در ماه مارس ۲۰۲۴، گوگل هشدار اولیهای درباره مجموعه ای از سیاست های جدید مقابله با اسپم که در ماه می اجرایی شدند، مانند سوء استفاده از اعتبار سایت (که گاهی با عنوان “سئوی انگلی” شناخته میشود) منتشر کرد. این سیاست به صورت زیر تعریف شده است:
“سوء استفاده از اعتبار سایت به معنای انتشار صفحات شخص ثالث (third-party) درون سایتی دیگر با هدف کسب رتبه بالا در نتایج جستجو، توسط بهره برداری از مزایای سایت میزبان است.”
گوگل محتوای شخص ثالث، به ویژه در حوزه های تخفیف و شرط بندی را هدف اقدامات دستی (manual actions) خود قرار داد. این اقدامات به صورت محدود انجام شدند اما تأثیر قابل توجهی روی برندهای بزرگ داشتند.
بروزرسانی سیاست ضد اسپم گوگل و سردرگمی کاربران
در اواخر ماه می، گوگل تأیید کرد که اقدامات مربوط به سوء استفاده از اعتبار سایت، مرتبط با الگوریتم ها نیستند. سپس در اکتبر، موج دوم این اقدامات و سیاست ضد اسپم گوگل، چندین برند بزرگ با صفحات شخص ثالث را هدف قرار داد. گوگل اعلام کرد این اقدامات جدید ناشی از سیستم هایی هستند که تفاوت قابل توجه بخشی از یک سایت با موضوع اصلی را بررسی میکنند و باعث پنالتی در سئو می گردد.
این موضوع باعث ایجاد اطلاعات متناقض شد زیرا به نظر می رسید که مجازات های ماه اکتبر ماهیتی الگوریتمی دارند. همچنین، سایت هایی که در ظاهر به دلیل سوء استفاده از اعتبار سایت جریمه نشده بودند، شباهت زیادی به همان سایت های متخلف داشتند و این امر باعث ناشناخته ماندن سیاست ضد اسپم گوگل شد.
نهایتا، موج دیگری از اقدامات دستی در جریان بروزرسانی اصلی (Core Update) ماه نوامبر اعمال شد که در بسیاری از موارد، مجازاتهای اعمالشده ماه اکتبر را تشدید کردند. اگرچه به نظر می رسید این اقدامات ارتباط مستقیمی با بروزرسانی اصلی نداشته باشند.
جدول زمانی مقابله با سوء استفاده از اعتبار سایت
با رویدادهایی که همپوشانی داشتند و اظهاراتی از سوی گوگل که نشان دهنده هر دو اقدام دستی و الگوریتمی بودند، اتفاقات بعدی کمی پیچیده شد. سیاست ضد اسپم گوگل و رویدادهای اصلی از ماه می تا نوامبر به این صورت بودند:
می ۲۰۲۴ – جریمه های دستی هدفمند (کدهای تخفیف و غیره)
اکتبر ۲۰۲۴ – جریمه های دستی بیشتر
اکتبر ۲۰۲۴ – بروزرسانی الگوریتمی برای شناسایی محتوای غیرمرتبط
نوامبر ۲۰۲۴ – جریمه های دستی بیشتر
نوامبر ۲۰۲۴ – بروزرسانی اصلی نوامبر (ادامه تا دسامبر)
احتمالاً شما هم دچار سردرگمی یا نگرانی شدهاید. شاید حتی به فکر تغییر شغل افتاده باشید اما اگر این چنین نیست، احتمالاً در تلاش هستید تا خطرات احتمالی که ممکن است سایت شما را در معرض جریمه دستی گوگل یا الگوریتمی قرار دهد، ارزیابی کنید. این جریمه ها ممکن است به سوء استفاده از صفحات شخص ثالث، مطالب غیر مرتبط یا احتمالاً همکاری در فروش (Affiliate Content) مربوط باشند. با توجه به پیچیده بودن سیاستها، مقابله با جریمه دستی گوگل ممکن است دشوار باشد.
درک سطح ریسک و سوء استفاده از اعتبار سایت
جریمه دستی گوگل می تواند پیچیده باشد. اولین قانون سئو این است که “هرگز گوگل را به طور عمومی شرمنده نکنید.” برخی برندهای بزرگ، از مرزهای تعیین شده توسط گوگل عبور کردند و گوگل آنها را به عنوان مثال هایی برای دیگران، تنبیه کرد.
از طرف دیگر، احتمال دارد که یک عامل الگوریتمی نیز در این فرآیند نقش داشته باشد. اگر تاکنون وجود نداشته، احتمالاً در آینده نزدیک اعمال خواهد شد. ارزیابی ریسک هر سایت به صورت مجزا، پیچیده است اما با اطلاعات به دست آمده، یک مقیاس ۵ سطحی برای ارزیابی میزان تهدید و سوء استفاده از اعتبار سایت ایجاد شد.
تصویر(۱)
در ادامه، هر سطح تهدید، از آسیب پذیرترین تا کمخطرترین، بر اساس اطلاعات فعلی و بیانیه های عمومی گوگل، بررسی خواهد شد.
سطح ۱ – صفحات شخص ثالث / میزبانی شده / همکاری در فروش
تصویر(۲)
میزان تهدید و سوء استفاده از اعتبار سایت در این سطح بالا می باشد. این سطح شامل همان سایت هایی است که تحت جریمه دستی گوگل قرار گرفته اند. در این سطح، محتوا نه تنها توسط یک شخص ثالث تولید و به طور گسترده توزیع می شود بلکه معمولاً روی یک زیردامنه یا زیرپوشه خارجی میزبانی می گردد. این محتوا به وضوح با هدف کسب درآمد و سوء استفاده از اعتبار سئوی سایت اصلی ایجاد شده است. در لیست زیر نمونهای از سایتهایی آورده شده که تقریباً تمام حضور خود را در نتایج جستجو، به همین دلیل از دست دادهاند:
coupons.usatoday.com
coupons.businessinsider.com
coupons.cnn.com
coupons.thedailybeast.com
coupons.cnet.com
سطح ۲ – صفحات شخص ثالث / دارای مجوز / همکاری در فروش
تصویر(۳)
در این سطح سوءاستفاده از اعتبار سایت، تفاوت اصلی با گزینه قبل، بحث فنی است. اگر محتوای موردنظر را از یک شخص ثالث دارای مجوز دریافت کرده باشید اما خودتان آن را میزبانی کنید، ممکن است بتوانید کمی بیشتر دوام بیاورید و تشخیص آن سختتر باشد اما این تفاوت نهایتا تغییری در اصل ماجرا ایجاد نمیکند. در نهایت ممکن است جریمه سایت توسط گوگل شامل شما نیز گردد.
با اینکه از جزئیات توافقات تجاری تمامی سایتها نمی توان اطلاع داشت اما در لیست زیر سایتهایی آورده شده است که اخیرا دچار افت شدیدی شده اند:
forbes.com/advisor
marketwatch.com/guides
cnn.com/cnn-underscored
usnews.com/insurance
wsj.com/buyside
یکی از مشکلات اصلی این است که محتوای دارای مجوز یا مشارکتی تقریباً همیشه به شرکای دیگر نیز توزیع می گردد و باعث می شود شبیه محتوای تکراری (cookie-cutter) به نظر برسد. فقط قرار دادن لوگو و رنگ های برند شما، آن را به محتوای اختصاصی تبدیل نمی کند. ترفندهای ظاهری شاید کمی زمان بخرد اما نهایتا، باعث رو شدن دست شما خواهند شد.
سطح ۳ – صفحات شخص ثالث / سفارشی / همکاری در فروش
تصویر(۴)
در این سطح، اوضاع کمی مبهم می شود. اگر شما یک شخص ثالث را برای تولید محتوای کاملاً سفارشی استخدام کنید، چه اتفاقی می افتد؟ پرداخت هزینه به نویسندگان برای تولید محتوا کاملاً طبیعی می باشد. برای مثال، گوگل انحصارا به مقالات انتقادی و سایر محتواهای مهم و … اشاره کرده و اعلام نموده که این موارد، سوء استفاده از اعتبار سایت محسوب نمیشوند.
سطح ۴ – محتوای اصلی / غیرمرتبط / همکاری در فروش
تصویر(۵)
اشاره گوگل به اینکه ممکن است محتوای غیرمرتبط هدف الگوریتم قرار گیرد، بسیاری را نگران کرده است و دلیل خوبی هم دارد – زیرا اصطلاح “غیرمرتبط” بسیار مبهم (و شاید عامدانه مبهم) می باشد. اکثر سایت ها به صورت رسمی طیف گسترده ای از موضوعات را پوشش می دهند، درحالیکه برخی دیگر محتوای خود را کاملاً بهینه سازی شده برای سئو منتشر می کنند.
خطر اصلی این خواهد بود که سوء استفاده از اعتبار سایت ممکن است به مرور در الگوریتم گوگل کدگذاری شود. اگر شما در یک سایت خبری معتبر با موضوع ورزشهای محلی، محتوای اختصاصی و مفیدی درباره “بهترین کارت های اعتباری” بنویسید و با ارائه دهندگان این خدمات روابط همکاری در فروش داشته باشید، صرف نظر از اینکه چه کسی محتوا را نوشته است، به احتمال زیاد در حال نقض قوانین هستید.
حالا فرض کنید یک سایت بررسی بازی های ویدیویی، محتوایی اختصاصی درباره “بهترین کارت های هدیه برای پلتفرم های بازی” منتشر کند اما این محتوا به صورت اسپانسری تولید شده باشد. دستورالعمل های فعلی گوگل نشان می دهند که این مورد ریسک پایینی دارد.
گوگل به طور خاص بیان کرده، بلوک های تبلیغاتی شخص ثالث و لینک های همکاری در فروشی که به درستی برچسب گذاری شده اند ذاتاً سوءاستفاده محسوب نمی شوند. آنچه در اینجا مورد بحث می باشد، مدل های همکاری در فروش تهاجمی است که منجر به تولید محتوای غیرطبیعی صرفاً برای سئو می شوند.
سطح ۵ – محتوای اصلی / غیرمرتبط / ویرایش شده
تصویر(۶)
آیا باید نگران این بود که محتوای ویرایش شده یا غیرمرتبط، جریمه گردد؟ این احتمال وجود دارد گوگل یک بروزرسانی الگوریتمی را اجرا کند که بیش از حد سخت گیرانه باشد اما به نظر می رسد که ریسک آن بسیار پایین است. از اینکه گاهی در حاشیه موضوع اصلی خود فعالیت کنید، هراسی نداشته باشید.
نمی توانید به سادگی با ویرایش محتوای شخص ثالث آن را در سایت خود قرار دهید. گوگل اخیراً این موضوع را بسیار سختگیرانه مورد انتقاد قرار داده و گفته است:
“هیچ میزان از دخالت مستقیم مالک سایت، ماهیت اصلی محتوای شخص ثالث را تغییر نمیدهد و نمیتواند از سوء استفاده ناعادلانه سیگنال های رتبه بندی میزبان جلوگیری کند.”
شما نمیتوانید آنچه که متعلق به شما نیست، مورد سوء استفاده قرار دهید
به صورت صریح باید گفت که شما نمی توانید از اعتبار سایت خود سوء استفاده کنید. گوگل سعی خواهد کرد سوءاستفاده از اعتبار سایت و قدرت را تشخیص دهد. اگر یک سایت جدید دارید، تمرکز موضوعی برای سئو و جذب مخاطب، منطقی است اما از نظر فنی، شما نمی توانید مرتکب سوء استفاده از اعتبار سایت شوید.
آیا هدف سیاست ضد اسپم گوگل، محتوای همکاری در فروش است؟
طبق یک پرسش و پاسخ از گوگل، این سیاست برای هدف قرار دادن محتوای همکاری در فروش نیست.
تاکنون تقریباً تمام محتواهایی که جریمه دستی گوگل دریافت کردهاند، بر اساس مدل های همکاری در فروش ساخته شده اند. گوگل تاکید میکند که لینک های affiliate باید “به درستی علامت گذاری شوند” اما این راهکار مشکل اصلی را حل نمی کند. این نوع محتوا همچنان از اعتبار برندهای معتبر سوء استفاده می نماید تا صفحات شخص ثالث را برای اهداف سئو منتشر کرده و از کلمات کلیدی رقابتی کسب درآمد کند. رابطه بین سوء استفاده از اعتبار سایت و محتوای affiliate تقریباً غیرقابل تفکیک است.
جمع بندی
سوء استفاده از اعتبار سایت باعث جریمه توسط گوگل میشود. وضعیت همواره در حال تغییر است اما به نظر میرسد که گوگل از بالا به پایین کار میکند و ابتدا سراغ آن دسته از سایت هایی میرود که به عنوان بدترین متخلفان شناخته می شوند.
چالش اصلی زمانی ایجاد می شود که این سیاستها در الگوریتم نهادینه شوند که این موضوع را به یک بحث درباره مدیریت ریسک تبدیل خواهد نمود. اگر در سطح تهدید ۱ یا ۲ قرار دارید، در معرض خطر می باشید. اگر در سطح ۳ هستید، اکنون زمان آن است که تصمیمات سختی بگیرید و برای سال آینده برنامه ریزی کنید اما این کار به معنای حذف محتوا و از بین بردن درآمد خود نیست.