قرار دادن دامنه در حالت تعلیق، همان کاری است که پارکینگ دامنه انجام میدهد. در این حالت، دامنه به سرویس میزبانی هدایت نمیشود بلکه از سرویس پارکینگ ثبتکننده دامنه، استفاده خواهد کرد. اگر به هر دلیلی قصد ندارید در حال حاضر از نام دامنه استفاده کنید اما می خواهید یک پیام ساده از طریق یک صفحه HTML نمایش داده شود، این قابلیت مناسب است. این پیام میتواند نشان دهد سایت در دست ساخت می باشد یا برای افرادی که ممکن است بخواهند دامنه را خریداری کنند اطلاعات تماس را نمایش دهد.
درک مفهوم پارکینگ دامنه
در Domain parking، دامنه ثبت شده به یک وبسایت فعال متصل نخواهد شد. در مقابل، دامنه به یک صفحه موقت هدایت میشود که ممکن است پیامی مانند “در حال ساخت”، اطلاعات تماس برای خریداران احتمالی یا تبلیغات را به نمایش بگذارد. این روش به مالک دامنه اجازه میدهد که نام دامنه را برای استفاده در آینده حفظ نموده، از طریق کلیک روی تبلیغات درآمد کسب کند یا آن را بدون اینکه نیاز شود سایت فعالی داشته باشد برای فروش قرار دهد.

تصویر(۱)
چرا و چه زمانی از پارکینگ دامنه استفاده میشود؟
در شرایط مختلفی ممکن است پارکینگ دامنه مفید واقع شود، از جمله:
• سایت در حال ساخت
ممکن است ایدهای عالی به همراه تمام جزئیات برای یک سایت را در ذهن داشته باشید اما فعلاً وقت کافی برای پیادهسازی آن وجود نداشته باشد. در این حالت، میتوانید دامنه مناسب را خریداری کرده و آن را پارک نمایید تا هر زمان که آمادگی شروع پروژه را داشتید، دامنه آماده باشد.
• خرید و فروش دامنه (Domain Flipping)
برخی افراد در زمینه خرید و فروش دامنه فعالیت میکنند. به این کار “Domain Flipping” گفته میشود. آنها دامنههای مختلفی را خریداری کرده و بدون طراحی سایت، مجموعهای از دامنه ها را نگهداری می کنند تا به فروش برسانند. در چنین شرایطی، از پارک دامنه برای نمایش اطلاعات تماس به خریداران احتمالی استفاده میشود.
• تبلیغات
برخی سرویسها این امکان را میدهند که یک صفحه HTML با تبلیغات مختلف ایجاد شود. کاربران اینترنتی با ورود به این دامنهها تصور میکنند که با یک سایت واقعی مواجه هستند اما در واقع فقط یک صفحه ساده با تبلیغات است. این روش میتواند برای مالک دامنه درآمدی ثابت ایجاد کند.

تصویر(۲)
پارکینگ دامنه چگونه کار میکند؟
پارک کردن دامنه شامل چند مرحله ساده است:
- ثبت دامنه: همهچیز با خرید یک نام دامنه شروع میشود. سرمایهگذاران معمولاً دامنههایی با کلمات کلیدی محبوب، عبارات قابل برند شدن یا ایدههای تجاری آیندهدار را انتخاب میکنند.
- انتخاب سرویس پارکینگ دامنه: سرویسهای متعددی برای پارک دامنه وجود دارند. وقتی دامنهای را روی یکی از این سرویسها پارک نمایید، معمولاً یک صفحه پیشفرض با محتوای تبلیغات متنی یا تصویر، نمایش داده می شود.
- درآمدزایی: زمانی که کاربران روی تبلیغات موجود در صفحه دامنه کلیک میکنند، مالک دامنه بخشی از درآمد آن را دریافت خواهد کرد. نوع تبلیغات و میزان درآمد، به سرویس انتخابشده و همچنین ارتباط نام دامنه با جستجوهای رایج بستگی دارد.
- فروش دامنه: اگر هدف اصلی، فروش دامنه باشد، میتوان قیمتی برای آن تعیین کرد یا فرم تماسی جهت دریافت پیشنهاد خریداران احتمالی قرار داد. بسیاری از سرویسهای پارکینگ دامنه، خدمات واسطهگری یا قرار دادن دامنه در لیست فروش را نیز ارائه میدهند.
جایگزینهای پارکینگ دامنه
گزینههای جایگزین برای پارکینگ دامنه عبارتند از:
- میزبانی وب: سرمایهگذاری روی یک سرویس میزبانی وب، این امکان را فراهم می کند که یک صفحه HTML اختصاصی و سفارشی ایجاد نمایید. این گزینه آزادی عمل بیشتری در طراحی فراهم میکند اما هزینههای بیشتری نیز دارد.
- Domain Forwarding یا ریدایرکت دامنه: ریدایرکت دامنه، روشی کاربردی برای کسبوکارهایی است که چند دامنه مختلف دارند؛ با این روش، بازدیدکنندگان یک دامنه به صفحهای فعال در دامنهای دیگر منتقل میشوند که نتیجه آن یکپارچگی در تجربه کاربری است.
نکاتی که باید در مورد پارکینگ دامنه در نظر داشته باشید:
- تمدید دامنه: پارک دامنه به این معنا نیست که میتوان آن را فراموش کرد. برای حفظ مالکیت دامنه، باید تمدید دامنه را به موقع انجام داد.
- ترافیک اهمیت دارد: موفقیت یک دامنه پارکشده، مخصوصاً در زمینه کسب درآمد، تا حد زیادی به میزان ترافیک طبیعی دریافتی آن وابسته است. دامنههایی که اشتباه تایپی رایج دامنههای معروف هستند یا شامل کلمات کلیدی محبوب میشوند، معمولاً بازدهی بیشتری دارند.
- انتخاب سرویس مناسب: سرویسهای پارکینگ دامنه، مدلهای درآمدی و نوع تبلیغات متفاوتی ارائه میدهند. بنابراین انتخاب سرویسی که با اهداف مالک دامنه همراستا باشد اهمیت زیادی دارد.
- تاثیرات سئو: اگر قرار باشد دامنه پارکشده در آینده به سایتی فعال تبدیل شود، باید در نظر داشت که ممکن است دامنههایی که برای مدت طولانی پارک بودهاند در ابتدا با چالشهایی جهت کسب رتبه در موتورهای جستجو روبرو شوند.

تصویر(۳)
مزایای پارکینگ دامنه
پارک کردن دامنه مزایای مختلفی دارد، بهویژه برای کسانی که قصد دارند در آینده از دامنهها استفاده کنند یا آنها را بفروشند:
- روشی مقرونبهصرفه: این کار بدون اینکه نیاز باشد محتوایی ایجاد شود یا یک سایت کامل راهاندازی گردد، راهی کمهزینه برای نگهداری دامنه است. با پارک کردن دامنه، هزینههای مربوط به میزبانی و توسعه سایت حذف شده و دامنه برای استفاده در آینده محفوظ باقی خواهد ماند.
- فرصتی برای درآمد غیرفعال: افرادی که توانایی شناسایی دامنههای ارزشمند یا محبوب را دارند، میتوانند از پارک دامنه درآمد غیرفعال کسب نمایند. با نمایش تبلیغات روی دامنه پارکشده، میتوان بدون نیاز به فعالیت خاصی، از کلیک کاربران درآمدزایی نمود.
- امنیت و محافظت از دامنه: پارکینگ دامنه باعث میشود تا دامنه به نام مالک آن ثبت و محفوظ باقی بماند. این موضوع بهویژه زمانی اهمیت دارد که مالک بخواهد از نام یک برند یا ایده تجاری محافظت کند. همچنین، از سوءاستفاده افراد سودجو که ممکن است بخواهند دامنههای آزاد را به نام خود ثبت کنند، جلوگیری میکند.
دامنه را تا چه مدت میتوان پارک کرد؟
دامنه را میتوان تا هر زمانی که بخواهید به صورت پارک نگه دارید. تنها شرط آن، تمدید بهموقع دامنه است. از نظر فنی هیچ محدودیتی برای مدت زمان پارک بودن دامنه وجود ندارد؛ کافی است دامنه فعال باقی بماند و مالکیت آن حفظ شود. بسیاری از افراد، دامنهای را برای مدت کوتاهی پارک میکنند تا مقدمات راهاندازی سایت را فراهم نمایند، در حالی که برخی کسبوکارها ترجیح میدهند دامنهها را برای سالها پارک نگه دارند و آن را بخشی از یک استراتژی بلندمدت در نظر میگیرند.
به طور مثال، ممکن است شخصی نام دامنهای را از مدتها قبل برای ایده ای تجاری در آینده یا حفظ یک برند قبل معرفی عمومی آن، ثبت کند. برخی دیگر نیز برای جلوگیری از ثبت نامهای مشابه توسط رقبا یا حفظ گزینههای بیشتر در پروژههای آتی، دامنهای را پارک میکنند.
با این حال، پیگیری تمدید دامنه ها بسیار ضروری است. در صورتی که دامنه تمدید نگردد، ممکن است از دست رفته یا توسط فرد دیگری ثبت شود. برخی ثبت کنندگان، جهت جلوگیری از بروز این اتفاق، قابلیت تمدید خودکار را ارائه میدهند. همچنین بهتر است هر چند وقت یکبار وضعیت دامنههای پارکشده بررسی شود تا مشخص گردد که آیا هنوز با اهداف مالک همراستا هستند یا خیر. از آنجا که نگهداری دامنه هزینه دارد، باید بررسی شود که آیا همچنان از نظر محافظت نام برند یا استفاده در آینده، ارزش نگه داشتن را دارد؟
جمعبندی
پارکینگ دامنه معمولاً توسط افراد یا کسبوکارهایی استفاده میشود که میخواهند دامنهای را برای استفاده در آینده نگه دارند، به فروش برسانند یا توسط پلتفرم های تبلیغاتی از طریق آن درآمدزایی کنند. اگرچه پارک دامنه مزایایی مانند صرفهجویی در هزینه، درآمدزایی و حفظ مالکیت دامنه دارد اما ضروری است که مالک دامنه مراقب تمدید دامنه و انتخاب سرویس مناسب باشد تا از مزایای کامل آن بهرهمند شود.
