سئوکاران و کسب و کارها از تحقیق کلمات کلیدی برای تصمیمگیری در مورد اولویت بندی بخش های مختلف کسب و کار، پیشبینی نتایج فعالیت هایشان، ارزیابی فرصت های بالقوه برای توسعه و البته، نوشتن تگ های عنوان یا انجام سایر فعالیت های تاکتیکی استفاده می کنند. افراد متخصص اگر با اشتباهات رایج تحقیق کلمات کلیدی آشنا باشند راحت تر می توانند کسب و کارها را توسعه دهند. نکته اینجاست که اگر شما برای این سطح از بینش استراتژیک، به جای یک سئوکار، مشاور مدیر استخدام می کردید، می بایست هزینه هنگفتی نموده و با دقت حرف های وی را شنیده و تفسیر می کردید.
متاسفانه، در کسب و کارهای مرتبط با سئو، تحقیق درباره کلمات کلیدی معمولاً به تازه کارترین عضو تیم سپرده می شود. این فعالیت به عنوان یک اقدام پیش پا افتاده در نظر گرفته می شود و اغلب افراد آن را کسل کننده، خسته کننده، تکراری و آسان می پندارند و همین امر یکی از اشتباهات رایج سئو می باشد.
تعداد کلمات کلیدی در مقابل کیفیت آن ها
اگر در موتور جستجوی محبوب خود به دنبال راهنماهایی درباره نحوه انجام تحقیق کلمات کلیدی بگردید، متوجه خواهید شد که یک توصیه رایج این است که ابتدا فهرستی جامع از تمامی کلمات کلیدی بالقوه را تهیه نمایید. با این توضیح چنانچه در اکسل یا گوگل شیت با محدودیت تعداد ردیف ها مواجه شوید، این موضوع تقریباً به عنوان یک افتخار در نظر گرفته می شود. شاید شما برای تحقیق، از ابزارهایی مانند ترکیب کننده های کلمات کلیدی، کنسول جستجوی گوگل و جستجوی سایت در GA استفاده کنید تا بیشترین تعداد ممکن از انواع نادر کلمات کلیدی هدف خود را بیابید. اما این اقدامات بیهوده است.
تصویر(۱)
گوگل بارها اعلام کرده است که ۱۵٪ از کلمات کلیدی که هر روز مشاهده می کند، کاملاً جدید هستند. در این شرایط، چگونه می توان انتظار داشت که تمام کلمات کلیدی را که ممکن است کسی برای یافتن سایت شما استفاده کند، به طور کامل پوشش دهید؟ این کار بیهوده به نظر می رسد.
چند کلمه کلیدی باید هدف قرار دهید؟
توصیه می شود که فقط چند کلمه کلیدی اصلی برای هر هدف خاصی که قصد دارید پوشش دهید، انتخاب نمایید.
تصویر(۲)
تولید یک لیست بزرگ از کلمات کلیدی که شاید شامل سه یا چهار هدف جستجو باشد، کاری بیهوده و یکی از اشتباهات رایج تحقیق کلمات کلیدی است. در واقع شما تنها بخش کوچکی از یک دریای وسیع و ناشناخته از کلمات کلیدی را پوشش خواهید داد و در نهایت، فقط روی کلمات کلیدی اصلی بهینه سازی انجام می دهید. علاوه بر این، این کار تحلیل شما را به شدت دشوار و غیرقابل فهم می کند و این کار یکی از اشتباهات رایج سئو می باشد.
از همین رو توصیه می شود به جای اینکه ۹۰٪ از کلمات کلیدی بالقوه را پوشش دهید؛ مقاصد جستجو را برای صفحه جدید، محصول یا سایت خود در نظر بگیرید. این کار بسیار واقع بینانه تر است و به جای آنکه درگیر اکسل شوید، می توان زمان صرفه جویی شده را برای تصمیمات استراتژیک استفاده کرد.
تعداد کلمات کلیدی که باید در تحقیق کلمات کلیدی هدف قرار دهید، به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله نیچ (niche) کسب و کار، رقابت، حجم جستجو و اهداف استراتژی سئو. اما به طور کلی، می توانید از این راهنما استفاده کنید:
- تعداد کلمات کلیدی اصلی (Primary Keywords)
معمولاً ۱ تا ۳ کلمه کلیدی اصلی برای هر صفحه یا محتوا در نظر گرفته می شود. این موارد کلمات با بیشترین حجم جستجو هستند که مستقیماً به موضوع شما مرتبط اند. - تعداد کلمات کلیدی ثانویه (Secondary Keywords)
بین ۵ تا ۱۰ کلمه کلیدی ثانویه که مرتبط با کلمات کلیدی اصلی هستند، انتخاب کنید. این موارد معمولاً مترادف ها، عبارات طولانی تر (Long-tail Keywords) یا ترکیبات مشابه هستند.
تصویر(۳)
- تعداد کلمات کلیدی طولانی (Long-tail Keywords)
بسته به حجم محتوا، ۱۰ تا ۲۰ عبارت کلیدی طولانی (۳ تا ۶ کلمه ای) را هدف بگیرید. این نوع کلمات معمولاً رقابت کمتری داشته اما نرخ تبدیل بالاتری دارند. - تعداد کلمات کلیدی (LSI(Latent Semantic Indexing
این موارد کلماتی هستند که از نظر معنایی به کلمه کلیدی اصلی مرتبط هستند و می توانند در طول متن پراکنده شوند. تعداد مشخصی ندارند، اما پیشنهاد می شود در هر محتوا حداقل ۵ تا ۱۵ مورد را بگنجانید.
حذف خودکارسازی
یکی دیگر از توصیه های رایج این است که به صورت دستی از صفحات نتایج جستجوی گوگل (SERPs) برای تحقیق کلمات کلیدی استفاده کنید. در اصل، این راهکار برای تیم های تحریریه که در حال تحقیق برای مقالات خاص هستند، توصیه می شود. زیرا باعث می گردد نتایج تحقیق با هدف اصلی آنها (نتایج جستجوی گوگل) همخوانی بیشتری داشته باشد.
با این حال، برای تحقیقات کلمات کلیدی در مقیاس بالا که توسط یک متخصص سئو انجام می شود، این مرحله دستی، غیرضروری، زائد و از اشتباهات رایج تحقیق کلمات کلیدی است.
تصویر(۴)
به همین ترتیب، اگر هدف اصلی شما یافتن کلمات کلیدی است که باید برای آنها رتبه خوبی در موتورهای جستجو کسب نمایید، به جای جستجو در دریایی بی پایان از کلمات، می توانید با بررسی اینکه رقبا با چه عبارات کلیدی جایگاه خوبی به دست آورده اند، ۹۰٪ از این فرآیند را پوشش دهید.
در اصل نیازی نیست که این کار به یک فرآیند عظیم و خسته کننده تبدیل شود. هدف این است که زمان بیشتری را روی بخش های مهم بگذارید و کمتر به کارهای پیش پا افتاده بپردازید.
معیارهای اشتباه
یکی از اشتباهات رایج تحقیق کلمات کلیدی انتخاب معیارهای نادرست است. “بخش مهم”، در فعالیت شما اولویت بندی است که به معنی تمرکز بر معیارها است.
به طور معمول، معیار اصلی در تحقیق و انتخاب کلمات کلیدی، حجم جستجو است. در نظر داشته باشید که از این واقعیت نمی توان اجتناب کرد. باید توجه داشته باشید که نرخ کلیک (CTR) برای کلمات کلیدی تفاوت زیادی دارد. در نمونه ای تصادفی از MozCast، نمودار نشان میدهد که فقط حدود یک سوم از کلمات کلیدی در این مجموعه دارای نرخ کلیک نزدیک به ۱۰۰٪ برای تمام نتایج ارگانیک بودند.
تصویر(۵)
این موضوع در دنیای سئو چندان جدید نیست و به خوبی شناخته شده است. بسیاری از صفحات نتایج جستجو (SERP) دارای نتایج ارگانیکی هستند که عملاً پایین تر از بخش قابل مشاهده صفحه قرار میگیرند. این بدان معنا است که حجم جستجو به تنهایی معیار خوبی برای تصمیم گیری نیست. البته، حجم جستجو یک جزء مهم می باشد. برای محاسبه تعداد کلیک های ممکن، شما به هر دو فاکتور حجم و CTR نیاز دارید.
نتیجه گیری:
در این مقاله تلاش شد تا اشتباهات رایج تحقیق کلمات کلیدی بررسی و روش های صحیح آن ارائه گردد. مهارت و ظرافت زیادی در پروسه تحقیق و انتخاب کلمات کلیدی نیاز است که در این مقاله به آنها پرداخته شده است. توصیه می شود این موارد را حتما مدنظر قرار دهید و از روش درست تحقیق کلمات کلیدی استفاده کنید.