بررسی چند ترفند قدیمی سئو که در ۲۰۲۵ دیگر کارایی ندارد

در دنیای تکنولوژی، اینترنت یک فناوری انقلابی است که امکان دسترسی آسان به محتوا، محصولات و خدمات را برای هر کسی که دنبال آنها می باشد، فراهم می نماید. با افزایش حجم داده‌های آپلود شده در وب، قطعا نیاز به یک فرآیند فیلترینگ خواهد بود که این موضوع اهمیت استفاده از موتورهای جستجو را نشان می دهد.

در گذشته موتورهای جستجو یک هدف داشتند و آن فیلتر کردن داده‌های موجود و ارائه دقیق نتایجی بود که بیشترین تطابق را با سوالات کاربران دارند. از همین رو الگوریتم‌هایی ایجاد شدند تا این فرآیند فیلترینگ، دقیق و کارآمد شود. این الگوریتم‌ها مانند یک بازی بودند؛ مجموعه‌ای از مراحل جالب که تفاوت بین محتواهای مفید و بی‌فایده را مشخص می‌کردند.

در ادامه افراد شروع به استفاده هوشمندانه از این الگوریتم‌ها کردند و از آنها برای جذب ترافیک به سایت ها بهره بردند. به این ترتیب، مبحث بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو (SEO) مهم شد. سئو به وب‌سایت‌ها کمک کرد تا در نتایج جستجو رتبه بالاتری کسب کنند و از رقبا پیشی بگیرند.

اما این تکنیک‌ها معمولاً دوام زیادی ندارند. الگوریتم‌ها هر ثانیه هوشمندتر می‌شوند و روش‌های بهینه‌سازی نتایج جستجو دائماً در حال تغییر و بهبود هستند. در ادامه ۱۰ ترفند قدیمی سئو که باید از آنها اجتناب کنید و حتی می توانند به هدف شما برای افزایش ترافیک و جذب مخاطب آسیب برسانند، آورده شده است:

آشنایی با ترفند قدیمی سئو

تصویر(۱)

۱. اشتباهات مربوط به کلمات کلیدی

اولین ترفند قدیمی سئو که امروزه بسیار کم ارزش است، استفاده زیاد کلمات کلیدی در محتوا می باشد. کلمات کلیدی عباراتی هستند که ماهیت موضوعات مقالات یا پست‌های شما را نشان می‌دهند. آنها عباراتی هستند که کاربران گوگل در نوار جستجو وارد می نمایند و الگوریتم‌های گوگل از آنها برای تطبیق جستجو با وب‌سایت‌های مرتبط استفاده می‌کنند.

استفاده از کلمات کلیدی مناسب می‌تواند بسیار مفید باشد اما به خاطر داشته باشید که الگوریتم‌ها فقط یک بار فریب می‌خورند. آنها یاد می‌گیرند و به خاطر می‌سپارند. تقلب در کلمات کلیدی فقط به ضرر شما خواهد بود.

هدف‌گیری کلمات کلیدی غیرمرتبط یک ترفند قدیمی سئو است

چگالی کلمات کلیدی به تعداد دفعاتی که آنها در مقاله شما ظاهر می‌شوند اشاره دارد. چگالی بهینه کلمات کلیدی حدود ۱ تا ۲ درصد است. در گذشته، برخی با تکرار بیش از حد کلمات کلیدی (چگالی بالا) سعی می‌کردند الگوریتم را فریب دهند تا رتبه وب‌سایت آنها در نتایج جستجوی گوگل ارتقا یابد. این ترفند قدیمی سئو برای مدتی جواب می‌داد اما دیگر کارایی ندارد. فراموش نکنید که شما برای انسان‌ها می‌نویسید، نه ربات‌ها. اگرچه منطقی است که به تعداد کلمات بهینه و عبارات مرتبط توجه کنید اما چگالی بالای کلمات کلیدی تجربه کاربری بدی ایجاد می‌کند و بر رتبه شما تأثیر منفی خواهد گذاشت.

پنهان کردن کلمات کلیدی

برخی برای دور زدن مشکل تجربه کاربری بد، شروع به پنهان کردن کلمات کلیدی در متا دیتای وب‌سایت نمودند یا از رنگ متن‌هایی استفاده کردند که با پس‌زمینه ترکیب می‌شدند تا کاربران نتوانند کلمات کلیدی تکراری را ببینند اما خزنده‌های موتورهای جستجو آنها را تشخیص می دهند. این ترفند قدیمی سئو دیگر کارایی ندارد و منسوخ شده است. آنچه کاربر می‌بیند باید با آنچه خزنده‌های وب مشاهده می کنند، یکسان باشد.

تکرار بی‌رویه کلمات کلیدی

اگر مقاله شما درباره “کرم ضدآفتاب” است، کاملاً طبیعی می باشد که چندین بار این عبارت به کار رود اما استفاده از کلمات کلیدی مبهم یا کوتاه و تلاش برای به کارگیری کلمات کلیدی که ارتباطی با موضوع مقاله شما ندارند، به ضررتان خواهد بود. اگر درباره “کرم ضدآفتاب” می‌نویسید، سعی نکنید از کلمات کلیدی مانند “کرم مرطوب کننده” استفاده نمایید.

این موضوع در مورد کلمات کلیدی که به عنوان لنگر (anchors) استفاده می‌کنید نیز صدق می‌کند. افزونه‌هایی مانند Link Whisper می‌توانند به شما کمک کنند تا فرصت‌های طبیعی برای لینک‌دهی داخلی پیدا کنید و نیازی به استفاده اجباری از کلمات کلیدی نداشته باشید. در نهایت، هیچ چیز جای محتوای خوب و مفید را نمی‌گیرد. بنابراین، سعی نکنید فریبنده یا گمراه‌کننده باشید.

بررسی چند ترفند قدیمی سئو

تصویر(۲)

۲. نوشتن برای خزنده‌های وب

خزنده‌های وب، ربات‌هایی هستند که با جستجو و بررسی صفحات وب، اطلاعات وب‌سایت‌ها را جمع‌آوری کرده و در اختیار موتورهای جستجو قرار می‌دهند تا آنها را ایندکس نمایند. این کدها با بررسی محتوا، کلمات کلیدی را شناسایی کرده و آنها را با جستجوهای کاربران تطبیق می‌دهند تا به افراد در یافتن اطلاعات مورد نظرشان کمک کنند.

برخی برای بهره‌برداری از نحوه عملکرد این کدها و افزایش رتبه وب‌سایت‌ها در نتایج جستجو، شروع به نوشتن محتوا برای خزنده‌های وب کردند، نه مخاطبان انسانی. این کار منجر به تولید محتوایی شد که از اسامی خاص تکراری استفاده می‌کرد، چگالی کلمات کلیدی بسیار بالایی داشت و به طور کلی نامفهوم و گیج‌کننده بود. اگر محتوای شما این چنین باشد، نرخ پرش (Bounce Rate) به شدت افزایش یافته و بر رتبه‌بندی وب سایت تأثیر منفی خواهد گذاشت. علاوه بر این، الگوریتم‌ها بسیار هوشمندتر هستند. اگر می‌خواهید محتوا را بهینه نمایید، سعی کنید از ابزارهای بازاریابی محتوا استفاده نمایید تا مطمئن شوید که محتوای ارزشمندی برای انسان‌ها ایجاد می‌کنید و در عین حال به شیوه‌ای سالم بهینه‌سازی انجام می شود بدون اینکه به سئو آسیب بزنید.

همچنین می‌توانید از افزونه‌های وردپرس با قابلیت بهبود خوانایی استفاده کنید که به شما یادآوری می‌کنند جملات کوتاه‌تر بنویسید، متن‌های طولانی را با عناوین تقسیم کنید و کمتر از جملات مجهول استفاده نمایید. اگر لازم است، از ابزارهای آنلاین برای خواندن محتوا استفاده نمایید تا مطمئن شوید که آیا نوشته‌های شما طبیعی و انسانی به نظر می‌رسند یا خیر.

۳. استفاده از دایرکتوری‌های مقاله

دایرکتوری‌های مقاله، وب‌سایت‌هایی حاوی دیتابیسی از لینک‌ها به وب‌سایت‌های دیگر می باشند که مقالات در آنها منتشر شده‌اند. شما می‌توانید خلاصه‌ای از یک مقاله بنویسید، آن را به چندین دایرکتوری مقاله ارسال کنید و به وب‌سایتتان لینک دهید تا ترافیک را به سمت خود هدایت نمایید.

این روش تا چند سال پیش بسیار محبوب بود اما سوءاستفاده از آنها منجر به ایجاد تعداد زیادی دایرکتوری بی کیفیت شد که پر از محتوای اسپم و سرقتی بودند. از آنجایی که این دایرکتوری‌ها ارزشی برای بازدیدکنندگان ندارند، موتورهای جستجو آنها را نادیده می‌گیرند. بروزرسانی الگوریتم پاندای گوگل باعث حذف تعداد زیادی از این وب‌سایت‌های بی‌فایده شد.

معرفی چند ترفند قدیمی سئو

تصویر(۳)

۴. ایجاد صفحات متعدد برای تمامی تغییرات کلمات کلیدی

چند وقت پیش، یک رویکرد عجیب میان بازاریاب‌ها رواج پیدا کرد. آنها برای هر تغییر جزئی در کلمات کلیدی، صفحات جداگانه‌ای می‌ساختند. این کار نه‌تنها غیرمنطقی بود بلکه باعث می‌شد برای یک محصول، چندین صفحه با تفاوت‌های جزئی در کلمات کلیدی ایجاد شود.

از این اشتباه پرهیز کنید زیرا نه‌تنها باعث پراکنده شدن ترافیک وب‌سایت می‌شود بلکه گوگل نیز ممکن است شما را جریمه کرده و صفحاتتان را از نتایج جستجو حذف کند. اگر چنین صفحاتی در وب‌سایت خود دارید، پیشنهاد می‌شود فوراً صفحات غیرضروری را حذف نموده و محتوای مشابه را با هم ادغام کنید.

۵. استفاده از دامنه‌های دقیقاً مطابق (Exact-Match Domains)

دامنه‌های Exact-Match از کلمات کلیدی به عنوان نام دامنه اصلی خود استفاده می‌کنند. این کار باعث می‌شد که رتبه‌بندی در نتایج جستجو آسان‌تر شود زیرا نام دامنه به عنوان یک کلمه کلیدی، مرتبط بودن با جستجو را نشان می‌داد اما گوگل می‌تواند دامنه‌های Exact-Match بی کیفیت را تشخیص دهد.

استفاده از دامنه‌های Exact-Match مشکلی ندارد، مگر اینکه بی کیفیت یا غیر مرتبط باشند. به کار بردن نام برند همیشه ترجیح داده می‌شود زیرا دامنه‌های Exact-Match ممکن است باعث ابهام در برند یا تأثیر منفی بر تجربه کاربری شوند. علاوه بر این، استفاده از نام برند می‌تواند اعتبار دامنه را بهبود بخشد.

۶. محتوای بی کیفیت و بازنویسی خودکار مقالات (Article Spinning)

این موضوع شاید بدیهی به نظر برسد اما در تلاش برای تولید منظم محتوای طولانی، بسیاری از افراد کیفیت را قربانی می‌کنند، که در نهایت ارزشی ندارد. یافتن تعادل میان کمیت و کیفیت ضروری است. مقالات کپی‌شده یا بی‌کیفیتی که تنها با کمی تغییر منتشر می‌شوند، نمی‌توانند تأثیری روی الگوریتم‌های جستجو بگذارند.

یکی دیگر از روش‌های نامناسب و پر استفاده، بازنویسی خودکار مقالات توسط برنامه‌ها است. این ابزارها محتوای موجود را با تغییراتی جزئی بازنویسی می‌کنند و حجم زیادی از مطالب بی کیفیت تولید می‌نمایند. چنین محتوایی معمولاً پیچیده، غیرمنطقی و نامفهوم است. الگوریتم‌ها نیز به راحتی سرقت ادبی را شناسایی کرده و محتوای مشکوک را رد می‌کنند.

۷. ارسالی اسپم در بخش نظرات

یکی از روش‌های رایج، پر کردن بخش نظرات وبلاگ‌های مرتبط با بک لینک‌های وب‌سایت خودتان است. بدتر از آن، نظراتی مانند «برای لحظات خوش کلیک کنید: https://example.com» است که سعی می‌کنند کاربران را از یک سایت به سایت دیگر هدایت نمایند. ایجاد ربات‌های اسپم نیز از دیگر روش‌هایی می باشد که در سال‌های اخیر رواج بیشتری پیدا کرده است.

این روش‌ها دیگر کارایی ندارند و از نظر موتورهای جستجو به عنوان «اسپم» شناخته می‌شوند. هیچ چیز جایگزین برقراری ارتباط مؤثر با مخاطبان از طریق تولید محتوای مناسب نمی‌شود. وردپرس نیز پلاگین‌هایی مانند Akismet دارد که از انتشار محتوای اسپم در وب‌سایت شما جلوگیری می‌کنند.

۸. عدم بهینه سازی برای موبایل

از آنجایی که اکثر جستجوها اکنون توسط دستگاه‌های موبایل انجام می‌شوند، گوگل به طور پیش‌فرض ابتدا نسخه موبایل را بررسی و ایندکس می‌کند. بنابراین، داشتن نسخه موبایل از وب سایت به شدت توصیه می‌شود.

اطمینان حاصل کنید که گوگل می‌تواند به محتوای موبایل شما دسترسی داشته باشد و آن را نمایش دهد. از متا تگ‌های یکسان در نسخه موبایل و دسکتاپ استفاده کنید تا گوگل بتواند URL های شما را بررسی نماید. مطمئن شوید که نسخه موبایل همان محتوای نسخه دسکتاپ را دارد و از عناوین یکسان در هر دو نسخه استفاده کنید. در عین حال، می‌توانید طراحی صفحه اصلی را با توجه به نسخه موبایل انجام دهید تا سایت شما علاوه بر بهینه‌بودن، ظاهر خوبی نیز داشته باشد.

مطمئن شوید که هر دو نسخه موبایل و دسکتاپ داده‌های ساختاریافته یکسانی دارند. کیفیت، فرمت، جایگاه و ابعاد تصاویر و سایر محتوای بصری را بررسی نمایید. از Google AMP (توسط افزونه‌هایی مانند WordPress AMP یا AMP for WP) برای افزایش سرعت بارگذاری استفاده کنید.

اکثر تم‌های مدرن وردپرس از ابتدا واکنش‌گرا و سازگار با موبایل هستند اما اگر از یک تم قدیمی استفاده می‌کنید، می‌توانید از افزونه‌هایی مانند WPTouch که به شما کمک می‌کنند وب‌سایت خود را برای موبایل بهینه کنید بهره برده و سایت را با موبایل سازگار نمایید.

ترفند قدیمی سئو که دیگر کاربرد ندارد

تصویر(۴)

۹. استفاده از URL های فلت (Flat URLs)

استفاده از ساختار URL فلت در مقایسه با URL های سلسله‌مراتبی که عمق دایرکتوری را نشان می‌دهند، مزیتی نخواهد داشت و در واقع یک ترفند قدیمی سئو محسوب می شود. بنابراین، تنظیم مصنوعی URL های فلت نیز فایده‌ای ندارد.

هر URL، ساختار پایه‌ای به شکل زیر دارد:

https://example.com/path/path

مسیر URL حاوی داده‌هایی است که به فاصله کلیک بین صفحات یک سایت مربوط می‌شود. URL فلت فقط یک سطح عمق دارد (یک کلیک فاصله)، در حالی که یک URL سلسله‌مراتبی چندین سطح عمق خواهد داشت (چند کلیک فاصله).

مثال URL فلت:

https://www.example.com/path

مثال URL سلسله‌مراتبی:

https://www.example.com/path1/path2

الگوریتم‌های گوگل URL های فلت را به URL های سلسله‌مراتبی ترجیح نمی‌دهند. الگوریتم گوگل، تعداد اسلش‌ها شمارش نمی‌کند و بر اساس آن وب‌سایت‌ها را دسته‌بندی نخواهد کرد. URL فقط یک شناسه است.

اگر سئو فنی برای شما بسیار مهم است، می‌توانید از افزونه‌هایی مانند Yoast استفاده کنید تا روی آدرس های Canonical و سایر جنبه‌های فنی مشابه تمرکز نمایید.

۱۰. ایجاد چندین وب‌سایت فقط برای لینک‌دهی داخلی

یک ترفند قدیمی سئو که اکنون منسوخ و کاملاً بی‌اثر می باشد، ایجاد چندین وب‌سایت به هم پیوسته است. این به معنای ایجاد چندین وب‌سایت‌ تکراری با هدف لینک‌دهی به یکدیگر برای بهینه‌سازی الگوریتم می باشد. گوگل به راحتی این تکنیک را شناسایی کرده و حتی برای آن جریمه صادر می‌کند. با این حال، لینک‌دهی بین چندین وب‌سایت معتبر و فعال که متعلق به شما هستند، ایده بدی نیست.

جمع بندی

در دنیای همیشه رو به تحول سئو، روش‌هایی که زمانی مؤثر بودند، ممکن است اکنون نه تنها بی‌فایده باشند بلکه به رتبه‌بندی و اعتبار وب‌سایت شما آسیب برسانند. الگوریتم‌های موتورهای جستجو به طور مداوم در حال پیشرفت هستند و استفاده از چند ترفند قدیمی سئو مانند پر کردن محتوا با کلمات کلیدی، ایجاد صفحات تکراری برای تغییرات کلمات کلیدی، یا اسپم نمودن بخش نظرات، دیگر کارایی ندارند و حتی ممکن است باعث جریمه شدن سایت شما توسط گوگل شوند.

نکته کلیدی این است که به جای تلاش جهت دور زدن الگوریتم‌ها و استفاده از ترفندهای منسوخ شده، تمرکز خود را روی تولید محتوای باکیفیت، مفید و جذاب برای کاربران بگذارید. محتوایی که نیازهای مخاطبان را برآورده کند، به سوالات آنها پاسخ داده و تجربه کاربری خوبی ارائه دهد، به صورت طبیعی در موتورهای جستجو رتبه بهتری خواهد گرفت. علاوه بر این، اقداماتی مانند بهینه‌سازی سایت برای موبایل، استفاده ساختار منطقی و سلسله‌مراتبی در URLها و پرهیز از روش‌های اسپم و محتوای بی کیفیت، می‌توانند تأثیر زیادی روی بهبود سئو و افزایش بازدید سایت شما داشته باشند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا