بررسی چند ترفند در سئو صوتی

در این مقاله به نحوه بهینه سازی وب ‌سایت برای جستجوی صوتی از طریق کلمات کلیدی محاوره‌ای، سئوی محلی و فنی پرداخته شده است. جستجوی صوتی اهمیت روز افزونی پیدا کرده و سئو صوتی به یک ضرورت در کسب ‌و کارها بدل شده تا در بازار سئوی امروز رقابتی بمانند. در ایالات متحده و بریتانیا، ۲۸٪ کاربران از دستیارهای صوتی در طول روز استفاده می‌کنند که بیش از یک چهارم کاربران است.

در این مقاله ۷ استراتژی برای بهینه سازی جستجوی صوتی مانند استفاده از کلمات کلیدی محاوره‌ای، اسنیپت‌های ویژه، سئوی محلی و محتوای سازگار با صوت ارائه خواهد شد و در آن عناصر فنی حیاتی و فرصت‌های جدید در ویژگی‌های صوتی و دسترسی‌پذیری، مورد بررسی قرار می گیرد.

چه تازه شروع کرده باشید یا به دنبال بهبود استراتژی خود هستید، توصیه می شود که برای اطلاع از نکات عملی موفقیت در سئو، ادامه مطلب را بخوانید.

سئو صوتی - بهینه سازی برای جستجوی صوتی

تصویر(۱)

۱. تسلط بر کلمات کلیدی محاوره‌ای و طولانی

برای بهبود جستجوی صوتی در سئو تسلط بر کلمات کلیدی محاوره‌ای و طولانی مهم است. یکی از تفاوت‌های کلیدی بین جستجوی متنی و صوتی، انتخاب کلمات کلیدی محاوره‌ای و طولانی است.

برای مثال، ممکن است شخصی تایپ کند: «بهترین رستوران ایتالیایی تهران» اما از یک جستجوگر صوتی بپرسد: «بهترین رستوران ایتالیایی در تهران، کجا قرار دارد؟»

جهت بهبود سئو صوتی سایت، بر کلمات کلیدی طولانی تمرکز کنید که منعکس‌کننده گفتار طبیعی هستند. از عبارات سوالی مانند «چیست»، «کجا» و «چگونه» استفاده کنید. ابزارهایی مانند AnswerThePublic و AlsoAsked می ‌توانند به شما کمک کنند سوالات رایج در صنعت خود را پیدا نمایید.

برای مثال، یک سرویس ارسال غذا ممکن است با سوالاتی مانند: «سالم‌ترین گزینه ارسال غذا چیست؟» مواجه شود. این شرکت می‌تواند شانس خود را برای کسب رتبه و بهبود سئو صوتی با ایجاد محتوایی که به سوالات پاسخ دهد، بیشتر کند.

۲. هدف قرار دادن موقعیت صفر برای سئو صوتی

اسنیپت‌های ویژه یا «موقعیت صفر»، جعبه‌های پاسخ کوتاهی هستند که در بالای نتایج جستجو نمایش داده می‌شوند. این اسنیپت‌ها با پاسخ‌های مستقیمی که برای دستیارهای مجازی ارائه می‌دهند جهت جستجوی صوتی مهم هستند.

سئو صوتی و استفاده از اسنیپت‌های ویژه

تصویر(۲)

جهت افزایش شانس خود برای قرارگیری در اسنیپت ویژه، پاسخ‌های واضح به سوالات رایج حوزه کاریتان ارائه داده و از لیست های گلوله‌ای، شماره‌دار یا پاراگراف‌های کوتاه (۴۰-۵۰ کلمه) برای خوانایی بهتر استفاده نمایید.
تصور کنید یک برند محصولات مراقبت پوست مجموعه‌ای از پست‌های وبلاگ «چگونه انجام دهید» ایجاد کند که به نگرانی‌های رایج مانند «چگونه جای زخم‌های آکنه را از بین ببرید» یا «چگونه یک روتین مراقبت پوست اساسی بسازید» می‌پردازد. 
در این صورت برند موردنظر می تواند توسط ساختاردهی محتوا به صورت سازگار با صوت و ارائه پاسخ‌های مستقیم و عملی، شانس خود را جهت کسب اسنیپت‌های ویژه برای این جستجوها افزایش دهد.

۳. اولویت قرار دادن سئوی محلی

بسیاری از جستجوهای صوتی، مانند «کافه‌های نزدیک من» یا «نزدیک‌ترین پمپ بنزین»، محلی هستند.

برای بهره‌برداری از این ترافیک، کسب‌وکارها باید بر سئوی محلی تمرکز کنند. ابتدا، پروفایل کسب‌وکار گوگل خود را ایجاد یا بهبود دهید. اطمینان حاصل کنید که نام کسب‌وکار، آدرس، شماره تلفن، ساعات کاری و جزئیات دیگر دقیق هستند. از مشتریان راضی بخواهید نظرات خود را ثبت کنند زیرا این نظرات می‌توانند در نتایج جستجوی صوتی ظاهر و باعث بهبود سئو صوتی سایت شوند. همچنین، از کلمات کلیدی محلی در سراسر وب‌سایت خود استفاده کنید و صفحات یا پست‌های خاصی با عباراتی مانند «بهترین [محصول/خدمت] در [شهر]» ایجاد نمایید.

سئو صوتی و محلی 

تصویر(۳)

به طور مثال یک شرکت خدمات خانگی محلی که می‌خواهد نمایش خود را در جستجوهای صوتی بهبود بخشد، می‌تواند از نشانه‌گذاری LocalBusiness، کلمات کلیدی «نزدیک من» و ایجاد صفحات خدماتی شهرمحور، استفاده کند. این کار به موتورهای جستجو کمک خواهد کرد تا متوجه شوند آن کسب‌ و کار کجا فعالیت می‌نماید و دیده ‌شدن آن را در جستجوهای صوتی محلی بهبود می دهد.

۴. سرعت وب‌سایت خود را افزایش دهید

جستجوکنندگان صوتی، به دنبال پاسخ‌های سریع هستند و وب‌سایت‌ کند می‌تواند چنین کاربرانی را از دست بدهد. توجه داشته باشید که سرعت لود مناسب برای کسب رتبه در جستجوهای معمولی و صوتی حیاتی است. از ابزارهایی مانند Google’s PageSpeed Insights یا GTmetrix برای بررسی زمان بارگذاری و پیدا کردن نقاط قابل بهبود استفاده کنید.

می‌توانید با فشرده‌سازی تصاویر، کوچک کردن فایل‌های CSS و جاوا اسکریپت، استفاده از کش مرورگر، کاهش ریدایرکت‌ها و ارتقای هاستینگ، سرعت وب‌سایت خود را افزایش دهید. برای مثال، تصور کنید یک وب‌سایت فروشگاهی به دلیل تصاویر بزرگ محصولات و کد ناکارآمد با کندی در لود سایت روبرو است.

اجرای مجموعه‌ای از بهینه‌سازی‌های سرعت می‌تواند زمان بارگذاری صفحه را بهبود بخشد، تجربه کاربری بهتری ارائه کند و شانس سایت برای کسب رتبه و بهبود سئو صوتی را افزایش دهد.

۵. داده‌های ساختاریافته را پیاده‌سازی کنید

داده‌های ساختاریافته یا schema markup، کدی است که به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا وب‌سایت شما را بهتر درک کنند.

این اطلاعات اضافی می‌تواند شانس کسب رتبه در جستجوهای صوتی و ظاهر شدن در نتایج جستجوی ویژه را افزایش دهد. اگر صاحب یک کسب‌وکار محلی هستید، روی انواع خاصی از اسکیما مانند LocalBusiness، Restaurant و Product تمرکز کنید. این اسکیماها به شما اجازه می‌دهند جزئیات مهمی مانند ساعات کاری، آدرس، آیتم‌های منو و نظرات مشتریان را به اشتراک بگذارید.
تصور کنید یک رستوران محلی نشانه‌گذاری RestaurantSchema را در وب‌سایت خود پیاده‌سازی کند. با ارائه اطلاعات دقیق به موتورهای جستجو در مورد نوع غذا، محدوده قیمت، ساعات کاری و مکان، رستوران می‌تواند شانس خود را جهت ظاهر شدن در نتایج جستجوی صوتی برای سوالاتی مانند «بهترین رستوران سوشی نزدیک من کدام است؟» افزایش دهد.

