سئو ویدیو در شبکه‌های اجتماعی چه تاثیری روی افزایش بازدید دارد؟

در دوران دیجیتال امروزی، ویدیوها به عامل اصلی جذب مخاطبان تبدیل شده‌اند و می‌توان گفت که عصر محتوای ساده وبلاگی و تصاویر آرشیوی به پایان رسیده است. شبکه‌های اجتماعی تحول بزرگی در آنچه باعث کلیک، دنبال‌کردن و پسندیدن می‌شود، ایجاد کرده‌اند؛ به‌طوری‌که کاربران با تعداد زیادی از محتوای تصویری بسیار جذاب مواجه هستند.

محتوای تصویری، خصوصا در قالب ویدیو، به‌عنوان روشی موفق و اثربخش شناخته می‌شود. طی سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۴، نزدیک به ۹۲٪ از کاربران اینترنت در سراسر جهان هر ماه ویدیوهای آنلاین تماشا کرده‌اند. این آمار نشان‌دهنده فرصتی چشمگیر است و زمان آن فرا رسیده که بازاریابان شبکه‌های اجتماعی، خود را با این تغییر بزرگ در عرصه بازاریابی محتوایی، هماهنگ کنند.

با این حال، صرفاً تولید و انتشار ویدیو به‌تنهایی تضمین نمی‌کند که محتوای شما به‌صورت خودکار در الگوریتم‌های شبکه‌های اجتماعی یا صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERPs) نمایش داده شود.
موفقیت در این حوزه به عوامل گوناگونی وابسته است که شاید مهمترین آنها بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو (SEO) باشد. امروزه آشنایی با روش‌های مؤثر بهینه‌سازی ویدیو برای افزایش نمایش در نتایج جستجو و شبکه‌های اجتماعی، یک ضرورت می باشد. به‌ویژه وقتی ارتباط میان سئو ویدیو و کارایی در پلتفرم‌های اجتماعی، از همیشه نزدیک‌تر شده است.

چرا سئو ویدیو بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد

در سال ۲۰۲۴، نیمی از بودجه تبلیغات شبکه‌های اجتماعی به محتوای ویدیویی اختصاص یافته است و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهند این سهم تا سال ۲۰۲۶ به ۶۰٪ افزایش خواهد یافت. اگر هنوز در استراتژی محتوای خود، برای ویدیو جایگاهی قائل نشده‌اید، از جریان سرمایه‌گذاری و روند غالب بازار عقب مانده‌اید.

بیشتر افراد ذاتا به صورت تصویری یاد می گیرند (visual learners)؛ بنابراین ترجیح می‌دهند به جای مطالعه متون بلند و پیچیده، اطلاعات را از طریق ویدیو دریافت کنند. این موضوع یکی از دلایل اصلی حمایت محتوای ویدیویی توسط پلتفرم‌هایی مانند گوگل، اینستاگرام، تیک‌تاک و یوتیوب است.

گوگل که سال‌ها پیش یوتیوب را خریداری کرده، اغلب، ویدیوهای این پلتفرم را در صدر نتایج جستجو نمایش می‌دهد، به‌ویژه زمانی‌که یک ویدیو بتواند سریع و مؤثر پاسخگوی نیاز کاربر باشد. تیک‌تاک نیز با محتوای کوتاه و جذاب خود، طی سال‌های اخیر به محبوبیتی چشمگیر رسیده است و بستری فراهم نموده تا کاربران به‌صورت عمیق‌تر و معنادارتری با افراد و برندها در تعامل باشند.

سئو ویدیو در شبکه‌های اجتماعی

تصویر(۱)

در این میان، یوتیوب همچنان سلطه خود را بر بازار حفظ کرده است. یوتیوب با داشتن میلیاردها کاربر، پس از فیسبوک، دومین شبکه اجتماعی محبوب جهان می باشد. به‌زبان ساده، برندهایی که هنوز وارد دنیای تولید محتوای ویدیویی نشده‌اند، در آینده‌ای نزدیک از رقبای خود عقب خواهند ماند.

تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر کشف برند (Brand Discoverability)

پلتفرم‌های اجتماعی اکنون به یکی از عوامل اصلی کشف محتوا تبدیل شده‌اند. طبق پژوهشی جدید، شبکه‌های اجتماعی به ابزار ثایت نسل Z (حدود ۱۳ تا ۲۸ سال) و نسل Y ( حدود ۲۹ تا ۴۴ سال) برای یافتن محصولات جدید بدل شده‌اند، در حالی‌که نسل X (حدود ۴۵ تا ۶۰ سال) نیز با سرعتی چشمگیر در حال پیوستن به این موج هستند.

بر پایه همین مطالعه، ۳۳٪ از کاربران اعلام کرده‌اند که در سه ماه گذشته، محصولی را از طریق شبکه‌های اجتماعی یافته اند.
تفاوتی ندارد که تیک‌تاک به‌عنوان موتور جستجوی نسل Z عمل کند یا ریلزهای اینستاگرام باعث افزایش آگاهی اولیه از برند شوند، به هرحال شبکه‌های اجتماعی دیگر صرفاً یک کانال انتشار محتوا نیستند بلکه به بخشی کلیدی از استراتژی سئو ویدیو تبدیل شده‌اند که به برندها کمک می‌کنند در معرض دید مخاطبان علاقه‌مند و با انگیزه قرار گیرند.

تعاملات اجتماعی و نوع محتوای ارائه‌شده می‌توانند به‌عنوان سیگنال‌های رتبه‌بندی غیرمستقیم عمل کرده و باعث گسترش دامنه دسترسی ویدیوی شما شوند:

  • اشتراک‌گذاری‌ها و ذخیره‌سازی‌ها، بازدید ارگانیک در نتایج جستجو را افزایش می‌دهند.
  • نظرات کاربران، به موتورهای جستجو نشان می‌دهد که محتوای شما مرتبط، جذاب و ارزشمند است.
  • هرچه زمان تماشای ویدیو بیشتر باشد، احتمال اینکه موتورهای جستجو آن را به‌عنوان منبعی معتبر و قابل اعتماد تشخیص دهند، بالاتر می‌رود.

زمانی‌که محتوای ویدیویی شما در شبکه‌های اجتماعی عملکرد موفقی داشته باشد، می‌تواند اثری دومینووار در کل فضای دیجیتال داشته باشد و مزایایی مانند ارتقاء جایگاه نتایج جستجو و به خاطر سپردن نام برند توسط مخاطبان ایجاد کند.

استراتژی‌های سئو ویدیو

تصویر(۲)

استراتژی‌های سئو ویدیو که عملکرد شبکه های اجتماعی را نیز بهبود می‌دهند

بهینه‌سازی ویدیو برای افزایش بازدید آن، امری حیاتی است و بسیاری از تکنیک‌های پایه سئو همچنان در این حوزه کاربرد دارند. هر پلتفرم ممکن است نیازمند تنظیمات و روش‌های خاص خود باشد اما به‌طور کلی، اصول سئو ویدیو در بیشتر پلتفرم‌ها شباهت زیادی دارند. در ادامه، چند حوزه کلیدی معرفی می‌شوند که ارزش صرف زمان و توجه ویژه را خواهند داشت:

۱. انجام تحقیق کلمات کلیدی (Keyword Research)

بهینه‌سازی کلمات کلیدی، همچنان نقش بسیار مهمی جهت نمایش ویدیوها در شبکه‌های اجتماعی و موتورهای جستجو دارد. با این حال، ممکن است کلمات کلیدی هدف شما در هر پلتفرم متفاوت باشد؛ بنابراین برای هر پلتفرمی که قصد انتشار ویدیو در آن را دارید، باید تحقیق جداگانه‌ای روی کلمات کلیدی انجام دهید.

برای یافتن کلمات کلیدی پرطرفدار، کافی است عبارت موردنظر خود را در نوار جستجوی پلتفرم وارد کنید تا موضوعات و عبارات مرتبط و محبوب، نمایش داده شوند. به‌عنوان نمونه، ابزار Creator Search Insights در تیک‌تاک، محبوب‌ترین جستجوهای کاربران را همراه با کلمات کلیدی پیشنهادی و حتی اسکریپت‌هایی برای تولید محتوای تبلیغاتی موفق، در اختیار شما قرار می‌دهد. نکته مهم این است که عنوان ویدیوی خود را با کلمات کلیدی پر نکنید و در مقابل، سعی کنید عنوانی جذاب بنویسید.

۲. بهینه‌سازی تصویر بندانگشتی (Thumbnail)

تصویر بندانگشتی ویدیو، اولین چیزی است که کاربران در یوتیوب یا فیدهای شبکه‌های اجتماعی مشاهده می کنند. این تصویر باید با محتوای ویدیو هماهنگ باشد و کاربران را به توقف، اسکرول و کلیک روی ویدیوی شما ترغیب کند. معمولاً تصاویر نمای نزدیک (Close-up) عملکرد بهتری دارند زیرا کمتر انتزاعی به نظر می‌رسند و نسبت به تصاویر شلوغ، برای کاربر قابل فهم‌تر و جذاب‌تر هستند.
علاوه بر این، لازم است تصاویر ویدئویی با هویت برند هماهنگ شوند تا مشتریان احتمالی به‌تدریج با دیدن تصاویر بندانگشتی ویدئوها، آنها را تشخیص داده و با برند ارتباط برقرار کنند. 
برای جلب توجه سریع و انتقال ارزش ویدیو، بهتر است از متن‌های متمایز، چهره‌های دارای احساس و رنگ‌هایی با کنتراست بالا بهره ببرید.

بهینه‌سازی ویدیو

تصویر(۳)

۳. استفاده از زیرنویس و رونوشت (Transcript)

زیرنویس‌های بسته (Closed Captions) فقط برای افزایش دسترسی‌پذیری محتوا نیستند بلکه به موتورهای جستجو کمک می‌کنند تا ویدیوی شما را بهتر درک نمایند.
این زیرنویس‌ها و رونوشت‌ها متن‌هایی در اختیار خزندگان موتور جستجو قرار می‌دهند که می‌توانند باعث بهبود رتبه ویدیوی شما در نتایج جستجو شوند.
یوتیوب این متن‌ها را ایندکس می‌کند و بدین‌وسیله احتمال نمایش واژه‌ها و عبارات کلیدی ویدیو در جستجوهای مرتبط افزایش می‌یابد.
علاوه بر این، رونوشت‌ها می‌توانند به محتوای جانبی مانند پست‌های شبکه‌های اجتماعی یا مقالات وبلاگی تبدیل شده و مطالب شما را در کانال‌های مختلف قوی‌تر کنند.

۴. پیاده‌سازی داده‌های ساختاریافته و نشانه‌گذاری اسکیما (Schema Markup)

اگر می‌خواهید ویدیوهای خود را در وب‌سایت شخصی‌تان قرار دهید، از نشانه‌گذاری VideoObject در قالب اسکیما استفاده کنید تا گوگل بتواند محتوای ویدیوی شما را بهتر درک کند. این نشانه‌گذاری، اطلاعاتی مانند عنوان، توضیحات، مدت زمان، تاریخ آپلود و موارد دیگر را شامل می‌شود. استفاده از اسکیما موجب خواهد شد تا شانس نمایش ویدیوهای شما در نتایج خاص (Rich Results) مانند Featured Snippets یا Video Carousel افزایش یابد که در نهایت احتمال نمایش و کلیک کاربران روی ویدیوها را بیشتر می‌کند.

۵. ایجاد URL و متادیتای اختصاصی

ویدیوهای شما مانند هر محتوای ارزشمند دیگری، نیازمند مدیریت حرفه‌ای هستند. برای بهبود سئوی ویدیوها، از ساختار URL مشخص و مرتبط استفاده کنید و مطمئن شوید که کلمات کلیدی در URL نیز قرار گرفته‌اند. علاوه بر URL، متادیتای ویدیو شامل عنوان (Title Tag)، توضیحات (Description) و متن جایگزین تصویر بندانگشتی (Thumbnail Alt Text) را بهینه نمایید. این کار به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا ویدیوهای شما را به درستی ایندکس نموده و هنگام اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی یا قرار دادن درون وب‌سایت‌ها، یکپارچگی و ثبات را حفظ نمایند.

۶. ایجاد مقدمه‌هایی جذاب و گیرا

مقدمه ویدیوی شما اولین فرصت برای جلب توجه مخاطب می باشد. این بخش، لحن و موضوع کلی محتوا را مشخص کرده و لحظه‌ای است که کاربر تصمیم می‌گیرد تماشای ویدیو را ادامه دهد یا صفحه را ترک کند. بنابراین، چند ثانیه ابتدایی باید پر انرژی، خاص و تاثیرگذار باشد.

اگر برای پلتفرم‌هایی مانند تیک‌تاک یا اینستاگرام محتوا تولید می‌کنید، از صداهای ترند استفاده نمایید تا بیشتر دیده شوید. همچنین، از طریق هشتگ‌های مرتبط، الگوریتم را با کلمات کلیدی و موضوعات ویدیوی خود آشنا کنید و شانس یافتن ویدیو  را افزایش دهید.

سئو ویدیو در یوتیوب

تصویر(۴)

۷. ایجاد فهرست پخش (Playlists)

یوتیوب به برندها این امکان را می‌دهد که فهرست‌های پخش (Playlists) ایجاد کنند تا میزان تعامل (Engagement) و مدت زمان حضور کاربران (Dwell Time) را افزایش دهند. این فهرست‌ها باید شامل ویدیوهایی باشند که از نظر موضوعی به یکدیگر مرتبط هستند تا تجربه‌ای منسجم و مفید برای کاربر فراهم گردد.

برای مثال، یک شرکت فعال در حوزه نوسازی منزل، می‌تواند فهرستی از ویدیوهای «آموزش نحوه انجام کارها» (How-To) تهیه نماید تا به مشتریانی که قصد دارند کارهای خانگی را خودشان انجام دهند، کمک کند. برای ویدیوهای یوتیوب، از برچسب‌های مرتبط (Relevant Tags) و توضیحات مناسب که شامل کلمه یا کلمات کلیدی موردنظر شما باشند، استفاده کنید.

۸. استفاده از دعوت به اقدام (CTA)

برای بسیاری از کسب‌وکارها، ویدیو فقط ابزاری جهت اطلاع‌رسانی نیست بلکه در ترغیب مخاطب به انجام یک اقدام خاص نیز کاربرد دارد. نباید تنها در انتهای ویدیو از فراخوان به اقدام استفاده کنید زیرا ممکن است تمام کاربران ویدیو را تا انتها تماشا نکنند.

توصیه می‌شود CTA را در ابتدای ویدیو نیز بگنجانید تا از توجه اولیه کاربران حداکثر استفاده را ببرید. همچنین CTA را می‌توانید در کپشن (برای اینستاگرام، فیسبوک، ایکس و تیک‌تاک) یا توضیحات ویدیو (برای یوتیوب) درج نمایید. هرچه در مکان‌های بیشتری پیام خود را قرار دهید، احتمال بازدید و انجام اقدام موردنظر توسط مخاطب، افزایش می‌یابد.

اشتباهات رایجی که باید از آنها پرهیز کرد

حتی بازاریابان حرفه‌ای نیز ممکن است در تولید محتوای ویدیویی مرتکب خطاهایی شوند که بر عملکرد محتوا تأثیر منفی بگذارد. در ادامه چند مورد از اشتباهات رایج در بهینه‌سازی سئو ویدیو در شبکه‌های اجتماعی آمده است که باید از آنها اجتناب کنید:

۱. بهینه‌سازی بیش‌ازحد (Over-Optimizing)

از افراط در بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو خودداری کنید زیرا ممکن است جذابیت انسانی محتوا را از بین ببرد.

این اشتباه شامل مواردی مانند:

  • استفاده زیاد و غیرطبیعی از کلمات کلیدی در متن یا دیالوگ‌ها
  • استفاده از برچسب‌های زیاد و نامرتبط

این اقدامات نه تنها مفید نیستند بلکه اعتماد کاربر و حتی رتبه شما را نیز کاهش می دهند.

۲. نادیده‌گرفتن الزامات پلتفرم‌ها (Platform-Specific Specs)

هر شبکه اجتماعی، فرمت‌ها، ابعاد، طول و قالب‌های خاصی برای ویدیوها دارد. آشنایی با الزامات هر پلتفرم ضروری است تا فارغ از بستری که کاربران استفاده می‌کنند، تجربه‌ای مثبت و بدون مشکل برای آنها فراهم شود.

سئو ویدیو در اینستاگرام

تصویر(۵)

۳. عدم تعامل با مخاطبان (Failing to Engage)

پس از تولید ویدیو، کسب و کار شما باید مدت زمانی را نیز برای پاسخ به نظرات کاربران اختصاص دهد.

پاسخ‌گویی در شبکه‌های اجتماعی:

  • سیگنال مثبتی برای الگوریتم‌ها محسوب شده و می‌تواند رتبه‌ ویدیوی شما را ارتقاء دهد.
  • باعث تعامل بیشتر می‌شود.
  • نشان می‌دهد که کسب‌وکار شما برای مشتریانش ارزش قائل است.

۴. تست نکردن

احتمال اینکه در اولین تلاش، بهترین نتیجه را بگیرید، پایین است. بنابراین آزمون A/B می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

با استفاده از تست A/B، می‌توانید بررسی کنید کدام عناصر ویدیو عملکرد بهتری دارند. موارد قابل تست عبارتند از:

  • عنوان ویدیو
  • تصویر بندانگشتی
  • متن کپشن
  • CTA

این تست‌ها به شما کمک می‌کنند تا استراتژی خود را بهینه کرده و محتوایی تولید نمایید که واقعاً با مخاطب شما ارتباط برقرار می‌کند.

۵. صرفا تمرکز روی یک پلتفرم

کاربران شبکه‌های اجتماعی در پلتفرم‌های مختلفی فعالیت دارند. بنابراین، اگر می‌خواهید کسب‌وکار شما در معرض دید مشتریان باشد، باید در تمام پلتفرم هایی که مخاطبانتان به‌دنبال شما هستند، حضور داشته باشید. نباید تمام تمرکز خود را تنها روی یک بستر قرار دهید. حضور گسترده‌ای در پلتفرم‌هایی که مخاطب هدف شما در آنها فعال است ایجاد کنید. این رویکرد کمک می‌کند تا محتوای برندتان در معرض دید مخاطبان بیشتری قرار گیرد.

۶.عدم انتشار منظم محتوا

برند شما باید همانطور که به تولید محتوای متنی توجه دارد، برای انتشار منظم محتوای ویدیویی نیز برنامه‌ریزی داشته باشد. حضور مستمر در شبکه‌های اجتماعی اهمیت زیادی دارد. کاربران محتوای متنوع را ترجیح می‌دهند. ویدیو نه تنها تعامل بیشتری ایجاد می‌کند بلکه باعث می‌شود فید شبکه اجتماعی برند شما از یکنواختی خارج شده و جذابیت بصری بیشتری داشته باشد.

۷.عدم لینک‌دهی به پروفایل‌های شبکه‌های اجتماعی در Google Business

پروفایل کسب‌وکار گوگل (GBP) فرصت‌های رایگان زیادی را برای معرفی برند، محصولات و خدمات به کاربران، فراهم می‌کند. یکی از قابلیت‌های ارزشمند این پروفایل، امکان افزودن لینک شبکه‌های اجتماعی برند می باشد. از این فرصت رایگان استفاده کنید تا مخاطبان بتوانند به شبکه‌های اجتماعی شما دسترسی پیدا کرده و با برند شما بیشتر آشنا شوند.

بهینه سازی محتوای ویدیویی

تصویر(۶)

چرا هم‌سو بودن سئو ویدیو و شبکه‌های اجتماعی موثر است؟

سئو ویدیو (Video SEO) و شبکه‌های اجتماعی رابطه‌ای تنگاتنگ دارند. سئوی مناسب برای ویدیو، می‌تواند موجب شود تا برند شما در نتایج جستجو رتبه بهتری کسب کند، شانس دیده شدن در بخش‌های ویژه‌ای مثل Featured Snippets را افزایش دهد و در نهایت، ترافیک بیشتری را به صفحات هدف شما هدایت نماید. با افزایش هم‌پوشانی بین سئو ویدیو و شبکه‌های اجتماعی، بهینه‌سازی ویدیوها برای هر پلتفرم اجتماعی، به یک ضرورت غیرقابل چشم‌پوشی تبدیل شده است.

برای پیشتازی در این فضا، بازاریابان شبکه‌های اجتماعی باید:

  • بهترین شیوه‌ها و دستورالعمل‌های هر پلتفرم را رعایت کنند.
  • روی تولید و توزیع محتوای ویدیویی تمرکز داشته باشند.
  • بر اساس داده‌ها، استراتژی محتوایی خود را تنظیم نمایند.
  • فرمت‌ها و پیام‌های مختلف را آزمایش کنند تا متوجه شوند کدام یک اثربخش‌تر است.
  • محل حضور مخاطب هدف خود را شناسایی نمایند.
  • به نظرات و بازخوردها پاسخ دهند.
  • تک‌تک ویدیوها را بهینه‌سازی کنند.
  • با تحلیل داده‌ها، به اطلاعات کلیدی دست یابند.

بازاریابانی که همزمان بر بازدید و تعامل تمرکز کرده و با شناخت دقیق از هر پلتفرم، محتوای خود را بهینه می‌کنند، توجه کاربران را به خود جلب نموده، اعتبار برند را افزایش می‌دهند و در نهایت، درآمد بیشتری برای کسب‌وکارشان ایجاد می‌کنند.

جمع‌بندی

در دنیای دیجیتال امروز، محتوای ویدیویی به قلب استراتژی‌های بازاریابی تبدیل شده است. با توجه به افزایش چشمگیر کاربرد ویدیو در شبکه‌های اجتماعی و موتورهای جستجو، بهینه‌سازی سئو ویدیو دیگر یک انتخاب نیست بلکه ضرورت است. از تحقیق کلمات کلیدی و بهینه‌سازی تصاویر بندانگشتی گرفته تا درج زیرنویس، نشانه‌گذاری اسکیما و دعوت به اقدام، هر گام در راستای افزایش بازدید و تعامل با مخاطب، اهمیت دارد.

با رعایت بهترین شیوه‌های سئو، تولید محتوای منظم و جذاب و تعامل فعال با مخاطبان، برندها نه‌تنها می‌توانند در نتایج جستجو بدرخشند بلکه ارتباطی عمیق‌تر با مخاطبان خود برقرار خواهند کرد. اکنون زمان آن است که توسط تمرکز روی استراتژی‌های سئو ویدیو و هم‌راستایی با ترندهای شبکه‌های اجتماعی، حضوری قدرتمند در فضای دیجیتال ایجاد کنید و از رقبا پیشی بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا