایمیل، آدرس او را لازم دارید. در هر دو مورد، باید رضایت شخص را برای ارسال پیامهای بازاریابی داشته باشید.
Push Notification کمی متفاوت عمل میکند اما اصول کلی همچنان یکسان است. فرد باید برنامه شما را در دستگاه تلفن همراه خود نصب کند (این در مورد Push Notification موبایل است و برای وب کمی متفاوت می باشد). همچنین، گیرنده باید اجازه دهد که برنامه شما پوش نوتیفیکیشن را برای او ارسال کند.
تصویر(۲)
بین کانال های ارتباطی، چندین تفاوت از نظر میزان دسترسی، قابلیت تحویل و نوع اطلاعاتی که میتوانید در هر پیام منتقل کنید وجود دارد که در ادامه بررسی می شود. همچنین، تفاوت هایی از نظر اثر بخشی و مقرون به صرفه بودن هر کانال وجود دارد که ابتدا به آنها پرداخته خواهد شد.
مقایسه پوش نوتیفیکیشن، پیامک و ایمیل از نظر هزینه
بهتر است در ابتدا مقایسه پوش نوتیفیکیشن، پیامک و ایمیل از نظر هزینه انجام شود. توجه داشته باشید که هزینه هر روش به ابزار یا خدمات مورد استفاده وابسته است. البته باید توجه داشته باشید که سطح ویژگی های موردنیاز از هر ابزار، متفاوت است (برای مثال، انتخاب ارزانترین پلن اشتراک یک سرویس Push Notification در مقابل پلن پیچیدهتر با ویژگیهای بیشتر).
با این حال، سعی می شود هزینههای ارسال پیام به ۱۰,۰۰۰ کاربر برای هر روش ارائه گردد.
هزینه Push Notification:
- OneSignal: ارسال نامحدود Push Notification به ۱۰,۰۰۰ مشترک از ۳۹ دلار در ماه.
- PushEngage: ارسال نامحدود Push Notification به ۱۰,۰۰۰ مشترک از ۳۳ دلار در ماه.
هزینه پیامک:
- Twilio: در ازای هر پیام ۰.۰۰۷۹ دلار به شماره های ایالات متحده (۷۹ دلار برای ارسال پیام به ۱۰,۰۰۰ مشترک).
- ActiveCampaign: برای ۱۰,۰۰۰ اعتبار پیامک ۱۶۰ دلار (هر پیام به شمارههای ایالات متحده ۱ اعتبار مصرف می کند). همچنین، نیاز به اشتراک در پلتفرم و افزودنی پیامک (ماهانه حداقل حدود ۵۰ دلار) دارد.
- TextMagic: در ازای هر پیام ۰.۰۴۹ دلار به شماره های ایالات متحده.
- Omnisend: برای ارسال ماهانه حداکثر ۱۰,۰۰۰ پیامک ۱۵۰ دلار (شامل ابزارهای بازاریابی ایمیلی).
- Klaviyo: برای ارسال حداکثر ۱۰,۰۰۰ پیامک ۱۷۰ دلار در ماه (شامل ابزارهای بازاریابی ایمیلی).
تصویر(۳)
این هزینه ها در صورت ارسال پیام به شماره های سایر کشورها یا ارسال پیامهای چندرسانهای (MMS) ممکن است بیشتر باشد.
هزینه ایمیل:
- ActiveCampaign: مبلغ ۲۸۷ دلار در ماه (طرح Marketing Plus با ۱۰,۰۰۰ مشترک). همچنین، امکان ارسال ایمیلهای تعاملی با ۱۵ دلار در ماه برای ۱۰,۰۰۰ کاربر را دارد.
- Omnisend: مبلغ ۱۱۵ دلار در ماه (پلن Email Only با حداکثر ۱۰,۰۰۰ مخاطب، شامل ۱۲۰,۰۰۰ ایمیل ماهانه).
- Klaviyo: مبلغ ۸۰ دلار در ماه (پلن بازاریابی ایمیلی با ۳,۰۰۱ – ۱۰,۰۰۰ مخاطب، شامل ۳۰,۰۰۰ ایمیل ماهانه).
- Drip: مبلغ ۱۵۴ دلار در ماه برای حداکثر ۱۰,۰۰۰ مخاطب (ایمیل های نامحدود).
- MailChimp: مبلغ ۱۰۰ دلار در ماه برای حداکثر ۱۰,۰۰۰ مخاطب (شامل ۱۰۰,۰۰۰ ایمیل ماهانه).
کدام کانال ارتباطی مقرون به صرفهتر است؟
مقرون به صرفه بودن کانالها براساس تکرار ارسال پیامها است. اگر ماهانه یک پیام برای هر مشترک ارسال کنید، هزینه شما به شرح زیر خواهد بود:
- ایمیل: ۸۰ دلار (از طریق Klaviyo)
- پیامک: ۷۹ دلار (از طریق Twilio)
- پوش نوتیفیکیشن: ۹۰.۷۵ دلار (از طریق PushEngage)
با افزایش تعداد پیام های ارسالی، هزینه ارسال پیامک به طور چشمگیری افزایش می یابد، زیرا در این روش به ازای هر پیام هزینه پرداخت می شود (نه به ازای هر مشترک).
ابزارهای بازاریابی ایمیلی بر اساس تعداد مشترکان هزینه دریافت می کنند اما بسیاری از آنها سقف ماهانه برای تعداد ایمیلها دارند. اگر قصد ارسال چندین پیام در ماه (تقریباً یکبار در هفته) را دارید، هزینه ایمیل و Push Notification تقریباً برابر خواهد بود. اگر تعداد پیامهای ارسالی بیش از این باشد، Push Notification ارزانترین گزینه خواهد بود، به خصوص اگر از ابزاری مانند OneSignal یا PushEngage که ارسال نامحدود Push Notification در ماه ارائه میدهند را استفاده کنید.
با این حال، هنگام بررسی هزینه ها، باید اثربخشی هر کانال برای دسترسی به مشترکان را نیز در نظر بگیرید. اگر گزینه A و B هزینه مشابهی برای هر پیام داشته باشند اما گزینه A دارای نرخ باز شدن ۵۰٪ و گزینه B نرخ باز شدن ۲۵٪ باشد، مطمئنا گزینه A مقرون به صرفهتر خواهد بود. در بخش بعدی، موضوع فوق بررسی می شود.
مقایسه پوش نوتیفیکیشن، پیامک و ایمیل از نظر نرخ باز شدن و نرخ کلیک
اکنون مقایسه پوش نوتیفیکیشن، پیامک و ایمیل از نظر نرخ باز شدن (Open Rate) و نرخ کلیک (Click-Through Rate – CTR) انجام خواهد شد.
نرخ باز شدن
آمارهای متفاوتی درباره میانگین نرخ باز شدن ایمیل، پیامک و Push Notification وجود دارد. به عنوان مثال، Reckless میانگین نرخ باز شدن را ۲% برای ایمیل و ۲۰% جهت پوش نوتیفیکیشن گزارش می دهد، در حالی که Omnisend این مقدار را ۲۲.۹۴% برای ایمیل و ۵۲.۸۶% جهت Push Notification اعلام کرده است. در مقایسه، پیامک دارای نرخ باز شدن بسیار بالایی می باشد و برخی منابع ادعا میکنند که این مقدار تا ۹۸% نیز میرسد.
خلاصه این آمار تقریبی به صورت زیر است:
- ایمیل: ۲۰%
- پیامک: ۹۵%
- پوش نوتیفیکیشن: ۵۰%
نرخ کلیک (CTR)
در مورد نرخ کلیک نیز منابع مختلف ارقام متفاوتی گزارش دادهاند. برای مثال، Clevertap نرخ کلیک میانگین Push Notification را ۲.۲۵% اعلام کرده، در حالی که Reckless این مقدار را ۲۸% گزارش می کند.
تصویر(۴)
OneSignal نرخ کلیک میانگین ۸% را برای Push Notification اعلام نموده، در حالی که Business of Apps آن را بین ۲۱.۶% تا ۴۲.۵% برآورد کرده است. برای پیامک، برخی منابع نرخ کلیک را حدود ۲۰% اعلام کردهاند، در حالی که برخی دیگر آن را ۶% گزارش دادهاند. Tatango میانگین نرخ کلیک پیامک را بین ۵-۱۰% تخمین می زند که با برآوردهای ارائه شده نیز همخوانی دارد.
نرخ کلیک ایمیل معمولاً در یک بازه ثابت بین ۱-۲% قرار دارد.
میانگین نرخ کلیک برای هر کانال:
- ایمیل: ۱%
- پیامک: ۸%
- پوش نوتیفیکیشن: ۱۰%
عوامل دیگری که برای انتخاب کانال ارتباطی مناسب باید در نظر گرفت
تا اینجا به هزینه، نرخ باز شدن و نرخ کلیک پرداخته شده است. این موارد عوامل بسیار مهمی در انتخاب بهترین کانال ارتباطی برای برندها هستند اما عوامل دیگری نیز وجود دارند که باید در نظر گرفته شوند.
دسترسی (Reach)
Reach، میزان سهولت دستیابی به یک کاربر خاص در هر کانال را در نظر می گیرد.
- بازاریابی ایمیل و پیامک: برای استفاده از این کانالها، باید اطلاعات تماس (ایمیل یا شماره تلفن) را داشته باشید. این اطلاعات نسبتا راحت به دست میآیند اما دستیابی به ایمیل و شماره تلفن یک کاربر، سختتر از گذشته شده است (به دلیل افزایش آگاهی درباره حفظ حریم خصوصی و سوءاستفاده از دادهها).
- بازاریابی پوش نوتیفیکیشن: برای استفاده از این کانال، کاربر باید برنامه شما را دانلود و نصب کند که یک مانع بزرگتر نسبت به دریافت ایمیل یا شماره تلفن است.
برنده این بخش، ایمیل است. جمعآوری ایمیل آسانتر از شماره تلفن می باشد و ایمیل محدودیت کشوری ندارد.
قابلیت تحویل (Deliverability)
پس از دریافت اطلاعات تماس، احتمال رسیدن پیام شما به کاربر، با “قابلیت تحویل” سنجیده می شود.
- ایمیل: پیامها ممکن است به پوشه اسپم بروند و این در حالی می باشد که نرخ لغو اشتراک در ایمیلهای بازاریابی رو به افزایش است.
- پوش نوتیفیکیشن: کاربران میتوانند اعلانها را به راحتی خاموش کنند که قابلیت تحویل این کانال را کاهش میدهد.
- پیامک: پیامک، برنده این بخش است زیرا پوشه اسپم ندارد و پیامها حتی بدون اینترنت و از طریق شبکه مخابراتی دریافت میشوند.
برتری این بخش با پیامک است.
میزان اطلاعات قابل انتقال
چه مقدار اطلاعات را میتوان در هر پیام منتقل کرد؟
- ایمیل: برنده مطلق این بخش است زیرا میتوان محتوای طولانی، تصاویر و قالبی پیچیده را ارسال کرد.
- پیامک و پوش نوتیفیکیشن: محدودیت های زیادی در میزان متن دارند.
برتری این بخش با ایمیل است.
شخصیسازی (Personalization)
شخصیسازی کانال ارتباطی موردنظر چقدر آسان است؟
- بازاریابی Push Notification: بالاترین سطح شخصی سازی را دارد زیرا به طور مستقیم با برنامه شما ادغام میشود.
- بازاریابی ایمیل و پیامک: امکان شخصیسازی دارند اما فضای محدودی برای این کار در پیامک وجود دارد.
برتری این بخش با پوش نوتیفیکیشن است.
اعتماد کاربران (Trust)
اعتماد کاربران به کدام کانال برای ارتباطات تجاری بیشتر است؟
- ایمیل: در حال از دست دادن اعتماد کاربران است و به عنوان یک کانال پر از اسپم شناخته می شود.
- پیامک: سطح اعتماد پایینتری دارد زیرا هدف اصلی کلاهبرداری های فیشینگ است.
- پوش نوتیفیکیشن: برنده این بخش Push Notification می باشد زیرا فقط تحت یک برند (برنامهای که کاربر دانلود کرده است) شناخته میشود.
عناصر بصری (Visual Elements)
چقدر امکان استفاده از تصاویر و المان های گرافیکی وجود دارد؟
- ایمیل: برنده مطلق این بخش است زیرا امکان افزودن تصاویر، دکمههای CTA و قالب های سفارشی را دارد.
- پوش نوتیفیکیشن: امکان افزودن برخی المانهای بصری محدود را دارد.
- پیامک: تقریباً هیچ قابلیتی برای افزودن عناصر بصری ندارد، مگر از طریق MMS که هزینه بالایی خواهد داشت.
تعامل (Interaction)
آیا کاربران می توانند به پیامها پاسخ دهند؟
- بازاریابی ایمیل و پیامک: امکان تعامل مستقیم با برند را دارند. ایمیل به دلیل رایگان بودن پاسخ دهی، برنده این بخش است.
- بازاریابی Push Notification: امکان تعامل مستقیم ندارد اما کاربران می توانند روی اعلان کلیک کرده و وارد برنامه شوند.
تصویر(۵)
به طور کلی موارد زیر را در نظر داشته باشید:
- اگر به نرخ باز شدن بالا نیاز دارید؛ پیامک را انتخاب کنید.
- اگر به تعامل بالا و شخصی سازی نیاز دارید؛ Push Notification را انتخاب نمایید.
- اگر به محتوای غنی، تصاویر و تعامل دو طرفه نیاز دارید؛ ایمیل را انتخاب کنید.
هر سه کانال کاربردهای منحصر به فرد خود را دارند و انتخاب بهترین گزینه به نیازهای کسب و کار شما وابسته است.
قابلیت استفاده (Usability)
نهایتا، چقدر راهاندازی و برقرار ارتباط در هر کانال، برای برندها آسان است؟
- ایمیل: ابزارهای بازاریابی ایمیلی، قدیمی، پیچیده و در عین حال کاربرپسند هستند. با وجود ابزارهای SaaS، افزونهها و اپلیکیشنهایی که به صاحبان وبسایتها و اپلیکیشنها کمک میکنند؛ امروزه راهاندازی فرمهای اشتراک ایمیل بسیار آسان است.
- پیامک: صنعت بازاریابی پیامکی، به اندازه ایمیل پیشرفته و کاربرپسند نیست اما بسیاری از پلتفرم های ایمیل امروزی، امکان ارسال پیامک را نیز فراهم میکنند؛ بنابراین می توانید از یک پلتفرم برای هر دو استفاده کنید.
- Push Notification: در تنظیمات اولیه کمی پیچیدهتر است اما با پلتفرمهایی مانند OneSignal و PushEngage، کار برای افراد مبتدی نیز آسانتر شده است.
برتری این بخش با ایمیل است. (به دلیل سادگی راهاندازی و امکانات پیشرفته)
جمعبندی: بهترین راه برای ارتباط با مشتریان چیست؟
در این مقاله تلاش شد تا به مقایسه پوش نوتیفیکیشن، پیامک و ایمیل پرداخته شود. هیچ پاسخ یکسانی برای همه کسب و کارها وجود ندارد اما Push Notification به عنوان یکی از مقرون به صرفهترین راه های ارتباطی با مشتریان امروزی ظاهر شده است. یک رویکرد چند کاناله این است که از ایمیل، Push Notification و پیامک در کنار هم استفاده کنید تا بیشترین بازدهی را داشته باشید.
وقتی صحبت از Push Notification میشود، قدرت واقعی آن در موبایل نهفته است. در موبایل، پوش نوتیفیکیشن مستقیماً روی صفحه قفل کاربران ظاهر میشود و پیام شخصی سازی شدهای را به آنها ارسال میکنند.