۶. محتوای سازگار با صوت ایجاد کنید

جهت بهینه سازی برای جستجوی صوتی، به نحوه گفتار محتوای تان فکر کنید. افرادی که از جستجوی صوتی استفاده می‌کنند، به دنبال اطلاعات واضح، کوتاه و قابل درک هستند.

سئو صوتی و توجه به نحوه گفتار مختوا

تصویر(۴)

نکات زیر را برای ایجاد محتوای سازگار با صوت و بهبود سئو صوتی در نظر بگیرید:

  • به سوالات رایج مستقیما پاسخ دهید.
  • از کلمات ساده و جملات کوتاه استفاده کنید.
  • محتوای خود را با برچسب‌های H2، لیست های گلوله‌ای و شماره‌دار، سازماندهی نمایید.
  • پاراگراف‌های کوتاه (۱-۲ جمله ای) بنویسید.
  • عنوانی واضح و محاوره‌ای بنویسید که با آنچه مردم ممکن است در جستجوی صوتی بپرسند، مطابقت داشته باشد.

صفحات سوالات متداول (FAQ) برای بهینه سازی جستجوی صوتی مناسب هستند زیرا به سوالات رایج را با روشی مستقیم پاسخ می‌دهند.

کاربران اغلب عبارات «نزدیک من» مانند «پیتزا نزدیک من»، «پمپ بنزین نزدیک من» یا «خودپرداز نزدیک من» را جستجو می‌کنند. برای بهبود نمایش خود در این جستجوها، نکات زیر را دنبال کنید:

  • فاصله، مرتبط بودن و ویژگی متمایز در جستجو را در نظر بگیرید.
  • برای هر مکان، محتوا و صفحاتی ایجاد کنید.
  • Google Maps را به وب‌سایت خود اضافه نمایید تا مکان کسب‌وکارتان را نشان دهید.
  • از کلمات کلیدی محلی مانند نام محله‌ها و نشانه‌ها استفاده کنید. اگر یک کسب‌وکار خرده‌فروشی با چندین مکان دارید، برای هر کدام صفحات خاص ایجاد نمایید.

با درج جزئیات فروشگاه، آدرس و نقشه، می‌توانید به مشتریان کمک کنید راحت‌تر نزدیک‌ترین فروشگاه را پیدا کنند.

جستجوی صوتی برای بسیاری از کاربران با اختلالات بینایی یا مشکلات حرکتی ضروری است. بهبود دسترسی ‌پذیری وب‌سایت شما می‌تواند به این کاربران کمک کند و همچنین ممکن است رتبه سئو صوتی شما را بهبود بخشد. در لیست زیر چند نکته کلیدی برای دسترسی‌پذیری آورده شده است:

  • از متن جایگزین (alt text) برای تصاویر استفاده کنید.
  • متن anchor واضح برای لینک‌ها ارائه دهید.
  • برای محتوای ویدیویی و صوتی، زیرنویس اضافه کنید.
  • از نشانه‌گذاری HTML معنایی استفاده نمایید.

بهبود سئو صوتی برای پیشرفت کسب و کار

تصویر(۵)

جمع بندی: کسب ‌و کار خود را برای جستجوی صوتی آماده کنید
در این مقاله تلاش شد تا راهکارهایی جهت بهبود سئو صوتی ارائه گردد. اجرای این ۷ استراتژی بهینه سازی جستجوی صوتی، می‌تواند اطمینان دهد که کسب‌ و کار شما برای جذب مخاطبان رو به رشد جستجوی صوتی، آماده می باشد. کلید موفقیت این است که خود را جای مشتری هدف قرار دهید و در نظر بگیرید که چگونه ممکن است سوالات خود را هنگام صحبت با یک دستیار صوتی مطرح کند. 

به عنوان یک نکته پایانی، همیشه ایده خوبی خواهد بود که جستجوهای صوتی مربوط به صنعت یا حوزه کاری خود را انجام دهید. نتایج برتر را تجزیه و تحلیل نموده و ویژگی‌ها یا بهترین روش‌هایی که می‌توانید در اقدامات بهینه‌سازی اعمال نمایید را شناسایی کنید. با پیشروی فعال و بهبود مداوم رویکرد خود، می‌توانید در دنیای رو به تکامل سئوی جستجوی صوتی، جلوتر باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا