تفاوت لینک خارجی و بک لینک؛ نقش لینک داخلی در سئو

اگر به تازگی با سئو آشنا شده باشید، احتمالاً درباره اهمیت «بک‌لینک ها» و «لینک‌دهی خارجی» در وب‌سایت‌ها شنیده اید اما دقیقاً تفاوت لینک خارجی و بک لینک در چیست و هر کدام از لینک ها چگونه جهت بهبود سئو کمک می‌کنند؟

Backlinks لینک‌هایی هستند که از وب‌سایت‌های دیگر به سمت یک وب‌سایت مشخص هدایت می‌شوند، در حالی که لینک‌های خارجی دقیقاً برعکس عمل کرده و لینک‌هایی هستند که از یک وب‌سایت به وب‌سایت‌های دیگر ارجاع داده خواهند شد. گاهی ممکن است این دو مفهوم با یکدیگر اشتباه گرفته شوند اما معمولاً بک‌لینک‌ها ارزشمند تلقی می‌گردند، در حالی که لینک‌های خارجی بیشتر برای ارجاع به منابع دیگر مورد استفاده قرار می گیرند.
هر دو نوع لینک در انتقال اعتبار بین وب‌سایت‌ها (که به آن Link Juice گفته می‌شود) نقش دارند اما تفاوت اصلی آنها در دیدگاه (perspective) است. 
نکات زیادی در این خصوص وجود دارد بنابراین، بدون مقدمه‌چینی بیشتر، بهتر است به بررسی آن‌ها پرداخته شود تا مشخص گردد هر کدام چگونه عمل می‌کنند و تفاوت لینک خارجی و بک لینک در انتقال اعتبار چیست.

تفاوت لینک خارجی و بک لینک

تصویر(۱)

تفاوت لینک خارجی و بک لینک با لینک داخلی

لینک‌دهی بین وب‌سایت‌ها، فرآیند ساده‌ای است که طی آن لینکی درون یک دکمه، متن یا تصویر قرار داده می‌شود و با کلیک روی این عناصر، کاربر به لینک درج شده منتقل خواهد شد. این لینک می‌تواند به آدرسی داخلی در وب‌سایت فعلی یا دامنه‌ای خارج از آن اشاره داشته باشد. انواع لینک سازی شامل لینک داخلی، خارجی و بک لینک می شود. اما تفاوت لینک خارجی و بک لینک با لینک داخلی چیست؟

اگر لینک به صفحه‌ای در داخل همان دامنه اشاره کند (یعنی آدرس لینک شامل نام دامنه اصلی باشد)، به آن لینک داخلی گفته می‌شود و چنانچه به خارج از وب‌سایت هدایت گردد، لینک خارجی محسوب خواهد شد. نهایتا، لینکی که در وب‌سایت‌های دیگر روی دامنه‌ای مشخص تنظیم شود، “بک‌لینک” نام دارد. برای درک بهتر ارزش هر کدام از انواع لینک سازی و تفاوت لینک خارجی و بک لینک با لینک داخلی، به بررسی لینک دهی بین صفحات وب و وب‌سایت‌ها پرداخته خواهد شد تا مشخص شود که این موارد چگونه می‌توانند برای کاربران و موتورهای جستجو ارزشمند باشد.
نخستین بررسی، در خصوص لینک داخلی خواهد بود زیرا درک درست آن می‌تواند جهت فهم بهتر لینک‌های خارجی و بک‌لینک‌ها مؤثر باشد.

منظور از لینک‌دهی داخلی چیست؟

در اولین مرحله جهت آگاهی از تفاوت لینک خارجی و بک لینک با لینک داخلی، به توضیحی کامل از لینک داخلی پرداخته خواهد شد. یکی از انواع لینک سازی، لینک‌دهی داخلی است. معمولاً مدیران وب‌سایت زمانی به یک صفحه داخلی لینک می‌دهند که بخواهند کاربران محتوای خاصی را در همان وب‌سایت مشاهده کنند. این نوع لینک‌دهی برای هدایت ترافیک به بخش‌های مختلف سایت همچون ارائه اطلاعات بیشتر یا ترغیب کاربر جهت خرید محصولی که در حال مطالعه درباره آن می باشد، بسیار کاربردی است.

این شیوه که لینک‌دهی داخلی نام دارد، در فضای اینترنت بسیار رایج است و دلیل استفاده از آن نیز مشخص می باشد. هدف این است که کاربر محتوای بیشتری را مشاهده نماید یا در صورت نیاز، اطلاعات تکمیلی را سریع‌تر پیدا کند.

از دیگر جنبه‌های لینک‌دهی داخلی، ناوبری وب سایت می باشد که جهت کمک به خزندگان موتورهای جستجو برای یافتن، نقشه‌برداری و ایندکس محتوا و لینک های داخلی ساختار سایت است.

لینک‌دهی داخلی این فرصت را فراهم می‌کند تا خزندگان (crawlers) لینک های جدید درون سایت را پیدا کرده و در فهرست موتور جستجو ثبت نمایند. اگر خزنده با یک لینک خارجی مواجه شود، می‌تواند آن را دنبال کرده یا صرفا شناسایی کند و سپس آن را به فهرست خود اضافه نموده و به ادامه بررسی صفحه بپردازد.

در نتیجه، لینک‌دهی داخلی از این جهت که به خزندگان اجازه می‌دهد صفحات مهم درون سایت را شناسایی و ایندکس کنند، اهمیت دارد و این موضوع به مرور زمان سبب بهبود وضعیت سئوی سایت خواهد شد. پس تفاوت بک‌لینک و لینک خارجی با لینک داخلی در این است که لینک داخلی به صفحات داخل همان سایت اشاره می‌کند، اما دو نوع دیگر به دامنه‌های متفاوت ارجاع می‌دهند.

دلیل اهمیت لینک داخلی در سئو

یکی از اقدامات مؤثر در بهینه‌سازی سئو، بهبود مسیرهای ناوبری داخلی صفحات وب‌سایت است تا کاربران و خزندگان موتورهای جستجو بتوانند با سهولت بیشتری در سایت جابجا گردند. کاربران و ربات‌هایی که وارد سایت شما می‌شوند را مانند ترافیک یک شهر بزرگ تصور کنید. شما به عنوان معمار شهر، وظیفه دارید یک خیابان اصلی با خیابان‌های فرعی فراوان طراحی نمایید که ترافیک تا حد ممکن روان و بدون مانع جریان داشته باشد. از دید خزندگان موتورهای جستجو نیز مسیرهای ناوبری در وب‌سایت باید شفاف و بدون مانع باشند و امکان حرکت بی دردسر بین صفحات مختلف را فراهم آورند.

از طرفی، هر صفحه‌ای که به صفحات دیگر در سایت لینک نداشته باشد، می‌تواند مانند مانع عمل کرده و جریان حرکت را مختل نماید.

لینک‌سازی داخلی خوب شبیه خیابان‌های زیادی است که از یک صفحه به صفحه‌ای دیگر راه دارند. با این حال، موضوع به همین‌جا ختم نمی‌شود زیرا تمام لینک‌ها ارزش یکسانی ندارند. برخی لینک‌ها از نظر موتورهای جستجو یا کاربران دارای اولویت بیشتری هستند. با این حال، لینک‌سازی خوب از نگاه انسان‌ها و ربات‌ها تفاوت دارد.

لینک داخلی در سئو از دید کاربران

تصویر(۲)

لینک‌دهی مؤثر برای کاربران

انسان‌ها دکمه‌ها را می پسندند. چه دکمه‌ای با عنوان «پرداخت» باشد یا علامت «×» برای بستن یک پاپ‌آپ، افراد معمولاً روی دکمه‌هایی کلیک می‌کنند که با انتظاراتشان از ظاهر و عملکرد یک دکمه مطابقت داشته باشد.

در طراحی صفحات سایت می‌توان به جای لینک‌های ساده، از دکمه‌ها استفاده کرد تا احتمال کلیک از سوی کاربر افزایش یابد. به عنوان مثال، قرار دادن دکمه «اکنون پرداخت کنید» در متن شاید همانند وقتی که یک دکمه خاص برای آن طراحی شده است، مؤثر نباشد. به همین دلیل، از دکمه‌ها برای رویدادهایی که جلب توجه کاربر در آنها اهمیت دارد، استفاده می‌شود.

لینک داخلی در سئو از دید ربات ها

ربات‌های موتورهای جستجو، ترجیح می‌دهند ابتدا لینک‌های HTML موجود در بالای صفحه را بررسی کنند و معمولاً اولویت کمتری برای لینک‌هایی که در پایین صفحه قرار دارند قائل می‌شوند. همچنین آنها لینک‌هایی که تحت زبان HTML هستند را بر لینک‌هایی که توسط زبان‌های دیگر مانند JavaScript ایجاد شده‌اند، مقدم می‌دانند و معمولاً بررسی لینک‌های تحت جاوا اسکریپت را در مراحل بعدی انجام می دهند. طبق اعلام گوگل، ربات‌ها به کلیک روی لینک‌های متنی (یعنی هایپرلینک‌ها)، در مقایسه با دکمه‌ها تمایل بیشتری دارند.

در نتیجه، تعریف «لینک‌دهی مناسب» از منظر خزندگان موتور جستجو با دیدگاه کاربران متفاوت می باشد. در فرآیند بهینه‌سازی سئو، لازم است به این تفاوت‌ها توجه نموده و ترکیب متعادلی از لینک‌هایی که برای هر دو گروه مناسب هستند را جهت طراحی صفحات در نظر بگیرید.

لینک‌هایی که برای کاربران و ربات ها مفید هستند

برخی از انواع لینک سازی هم برای کاربران و هم ربات های موتور جستجو مناسب هستند که شامل لینک‌های موجود در هدر سایت، مسیرهای ناوبری (breadcrumb) و منوی اصلی می‌شوند. این دسته از لینک‌ها سیگنال‌های ناوبری (navigation) کلیدی را در اختیار کاربران و ربات ها قرار می‌دهند. کاربران توجه بیشتری به بالای صفحه دارند و ربات ها نیز ترجیح می‌دهند لینک‌های مهم را در همین بخش پیدا کنند.

لینک‌دهی درون‌متنی (یعنی استفاده از هایپرلینک در میان متن) فرصت بسیار خوبی برای ارائه محتوای تکمیلی فراهم می‌نماید. این کار به کاربران کمک می‌کند تا درک عمیق‌تری از موضوع مورد بحث پیدا کنند. همچنین باعث افزایش مدت زمان حضور کاربران در سایت شده و همچنین لینک‌ها را به شکلی قابل فهم برای موتورهای جستجو، ارائه می‌دهد. به این کلمات، anchor text گفته می‌شود. استفاده صحیح از آنها می‌تواند به کاربران و خزندگان کمک کند تا درک کاملی از محتوای صفحه مقصد داشته باشند.

اهمیت تعداد لینک داخلی در سئو

بله، تعداد بیش از حد لینک‌های داخلی می‌تواند به سرعت بر سئو و تجربه کاربری تأثیر منفی بگذارد. به همین دلیل لازم است تا تعداد لینک‌های هر صفحه مدیریت گردد و از هدر رفتن اعتبار لینک (Link Equity) جلوگیری شود. لینک‌دهی صحیح موجب هدایت ترافیک به بخش‌های مهم می‌گردد اما اگر تعداد زیادی لینک درج گردد، کاربران و ربات ها دیگر نمی‌دانند کدام مسیر به مقصد مهم منتهی خواهد شد.

در برخی موارد، ایجاد یک «نقشه سایت قابل‌خواندن برای انسان» مفید خواهد بود. این نوع نقشه سایت، راهی برای کاربران فراهم می‌کند تا بدون نیاز به منوی سایت، مسیر خود را پیدا نمایند. معمولاً این نقشه شامل فهرستی از URL ها است که کنار سایر لینک‌های مهم در فوتر سایت قرار می‌گیرد. با این حال، به دلیل تعداد زیاد لینک‌ها در این نوع صفحات، معمولاً ارزش محدودی از نظر انتقال اعتبار لینک برای خزندگان دارند.

یکی از راهکارهای حفظ اعتبار لینک (مخصوصاً برای خزندگان)، درج دستور nofollow در لینک‌هایی است که نمی‌خواهید ربات ها آنها را دنبال کنند. این اقدام بخشی از «مدیریت خزش» (Crawl Management) است.

مدیریت خزش سایت

تصویر(۳)

مدیریت خزش (Crawl Management) چیست؟

مدیریت خزش به مجموعه‌ای از اقدامات برای بهینه‌سازی نحوه پیمایش و ایندکس وب‌سایت توسط ربات های موتور جستجو (مانند Googlebot) گفته می‌شود. این فرآیند شامل کنترل سطح دسترسی ربات ها به بخش‌های مختلف وب‌سایت است، به گونه‌ای که تمرکز آنها روی صفحات مهم و ارزشمند باشد.

در ادامه‌ مثال شهر، مدیریت خزش مانند قرار دادن موانع درون مسیرهایی است که فقط انسان‌ها اجازه عبور دارند. ربات ها می‌توانند از وجود این مسیرها مطلع شوند اما منابع خود را صرف پیمایش صفحات مهم‌تر در ساختار سایت کنند.

اهمیت مدیریت خزش از این جهت است که موتورهای جستجو برای هر سایت بودجه‌ محدودی جهت خزیدن در نظر می‌گیرند و به آن «بودجه خزش» (Crawl Budget) گفته می‌شود. مدیریت صحیح این بودجه موجب خواهد شد که محتوای ارزشمند سایت شناسایی و ایندکس گردد.

برخی روش‌های مدیریت خزش عبارتند از:

  • بهینه‌سازی ساختار لینک‌دهی داخلی
  • استفاده از فایل robots.txt برای انسداد دسترسی به صفحات کم‌اهمیت (مانند صفحات ادمین یا محتوای تکراری)
  • استفاده از تگ متای noindex جهت مقابله با ایندکس‌ شدن صفحات خاص
  • ایجاد نقشه سایت بهینه و استفاده از ساختار سلسله‌مراتبی منطقی برای هدایت ربات ها به محتوای اصلی

در وب‌سایت‌های بزرگ، مدیریت خزش اهمیت بیشتری دارد زیرا از صرف زمان ربات ها روی صفحات بی‌اهمیت یا کم‌ارزش جلوگیری می‌کند و توجه آنها را معطوف به صفحاتی خواهد کرد که منجر به ترافیک و تبدیل (Conversion) می‌شوند.

در مورد سایت‌های کوچک‌تر نیز مدیریت صحیح باعث می‌شود محتوای جدید و مهم سریع‌تر در اولویت خزش قرار گیرد. در نتیجه، با هدایت و کنترل فرآیند خزش، بازدهی وب‌سایت جهت ایندکس شدن افزایش می‌یابد و این موضوع می‌تواند تأثیر مستقیمی بر رتبه‌بندی در نتایج جستجو داشته باشد. مدیریت خزش مؤثر، پتانسیل سئوی یک وب‌سایت را از طریق تسهیل دسترسی موتورهای جستجو به محتوای ارزشمند آن، به حداکثر می‌رساند.

بک لینک چیست؟

تصویر(۴)

بک لینک چیست؟

برای درک بهتر تفاوت لینک خارجی و بک لینک با لینک داخلی، در آخرین مرحله، نیاز است تا Backlink توضیح داده شود. بک لینک به لینکی گفته می‌شود که از یک دامنه به دامنه‌ای دیگر اشاره دارد اما با توجه به نکاتی که درباره لینک‌های داخلی مطرح شد، ممکن است این سؤال ایجاد شود که آیا هدایت خزندگان و کاربران به خارج از سایت، اثر منفی روی سئو ندارد؟

افزودن بک‌لینک به یک وب‌سایت، اقدامی مؤثر در راستای بهینه‌سازی سئو محسوب می‌شود. بک‌لینک موجب انتقال بخشی از اعتبار سایت بین دو دامنه خواهد شد. در صورتی که به درستی استفاده گردد، می‌توان آن را به ارجاعات علمی در دانشگاه تشبیه کرد که در آن نویسنده ادعایی را مطرح می‌کند و با ارجاع به یک منبع خارجی معتبر، برای ادعای خود پشتوانه ایجاد می نماید. اگر یک وب‌سایت به منبعی معتبر اشاره کند، اعتبار آن ادعا افزایش می‌یابد و اگر یک منبع معتبر به سایت موردنظر لینک دهد، اعتبار آن سایت نیز بالا می‌رود.

اعتبار دامنه (Domain Authority) یک عدد قابل اندازه‌گیری است. متخصصان سئو می‌توانند از ابزارهایی مانند SEMrush برای ارزیابی این اعتبار استفاده کنند.

در نتیجه تفاوت لینک خارجی و بک لینک به جهت ارجاع آن‌ها بستگی دارد؛ لینک خارجی زمانی ایجاد می‌شود که شما به دامنه‌ای دیگر لینک دهید، اما بک‌لینک زمانی است که دامنه‌ای دیگر به سایت شما لینک دهد.

اهمیت بک لینک در سئو و بک‌لینک‌های پولی

تصویر(۵)

بک‌لینک‌های پولی

موضوع بک‌لینک، تا حدودی همواره در هاله‌ای از ابهام و پیچیدگی قرار دارد. در حالت ایده‌آل، اعتبار میان سایت‌ها صرفاً به این دلیل منتقل می‌شد که یک محصول، خدمت یا اطلاعات خاص، در آن لحظه بهترین و مرتبط‌ترین گزینه محسوب می‌شد اما در واقعیت، از آنجا که بک‌لینک‌ها نقش بسیار مهمی جهت ایجاد اعتبار آنلاین دارند، اغلب به عنوان یک ابزار بازاریابی خرید و فروش می‌شوند.

برای مثال، اگر شخصی درباره گوشی های آیفون مطلبی بنویسد، بهترین منبع جهت لینک دادن، وب‌سایت رسمی اپل خواهد بود. مشابه ارجاع در منابع علمی، لینک مستقیم به منبع اصلی معمولاً معتبرترین گزینه محسوب می‌گردد اما در سئو، گاهی منابع خارجی از یک وب‌سایت درخواست می‌کنند که به آنها بک‌لینک بدهد تا موجب تقویت جایگاهشان شود.

برای مثال، صاحب یک وبلاگ که ماهانه ۲۵۰ هزار بازدید دارد و مطالب وبلاگ آن درباره آیفون‌های جدید است، می‌تواند در محتوای خود به سایت دیگری که آیفون می‌فروشد، لینک دهد.

این تبادل لینک ممکن است به صورت پولی انجام شود که گاهی با مبالغی بسیار بالا همراه است و علاوه بر اینکه یک منبع درآمد به شمار می‌رود، می‌تواند نمره اعتبار دامنه را نیز به طور چشمگیری افزایش دهد.

تعداد بک لینک های سایت

برآوردها نشان داده که حدود ۴۰ تا ۵۰ بک‌لینک با کیفیت بالا می‌تواند اعتبار مناسبی به سایت بدهد. البته هر بک‌لینک معتبر به تنهایی نیز می‌تواند برای بهبود سئو مفید باشد. از آنجا که بک‌لینک‌ها در افزایش اعتبار سایت نقش دارند، پاسخ اینکه “چند بک‌لینک کافی است؟” شاید “بیشتر از رقبا” باشد.

به طور خاص، برای اینکه در رتبه اول نتایج گوگل قرار بگیرید، معمولاً نیازمند بک‌لینک‌های بهتر و بیشتر، از دامنه‌هایی با اعتبار بالاتر نسبت به رقبایتان هستید.

یکی دیگر از شاخص‌هایی که در اختیار متخصصان سئو قرار می‌گیرد، “درجه سختی کلمه کلیدی” (Keyword Difficulty) است. این عدد، میزان دشواری کسب رتبه برای یک کلمه کلیدی را نشان می‌دهد. اگر اعتبار دامنه‌ شما پایین باشد، رسیدن به رتبه‌های بالا برای کلمات پررقابت، بسیار سخت‌تر از زمانی خواهد بود که دامنه‌ای با اعتبار بالا دارید.

تفاوت لینک خارجی و بک لینک با لینک داخلی 

تصویر(۶)

جمع بندی

در پایان، درک تفاوت لینک خارجی و بک لینک همچنین لینک داخلی، برای بهینه‌سازی سئو ضروری است. لینک‌های داخلی ساختار سایت را تقویت می‌کنند، لینک‌های خارجی اعتبار محتوای شما را افزایش می‌دهند و بک‌لینک‌ها نقش مهمی جهت ارتقاء رتبه سایت در موتورهای جستجو دارند. با استفاده هوشمندانه از انواع لینک سازی، می‌توان به بهبود تجربه کاربری و افزایش ترافیک سایت کمک کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا