بهینه‌سازی جستجوی صوتی: کلید افزایش رتبه سایت در گوگل

با پیشرفت تکنولوژی و به مرور زمان بهینه‌سازی جستجوی صوتی به کلید افزایش رتبه سایت در گوگل تبدیل می‌شود. گوشی‌ های هوشمند، دنیا را در نوک انگشتان شما قرار داده‌ اند. کاربران سوالاتی دارند که باید پاسخ داده شوند یا به دنبال خدمات یا محصولات خاصی هستند. تمام این موارد تنها با یک جستجو در دسترس خواهند بود و هم اکنون نیز یک تغییر اساسی از روش های سنتی به جستجو و دستیارهای صوتی ایجاد شده است.

از نظر آماری، جستجوی صوتی و دستیارها، موضوعی نیستند که بازاریابان سازمانی بتوانند نادیده بگیرند، زیرا:

  • طبق پیش‌بینی eMarketer، تقریباً نیمی از کاربران اینترنت در ایالات متحده (۴۸.۷٪) دستیارهای صوتی را استفاده خواهند کرد.
  • ۵۴٪ از کاربران در آینده به فناوری صوتی گرایش دارند.
  • ۴۹٪ کاربران در ایالات متحده، از جستجوهای صوتی برای خدمات محلی استفاده می‌ کنند.

بهینه‌سازی جستجوی صوتی در مقیاس بزرگ، کاری است که هر کسب‌ و کاری باید انجام دهد. برای سازمان‌های بزرگ، چالش اصلی همین مقیاس است زیرا حجم زیادی از منابع محتوا را در اختیار دارند.

بهینه‌سازی جستجوی صوتی

تصویر(۱)

در این مقاله، به تاکتیک‌ها و روش های بهینه سازی جستجوی صوتی پرداخته می‌شود که از استراتژی صوتی سازمان‌ها پشتیبانی می‌کنند؛ از جمله آنها می توان به نشانه‌گذاری اسکیما (schema markup)، تحقیق کلمات کلیدی، سرعت سایت، بخش پرسش‌های متداول، اقدامات گوگل و موارد دیگر اشاره کرد. در ادامه نحوه شروع بهینه‌ سازی برای جستجوهای صوتی، با تمرکز بر شرکت‌ ها، آورده شده است.

روش های بهینه سازی جستجوی صوتی

بهینه‌سازی جستجوی صوتی با تمرکز بر کلمات محاوره‌ای و نیاز کاربران، به بهبود رتبه سایت و افزایش بازدید کمک می‌کند. در ادامه نکاتی برای بهینه سازی جستجوی صوتی ذکر شده است.

روش های بهینه سازی جستجوی صوتی

تصویر(۲)

ایجاد راهنما برای تولید محتوا و سئو جستجوی صوتی

تیم‌های بازاریابی باید با تیم تولید محتوا جلسه برگزار کنند یا دستورالعمل‌هایی ایجاد نمایند که در آن اهمیت بهینه‌سازی برای جستجوی صوتی، همراه با کلیدواژه‌ها و پروتکل‌های مربوطه، به‌منظور اطمینان از انجام بهینه‌سازی، تشریح شده باشد. شرکت‌ ها باید از قبل یک ساختار راهبری برای سئو جستجوی صوتی داشته باشند. با این حال، شما باید پروتکل‌ های موجود خود را برای جستجوی صوتی بازبینی کنید. در واقع، بهتر است بخش‌هایی کامل و اختصاصی برای جستجوی صوتی اضافه شود تا تمرکز ویژه‌ای روی این حوزه داشته باشد.

زیرا تولیدگان محتوا و تیم ها ممکن است اشتباه کنند و این وظیفه پروتکل‌ های شما خواهد بود که با انجام بررسی‌ های کامل محتوا، مشکلات محتوا را پیدا کنند.

تجزیه و تحلیل محتوا قبل از انتشار باید بخشی از فرآیندهای شما باشد. اگر اینطور نیست، می‌ توانید موارد زیر را اضافه کنید:

  • بررسی کامل محتوا قبل از ارسال.
  • تجزیه و تحلیل و بهینه‌ سازی.
  • مقایسه محتوا با کلمات کلیدی و سؤالات موردنظرتان.

دستورالعمل‌ ها بخش مهمی از هر جنبه بازاریابی سازمانی هستند زیرا اعضای تیم ممکن است به طور مداوم تغییر کنند یا جایگزین شوند.

بازتعریف تحقیق کلمات کلیدی برای افزودن کلمات کلیدی طولانی (Long-Tail Keywords)

خبر خوب این است که دستیارهای صوتی نسبت به قبل باهوش‌ تر شده‌‌اند. دستیارهای صوتی امروزی می‌ توانند صدای افراد را حتی با وجود موارد زیر درک کنند:

  • صدای پس‌ زمینه.
  • لهجه‌ های گوناگون.
  • گویش‌ ها.

یکی از ویژگی‌های مهم آن، فراشخصی‌سازی (Hyper-personalization) در نحوه پاسخگویی دستیارهای صوتی به کاربران است. به همین دلیل، سازمان‌ها باید تا حد ممکن داده و اطلاعات را از بازار هدف ایده‌آل خود جمع‌آوری کنند.

برای بهینه‌سازی جستجوی صوتی، لازم است یک گام فراتر بروید و مخاطبان و نیازهای آنان را عمیق‌تر بشناسید. زیرا کاربران هنگام استفاده از دستیار صوتی، به‌جای جستجوهای ساده، پرسش‌های پیچیده و محاوره‌ای مطرح می‌کنند؛ درست همانطور که با یک دوست صحبت می‌نمایند. این کار با افزودن بیشتر کلمات کلیدی طولانی که برای مدت‌ ها در سطح سازمانی نادیده گرفته شده‌ اند، ممکن است.

حجم جستجوی کلمات کلیدی طولانی اغلب پایین بوده و برای شرکت‌ هایی که کلمات کلیدی با ارزش و ترافیک بالا را هدف قرار می‌ دهند، اولویت کمتری دارند. با این حال، جستجوی صوتی طبیعی‌ تر و طولانی‌ تر از عبارات یک یا دو کلمه‌ ای است.

صفحات شما باید به سوالات پاسخ دهند و شامل موارد زیر باشند:

  • چگونه از محصول XYZ استفاده کنم؟
  • قیمت محصولات XYZ چقدر است؟
  • چگونه مشکل XYZ را حل کنم؟
  • کجا.
  • چه کسی.
  • چه چیزی.

غیره….

افرادی که جستجو می‌ کنند، سؤال می‌ پرسند و شما باید به آنها پاسخ دهید. بنابراین، فرآیند تحقیق کلمات کلیدی خود را بازتعریف کنید تا کلمات کلیدی طولانی (Long-Tail Keywords) و پرسشی را شامل شود. فرآیندها و رویه‌ هایی را برای تیم‌ های سئوی داخلی و خارجی ایجاد کنید تا سؤالات را در فرآیند تولید محتوای فعلی خود بگنجانند.

بهینه‌سازی جستجوی چندوجهی و ظهور جستجوی بصری

جستجوی بصری موضوع جدیدی نیست. کافی است یک عکس بگیرید و آن را در Google Lens قرار دهید تا این ابزار تلاش کند برای شما یک مورد مشابه پیدا نماید. برای مثال، می‌ توانید از جای خواب سگی دوست‌ داشتنی که در خانه دوستتان دیدید، یک عکس بگیرید و دقیقا همان را در گوگل جستجو کنید.

اما در کنفرانس توسعه‌دهندگان Google I/O 2024، گوگل ویژگی جدیدی به Google Lens اضافه کرد.

شما یک ویدیو تهیه می کنید.

درون ویدیو سوال می‌ پرسید.

پاسخ دریافت می‌ نمایید.

مدل‌ های زبان بصری (VLMs) در حال پیشرفت هستند اما شرکت‌ ها باید روی سایر جستجوهای چندوجهی نیز تمرکز کنند:

  • جستجوی متن به تصویر (Text-to-Image Search).
  • جستجوی تصویر به متن (Image-to-Text Search).
  • جستجوی تصویر به تصویر (Image-to-Image Search).

یک شرکت پوشاک لوکس گران قیمت را تصور کنید. کاربر تصویری از یک طرح گل‌ دار بارگذاری می‌ کند و عبارت “پیراهن گل‌ دار به این سبک اما با گل‌ های رز آبی” را اضافه می‌ نماید. در پاسخ، موتور جستجو می‌تواند محصول این شرکت را نمایش دهد. تصاویر واضح با بهینه‌‌سازی مناسب توضیحات، ممکن است به این شرکت کمک کنند تا در این نوع جستجوی بصری چندوجهی، رتبه کسب کند.

بهینه‌ سازی سرعت سایت و بهبود تجربه کاربری موبایل

بهینه‌ سازی سرعت وب‌سایت و افزایش رتبه سایت در گوگل

تصویر(۳)

روش بعدی جهت بهینه‌سازی جستجوی صوتی، بهینه‌ سازی سرعت سایت و بهبود تجربه کاربری موبایل می‌باشد. از آنجا که اغلب جستجوهای صوتی توسط موبایل و دستگاه‌های دستیار صوتی انجام می‌شوند، هر کسب‌وکار باید تمرکز ویژه‌ای روی بهینه‌سازی برای موبایل داشته باشد.

هر سازمانی باید توسط موارد زیر، با جدیت برای موبایل بهینه‌ سازی انجام دهد:

طراحی واکنش‌گرا (Responsive): اطمینان حاصل کنید که وب‌سایت شما در انواع دستگاه‌ها (موبایل، تبلت و دسکتاپ) بدون مشکل نمایش داده شود.

سرعت بالای سایت: سرعت لود پایین موجب افزایش نرخ پرش می‌شود. تیم شما باید به‌طور دوره‌ای از ابزار Google PageSpeed Insights استفاده کند تا مشکلات احتمالی شناسایی و برطرف شوند. تیم شما باید به طور دوره‌ ای Google PageSpeed Insights را اجرا کند تا مشکلاتی که موجب کندی شده بیابد و زمان بارگذاری را بهبود بخشد.

بهینه‌ سازی فایل های چند رسانه‌ ای، به ویژه با ظهور جستجوی چند وجهی، بسیار اهمیت پیدا کرده است. فشرده‌ سازی تصاویر و ویدیوها، پیاده‌ سازی بارگذاری تنبل (lazy loading) و کش مرورگر (browser caching)، همگی اقداماتی هستند که می‌ توانید برای بهبود تجربه کاربری موبایل در سایت(های) خود استفاده کنید.

بهینه‌ سازی سایت برای جستجوی محلی جهت رشد کسب‌وکار

بهینه‌ سازی سایت برای جستجوی محلی

تصویر(۴)

بهینه‌ سازی‌ های سئو محلی و منطقه‌ ای برای کسب‌ و کارهایی که به صورت محلی فعالیت می‌ کنند، بسیار مهم هستند. حدود ۵۰ درصد افراد از طریق جستجوی صوتی به دنبال کسب‌ و کارهای محلی می‌ گردند.

برای مثال:

نزدیک‌ ترین زیرگذر به من کجاست؟

چه فروشگاه‌ های مواد غذایی در نزدیکی باز هستند؟

نزدیک‌ ترین داروخانه کجاست؟

بنابراین لازم است که پروفایل کسب‌وکار خود در Google و سایر پلتفرم‌های محلی را به‌طور کامل بررسی و بروزرسانی کنید.

پروفایل ها همیشه باید شامل ساعات کاری شرکت، توضیحات کوتاه و عکس‌ ها باشند. این موارد، ارتباط یا بازدید حضوری جستجوکنندگان از کسب‌ و کار شما را آسان‌ تر می‌ کنند.

تسلط بر Schema Markup برای افزودن مفهوم به محتوا

استفاده از اسکیما برای کمک به موتورهای جستجو، جهت درک محتوای سایت یک سازمان بسیار مهم است. دستورالعمل‌ های Schema Markup را بررسی و اعمال کنید تا به بهبود جستجوی صوتی کمک نماید.

چند نکته که می‌ تواند به شما جهت تسلط روی اسکیما و بهینه‌سازی جستجوی صوتی کمک کند:

  • به کار بردن اسکیما‌ی Speakable گوگل (نسخه بتا) برای بخش‌هایی از متن خود که بهترین گزینه برای Google Assistant و جستجوی صوتی هستند.
  • از ابزارهای تحلیلی استفاده کنید تا کلمات کلیدی و عباراتی را که مشتریان واقعاً جستجو می‌کنند، بهتر بشناسید.
  • بخش‌های قابل خواندن (Speakable Snippets) را در محتوای قدیمی و جدید شناسایی کرده و به آنها اسکیما اضافه کنید.
  • محتوای خود را به شکل مکالمه‌ای (Conversational) طراحی نمایید تا گوگل و دستیارهای صوتی راحت‌تر بتوانند آن را درک و بازگو کنند.
  • استفاده صحیح از Schema Markup کمک می‌کند تا مفهوم (Context) بیشتری به محتوای سایت اضافه شود و شانس نمایش در جستجوی صوتی افزایش یابد.

مزیت Speakable Schema این است که به شما اجازه می‌دهد کنترل دقیق‌تری روی نحوه بازخوانی و نمایش محتوای شما توسط دستیارهای صوتی داشته باشید. برای مثال:

{
 "@context": "https://schema.org/",  "@type": "WebPage",
 "name": "Ludwig’s homepage",  "Speakable": 
{  "@type": "SpeakableSpecification",  "cssSelector": ["intro", "summary"] 
},  "url": "http://www.example.com" 
}

با استفاده از JSON، می‌ توانید داده‌ های ساختاریافته Speakable را اضافه کنید تا مقدمه و جمع‌بندی محتوای شما توسط دستیارهای صوتی خوانده شود.

بخش‌ پرسش‌ های متداول را به صفحات کلیدی اضافه کنید

به خاطر داشته باشید که باید سوالات را به تحقیقات کلمات کلیدی خود اضافه کنید. گاهی اوقات افزودن سوالات به صفحات، بدون اینکه جریان طبیعی محتوا تغییر کند، چالش‌برانگیز است.

راه حل، بخش سوالات متداول (FAQs) خواهد بود. FAQ ها می‌توانند ارزش زیادی به صفحات شما اضافه نمایند و کمک می‌کنند بهینه‌سازی برای جستجوی صوتی (Voice Search) را شروع کنید. همچنین باعث می‌شوند کاربران سریع‌تر پاسخ سوالات خود را پیدا کنند و تجربه کاربری بهتری داشته باشند.

از آنجایی که شما برای جستجوی صوتی بهینه‌ سازی انجام می دهید، پاسخ دادن به سؤالات با لحن محاوره‌ ای، بسیار مهم است.

جمع بندی: آغاز تغییر به سمت زبان محاوره‌ ای

در این مقاله اهمیت بهینه‌ سازی جستجوی صوتی مطرح شد. تولیدکنندگان محتوا باید برای جستجوی صوتی لحن مکالمه‌ای به‌کار ببرند زیرا لحن رسمی و خشک برای کاربران Google Assistant یا Amazon Echo مناسب نیست. برای این کار، لازم است تا ویرایشگران محتوا را بررسی کنند، متن را با صدای بلند بخوانند و کلمات گفتاری یا اصطلاحات محلی اضافه نمایند. جلسات کوتاه برای تاکید بر لحن مکالمه‌ای و ارائه دستورالعمل‌ها به نویسندگان، می‌تواند کمک‌کننده باشد. تمرکز روی جستجوی صوتی، فرصت‌های جدیدی برای بازاریابی ایجاد خواهد کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا