سوشال سیگنال چیست و چه تأثیری بر سئو سایت دارد؟

آیا سوشال سیگنال ها روی سئو سایت نیز تاثیر دارند؟ چرا که بسیاری از بازاریابان آنلاین، هدفی مشترک دارند و آن بهینه‌سازی وب‌سایت شرکت خود به گونه‌ای است که بتواند از الگوریتم‌های جستجوی آنلاین عبور کند و در صدر نتایج جستجو ظاهر شود. روش‌های متعدد و شناخته‌شده‌ای برای دستیابی به این هدف وجود دارند اما آیا تعامل در پروفایل‌ شبکه های اجتماعی شرکت شما نیز می‌تواند به قرار گرفتن وب‌سایت در صدر صفحات نتایج جستجو کمک کند؟

اگرچه گوگل و سایر موتورهای جستجوی پیشرو به طور مستقیم عملکرد شبکه های اجتماعی را در الگوریتم‌های جستجو لحاظ نمی‌کنند اما شما می‌توانید از شبکه های اجتماعی برای بهبود رتبه جستجوی وب‌سایت خود در بلندمدت استفاده کنید. این فرآیند با بهبود سیگنال‌های اجتماعی شما آغاز می‌شود.

در اینجا مروری بر سوشال سیگنال ها و ارتباط آنها با بهینه‌سازی برای موتور جستجو (SEO)، همراه نکاتی برای استفاده از شبکه های اجتماعی جهت دستیابی به بازدید بهتر در جستجو ارائه شده است.

سوشال سیگنال

تصویر(۱)

social signal چیست؟

سوشال سیگنال ها معیارهای تعامل در پلتفرم‌های شبکه های اجتماعی هستند که شامل لایک‌ها، اشتراک‌گذاری‌ها و نظرات می‌شوند. سیگنال اجتماعی می‌تواند جزئیاتی درباره سطح نمایش آنلاین برند شما، تأثیرگذاری و تعامل با مخاطبان ارائه دهد. پلتفرم‌های بزرگ شبکه های اجتماعی، میلیاردها کاربر دارند و تعامل کاربران با پست‌های شما می‌تواند نشان‌دهنده آگاهی از برند (brand awareness) قدرتمند و احساسات مشتریان باشد.

تأثیر سوشال سیگنال بر سئو

تصویر(۲)

آیا سوشال سیگنال در سئو تاثیر دارد؟

موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ اعلام نکرده‌اند که تعامل کاربران در شبکه های اجتماعی بر رتبه بندی جستجو تأثیر می‌گذارد. بنابراین آیا باید اقدامات بهینه‌سازی برای موتور جستجوی خود را بر بهبود سوشال سیگنال متمرکز کنید؟ به طور خلاصه، پاسخ “خیر” است.

توصیه می‌گردد که تلاش جهت افزایش تعامل در شبکه های اجتماعی به عنوان راهی برای بهبود رتبه نتایج جستجوی ارگانیک پیشنهاد نشود. کارهای معنادارتر زیادی وجود دارند که می‌توان در وب‌سایت انجام داد. از جمله آنها می توان به بهبود کیفیت محتوای صفحات، هدف‌گذاری کلمات کلیدی درست و ایجاد لینک‌ها اشاره کرد.

حتی اگر سیگنال‌های اجتماعی تمرکز اصلی استراتژی سئوی شما نباشند، تعامل بالا در شبکه های اجتماعی نهایتا می‌تواند جهت بهبود رتبه نتایج جستجو مفید واقع گردد.

در بلندمدت، گوگل تمایل دارد سایت‌هایی را که با برندها مرتبط هستند، ترجیح دهد. یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای سنجش محبوبیت یک برند، اندازه‌گیری تعداد دفعاتی است که کاربران آن برند را جستجو می‌کنند. بنابراین، اگر بتوانید از طریق شبکه های اجتماعی یک برند بسازید و منجر به افزایش جستجوی وب‌سایت شما در موتورهای جستجو شود، یک سیگنال محبوبیت عالی خواهد بود.

نحوه تأثیر سوشال سیگنال بر سئو

در ادامه توضیح داده شده است که چگونه، به طور غیر مستقیم، سوشال سیگنال در سئو و نهایتا بهبود رتبه وب‌سایت درون صفحات نتایج موتور جستجو (SERPs) نقش دارد:

نحوه تأثیر سوشال سیگنال بر سئو

تصویر(۳)

افزایش ترافیک ارگانیک وب‌سایت شما

بازاریابی در شبکه های اجتماعی جهت کسب سود مستقیم از عملکرد سئو کاربرد ندارد اما اگر بتوان از طریق شبکه های اجتماعی برندسازی کرد و مخاطب جذب نمود، احتمالاً می‌توان این را به یک سیگنال تبدیل کرد که موتورهای جستجو از طریق عبارات مرتبط با برند، متوجه آن خواهند شد.

شما می‌توانید کمپین‌های شبکه های اجتماعی را برای تقویت محتوای باکیفیت، در چندین پلتفرم راه اندازی کنید و مخاطبان وفاداری را جذب نمایید که به نوبه خود می‌تواند ترافیک وب‌سایت را افزایش دهد. اگرچه لینک‌های شبکه های اجتماعی به وب‌سایت شما مستقیما یک عامل رتبه بندی در نتایج موتور جستجو نیستند اما افزایش ترافیک وب‌سایت نشان می‌دهد که شما محتوای ارزشمند و جذابی منتشر می‌کنید و این می‌تواند به بهبود رتبه سئو کمک کند. وقتی کاربران مستقیماً شرکت شما را جستجو می‌کنند، به گوگل سیگنال می‌دهد که برندتان مرتبط و معتبر می باشد و برند شما ممکن است در صدر صفحات نتایج جستجو ظاهر شود.

ترافیک پروفایل شبکه های اجتماعی شما یک عامل رتبه بندی گوگل نیست (و تصور نمی‌شود که برای سایر موتورهای جستجو نیز باشد) اما جذب ترافیک به وب‌سایت یک عامل رتبه بندی است. بنابراین، اگر از طریق صفحات شبکه های اجتماعی خود ترافیک ارگانیک به دست آورید، می‌توانید نمایش سایت خود در جستجو را افزایش دهید.

تقویت آگاهی از برند 

سوشال سیگنال ها به افزایش بازدید و آگاهی از برند کمک می‌کنند. به عنوان مثال، فرض کنید یک شرکت کفش دارید که حضور قدرتمندی در شبکه های اجتماعی دارد و دنبال‌کنندگان زیادی در اینستاگرام پست‌های شما را مشاهده می کنند. اگر یکی از دنبال‌کنندگانتان به صورت آنلاین دنبال خرید چکمه جدید باشد، ممکن است نام شرکتتان را در نتایج جستجو تشخیص دهد و روی وب‌سایت شما کلیک کند.

بهبود موفقیت توزیع محتوا

یک مدیر شبکه های اجتماعی می‌تواند از ابزارهای تحلیلی برای بررسی همزمان سیگنال اجتماعی استفاده کند، سپس از این داده‌ها برای بهینه‌سازی استراتژی شبکه های اجتماعی خود به منظور افزایش تعامل کاربران در پلتفرم‌های مرتبط مانند فیس‌بوک، اینستاگرام، تیک‌تاک و لینکدین بهره ببرد.

اگر از سوشال سیگنال ها برای تعیین استراتژی توزیع محتوای شبکه های اجتماعی خود استفاده کنید، پست‌های شما شانس بیشتری برای جلب توجه مخاطبان متنوع دارند. به عنوان مثال، دنبال‌کنندگان لینکدین ممکن است به طور قابل‌توجهی با دنبال‌کنندگان تیک‌تاک متفاوت باشند. شما می‌توانید سیگنال‌های اجتماعی را تحلیل نمایید تا پست‌هایی طراحی کنید که تعامل را در میان مخاطبان مختلف افزایش دهد. تعامل بیشتر افراد با پست‌های شما، احتمال اینکه افراد به وب‌سایتتان سر بزنند افزایش خواهد داد و این موضوع به بهبود رتبه موتور جستجو نیز کمک می‌کند.

تقویت سئو محلی

اگر یک فروشگاه فیزیکی دارید، می‌توانید از سوشال سیگنال ها برای بهبود سئوی محلی خود استفاده کنید. یک مخاطب فعال در شبکه های اجتماعی می‌تواند نظرات، منشن ها و حتی پوشش خبری محلی را به همراه داشته باشد. اینها عواملی هستند که گوگل هنگام تدوین صفحات نتایج جستجو برای کاربران محلی در نظر می‌گیرد.

ایجاد بک‌لینک‌ها

اگر اکانت های شبکه های اجتماعی، سیگنال‌های اجتماعی قدرتمندی داشته باشند و کاربران نظر بدهند، لایک کنند و محتوا را بازنشر نمایند، احتمال بیشتری وجود دارد که در معرض دید اینفلوئنسرها، بلاگرها و روزنامه‌نگاران قرار گیرند و موجب دریافت بک لینک از وب‌سایت‌های دیگر شود. این بک‌لینک‌ها یکی از مهم‌ترین عوامل برای سئو هستند و ستون بسیاری از استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال به شمار می‌روند.

افزایش طول عمر محتوا 

در بسیاری از موارد، سوشال سیگنال ها قدرتمند به احیای دوباره یا چندباره یک محتوا کمک می‌نمایند. همانطور که کاربران شبکه های اجتماعی محتوای جذاب را در پلتفرم‌های مختلف بازنشر می‌کنند و نظر می‌دهند، پست‌های شما ممکن است مجددا در فیدهای افراد ظاهر شوند و کمک کنند تا بازدید شبکه های اجتماعی خود را گسترش دهید. سپس این کاربران ممکن است مستقیماً شرکت شما را جستجو کنند و سئو را بهبود بخشند.

سوشال سیگنال در سئو

تصویر(۴)

تعیین استراتژی سئو از طریق تحلیل 

با ردیابی سوشال سیگنال از طریق ابزارهای رایگان مانند گوگل آنالیتیکس یا ابزارهای تحلیلی پولی، می‌توانید استراتژی بازاریابی دیجیتال خود را اصلاح کرده و یک استراتژی سئوی جامع ایجاد نمایید. به عنوان مثال، فرض کنید شرکت فروش غذای سگ آنلاین دارید و یک Reel اینستاگرام درباره انواع نژادهای سگ منتشر می‌کنید. این ویدئو لایک، نظر و اشتراک‌گذاری زیادی دریافت می‌کند. شما تصمیم می‌گیرید تا انتشار مطالبی درباره نژادهای سگ به عنوان بخشی از استراتژی بازاریابی محتوای خود را ادامه دهید، بنابراین یک پست وبلاگی درباره این موضوع منتشر می‌کنید. وقتی افراد مستقیماً به وبلاگ سایت برای مشاهده محتوای شما مراجعه می‌نمایند، به بهبود رتبه موتور جستجوی وب‌سایت کمک می‌کند.

استراتژی‌هایی جهت بهبود سوشال سیگنال در سئو

برای بهبود و افزایش سوشال سیگنال و به طور غیرمستقیم بهبود سئو، باید روی تسلط بر تعامل شبکه های اجتماعی تمرکز کنید. در ادامه چند راه برای بهبود سوشال سیگنال ها به عنوان بخشی از یک استراتژی کلی بازاریابی دیجیتال، آورده شده است:

ایجاد محتوای باکیفیت 

هر استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی که شامل سیگنال‌های اجتماعی و سئو باشد، باید با ایجاد محتوای باکیفیت آغاز شود. کاربران به احتمال زیاد پست‌های جذاب و حاوی اطلاعات را لایک می‌کنند، نظر می‌دهند و به اشتراک می‌گذارند که این امر بازدید برند شما را افزایش می‌دهد. استراتژی‌های مؤثر برای ایجاد محتوای عالی شامل تولید پست‌های وبلاگی، ویدئوها و اینفوگرافیک‌هایی است که اطلاعات ارائه دهند و گفتگو را برانگیزند.

تشویق تعامل کاربران 

تعامل کاربران بخش کلیدی از استراتژی توزیع مؤثر محتوا است زیرا کاربران شبکه های اجتماعی به احتمال زیاد پست‌های تعاملی که بازنشر شده و نظرات را جذب می‌کنند، مشاهده خواهند کرد اما چگونه می‌توان آنها را درگیر نمود؟ سعی کنید سوال بپرسید، نظرسنجی برگزار نمایید و افراد را تشویق به درج نظر کنید. همچنین می‌توان نظرات و پاسخ‌ها را به عنوان روشی غیر رسمی برای ردیابی سیگنال‌های اجتماعی تحلیل کرد. این کار به شما دیدگاهی بی‌پرده از آنچه مردم درباره برند می‌گویند، خواهد داد.

بهینه‌سازی محتوا برای پلتفرم‌های مختلف شبکه های اجتماعی 

هر پلتفرم شبکه های اجتماعی، مخاطبان و الگوریتم منحصربه فردی دارد، بنابراین بهینه‌سازی محتوا برای سایت‌های مختلف ضروری است. محتوای بومی معمولاً عملکرد خوبی دارد زیرا شما آن را با در نظر گرفتن مخاطبان خاص یک پلتفرم طراحی کرده‌اید که می‌تواند در افزایش نرخ تعامل کمک کند. به عنوان مثال، سعی کنید برای اینستاگرام محتواهایی با تصاویر زیبا ایجاد نمایید و پست‌های طولانی با محوریت کسب‌وکار را در لینکدین منتشر کنید.

الهام‌بخشی به کاربران برای اشتراک‌گذاری محتوای شما 

از تصاویر و ویدئوهای جذاب استفاده کنید تا توجه مخاطبان خود را جلب نمایید و تشویق به اشتراک‌گذاری کنید. همچنین مطمئن شوید که محتوای مرتبط با مخاطبان هدف خود منتشر می‌نمایید. می‌توانید کاربران را تشویق کنید تا محتوای وب‌سایت را در صفحات شبکه های اجتماعی خود به اشتراک بگذارند که این امر بازدید سایت شما را افزایش می‌دهد. برای این کار، دکمه‌های اشتراک‌گذاری اجتماعی را به صورت متمایز در وب‌سایت خود قرار دهید.

ارتباط با اینفلوئنسرها و جستجوی برای مشارکت

با اینفلوئنسرها یا برندهای مکمل همکاری کنید تا برند خود را در معرض دید مخاطبان جدید قرار دهید. اینفلوئنسرهای باتجربه می‌دانند که سوشال سیگنال ها مهم هستند و می‌توانند کمک کنند تا به جوامع بزرگ و فعال دسترسی پیدا کنید و نهایتا به شما در جذب لایک، اشتراک‌گذاری و نظرات کمک کنند. هرچه کاربران بیشتری با محتوای شما در شبکه های اجتماعی تعامل داشته باشند، احتمال بیشتری وجود دارد که به وب‌سایت سر بزنند.

پست‌گذاری مداوم

محتوای شبکه های اجتماعی را به طور مداوم (حداقل چند بار در هفته) منتشر کنید تا جریان ثابتی از تعامل کاربران ایجاد نمایید. از یک تقویم محتوا برای کمک به اجرای برنامه خود استفاده کنید. سیگنال‌های اجتماعی را با ابزارهای تحلیلی ردیابی نموده تا زمان‌های اوج تعامل را شناسایی کنید.

تاثیر Social Signal در سئو

تصویر(۵)

نتیجه‌گیری

نهایتا، اگرچه سوشال سیگنال ها به طور مستقیم در الگوریتم‌های رتبه بندی موتورهای جستجو تأثیر ندارند اما استفاده صحیح از شبکه های اجتماعی می‌تواند به طور غیرمستقیم جهت بهبود سئو وب‌سایت شما کمک کند. با ایجاد محتوای باکیفیت، تشویق کاربران به تعامل و بهره‌گیری از تحلیل‌های سیگنال‌های اجتماعی، می‌توان بازدید برند را افزایش داد و ترافیک ارگانیک وب‌سایت را تقویت کرد.

شبکه های اجتماعی فرصتی فراهم می‌کنند تا برند خود را معرفی کرده و از طریق جلب توجه بیشتر، سیگنال‌های مثبت به موتورهای جستجو ارسال نمایید. بنابراین، هرچند که سیگنال اجتماعی به عنوان عامل مستقیم جهت بهبود رتبه در نظر گرفته نمی‌شود اما نقشی حیاتی در استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال و سئو دارند و می‌توانند به تقویت اعتبار آنلاین برند و افزایش موفقیت در جستجوهای ارگانیک کمک کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا