بر اساس گزارش ترندهای بازاریابی ۲۰۲۵، داستانسرایی بصری به هنجار جدیدی تبدیل شده است. ویدیوهای کوتاه پیشتاز می باشند، به طوری که ۲۹.۱۸ درصد از بازاریابان آن را پرکاربردترین فرمت شناسایی کردهاند و ۲۱.۰۲ درصد معتقد هستند که بالاترین بازگشت سرمایه (ROI) را ارائه میدهد. پس چرا ویدیوهای کوتاه اینقدر محبوب هستند؟ به نظر میرسد دلایل متعددی وجود دارد که یکی از آنها به روانشناسی مربوط میشود.
تصویر(۱)
ویدیو کوتاه (short-form) چیست؟
ویدیوهای کوتاه به ویدیوهایی اطلاق میشود که مدتزمان آنها کمتر از ۶۰ ثانیه است. با این حال، برخی از بازاریابان و تولیدکنندگان محتوا معتقد هستند که این ویدیوها میتوانند تا ۳ دقیقه نیز باشند. با این وجود، پایبندی به قانون ۶۰ ثانیه منطقیتر خواهد بود.
دلیل این امر کاهش روزافزون دامنه توجه افراد است که این موضوع در ادامه مورد بحث قرار خواهد گرفت. در هر صورت، ویدیوهای کوتاه اطلاعات را به صورت مختصر و قابلفهم ارائه میکنند تا بینندگان بتوانند آنها را به سرعت مشاهده نمایند و هنگام حرکت یا جهت تماشای مجدد، آنها را نشانهگذاری کنند.
چنانچه محتوای ویدیویی بیش از ۶۰ ثانیه باشد، توصیه میشود که تمام اطلاعات مهم در ابتدای ویدیو قرار گیرد تا اطمینان حاصل گردد که بخشهای اصلی توسط تعداد بیشتری از مخاطبان دیده میشود.
دلایل محبوبیت ویدیوهای کوتاه
دلایل متعددی وجود دارد که چرا ویدیوهای کوتاه بیش از پیش در میان مشتریان و بازاریابان محبوب شدهاند اما در ادامه به جنبه روانشناسی ویدیوهای کوتاه پرداخته خواهد.
دامنه توجه مصرفکنندگان در حال کاهش است
از نظر روانشناسی محتوا یکی از دلایل محبوبیت ویدیوهای کوتاه این است که دامنه توجه آنها روز به روز کوتاهتر میشود.
تصویر(۲)
دکتر گلوریا مارک، روانشناس، اخیراً کتابی با عنوان «Attention Span: A Groundbreaking Way to Restore Balance, Happiness, and Productivity» نوشته و میگوید تحقیقاتش نشان میدهد که دامنه توجه افراد در ۲۰ سال گذشته کاهش یافته است. این یافتهها از آزمایشی چند ده ساله به دست آمده که او نیز در آن شرکت داشت؛ آزمایشی که ابتدا با دنبال کردن شرکتکنندگان و ثبت فعالیتهایشان توسط کرنومتر انجام شد.
او در ادامه توضیح میدهد: «ما زمان شروع و توقف را ثبت میکردیم. فرض کنید شما روی صفحهای هستید و روی یک فایل Word کار مینمایید. پس از اینکه به آن صفحه می رسیدید، ما زمان شروع را ثبت میکردیم. به محض اینکه نگاهتان برداشته میشد و ایمیل را چک کردید، زمان توقف فایل Word و زمان شروع را برای ایمیل ثبت میکردیم.»
با گذشت زمان و پیشرفت فناوری، تکنیکهای ثبت دادهها پیچیدهتر شدند و الگوی کاهش دامنه توجه را واضحتر نشان دادند.
دکتر مارک طی مصاحبه ای میگوید: «در سال ۲۰۰۴، ما متوجه شدیم که میانگین دامنه توجه روی هر صفحه به طور متوسط دو و نیم دقیقه بود. در طول سالها، این زمان کوتاهتر شد. در سال ۲۰۱۲، این مقدار به حدود ۷۵ ثانیه رسید.»
او میگوید این عدد در سالهای بعد همچنان کاهش یافت و در پنج یا شش سال گذشته، این مقدار به حدود ۴۷ ثانیه رسیده است و دیگران نیز آن را با اختلاف چند ثانیه تأیید کردهاند. به نظر میرسد این یافته بسیار قابلاعتماد باشد.
این روند کاهش دامنه توجه، بر نحوه مصرف محتوای افراد تأثیر میگذارد و در این مقاله فقط درباره ویدیوهای شبکههای اجتماعی صحبت نمی شود بلکه تصاویر تلویزیونی و سینمایی نیز طبق گفته دکتر مارک کوتاهتر شدهاند. واقعیت این است که اشخاص به دریافت محتوای کوتاهتر عادت کردهاند و این موضوع به نوع محتوایی که مصرف میکنند و تولید میشود، نفوذ نموده است.
روانشناسی محتوا و مطالعات نشان دادهاند، اکثر کاربران تنها در صورتی کل یک ویدیو را تماشا میکنند که کمتر از ۶۰ ثانیه باشد. اپلیکیشن هایی مانند تیکتاک، YouTube Shorts و اینستاگرام ریلز نیز وجود دارند که ویدیوهای کوتاه را به کاربران ارائه میدهند.
محتوای کوتاه برای تماشا حین حرکت عالی است
بیشتر افراد بخش قابل توجه زمان خود را در اینترنت و از طریق تلفنهای همراه، به پیمایش و خرید اختصاص میدهند. تماشای ویدئوهای طولانی روی صفحات کوچک معمولاً مطلوب نیست اما ویدئوهای کوتاه را میتوان به راحتی و در هر زمان که فرصت کوتاهی فراهم شود، مشاهده کرد.
بسیاری از افراد درون موقعیتهایی همچون انتظار در صف، محتوای تولید کنندگان مورد علاقه خود یا سایر ویدئوهایی که توسط الگوریتم پیشنهاد میشوند را تماشا می کنند. بر اساس تجربه، تماشای ویدئوها در حین حرکت از طریق برنامههایی مانند تیکتاک و اینستاگرام که به طور ویژه برای تجربه کاربری بهتر در تلفن همراه طراحی شدهاند، آسانتر است.
ویدیوهای کوتاه، احساسات و کنجکاوی را جلب میکنند
از نظر روانشناسی محتوا، ویدئوهای کوتاهمدت، در جلب توجه سریع بسیار مؤثر هستند. در ادامه، این موضوع به تفصیل بررسی خواهد شد اما به طور خلاصه، در صورتی که مخاطبان هنوز با برند یا محصولات آشنایی چندانی نداشته باشند، این روش شانس بیشتری برای جلب نظر آنها فراهم میکند.
زمانی که بتوان حس کنجکاوی مخاطب را برانگیخت یا واکنش احساسی در او ایجاد کرد، از نظر روانشناسی محتوا، احتمال بیشتری وجود دارد که او زمان بیشتری صرف کند و به دنبال محتوای بیشتری بگردد.
تصویر(۳)
اشتراک گذاری راحت ویدیوهای کوتاه در شبکه های اجتماعی
یکی دیگر از دلایل محبوبیت ویدیوهای کوتاه، قابلیت اشتراک گذاری راحت آن ها است. احتمالا برایتان پیش آمده است که یک ویدئوی کوتاه را در فیسبوک یا اینستاگرام مشاهده کرده و بلافاصله آن را از طریق پیامرسان برای دوستان خود ارسال کنید.
برای مثال، ارسال ویدئوهای طنز، دستور پخت غذا یا محتوایی که موجب خنده شود، میان اعضای یک خانواده یا دوستان امری رایج می باشد. ایده آمادهسازی غذای گوشت گاو کرهای، ممکن است شخصی را به امتحان آن ترغیب کند.
برخی افراد نیز ترکیبی از شوخیها، ایدههای کاری و خاطراتی را که باعث یادآوری گذشته میشوند، برای یکدیگر ارسال میکنند. این تعامل نشان میدهد محتوایی که به راحتی قابل اشتراکگذاری باشد (خواه طنز، نکتهای کاربردی یا لحظهای انگیزشی) شانس بیشتری برای انتشار گسترده و وایرال شدن دارد. در همین راستا، یکی از موثرترین راهکارها برای وایرال شدن، همراه شدن با یک ترند محبوب است. در ادامه، برخی از ترندهای مطرح محتوای کوتاه که میتوانند تأثیرگذار باشند، معرفی خواهند شد.
چرا برندها باید از محتوای ویدیویی کوتاه استفاده کنند؟
محتوای ویدیویی کوتاه میتواند توانایی یک برند در برقراری ارتباط مؤثر با مخاطبان خود را متحول کند. بسیاری از افراد به برندهای جدید علاقهمند شدهاند و برخی محصولات را از طریق پلتفرمهایی نظیر تیکتاک و اینستاگرام کشف کردهاند. اگرچه شاید نیاز فوری به خرید یک کاناپه جدید وجود نداشته باشد اما مشاهده و بازاریابی با ویدیوهای کوتاه از چندین برند که کاناپههای زیبا را در این پلتفرمها به نمایش میگذارند، اغلب موجب تمایل به خرید آنها میشود.
دادهها نیز تایید کننده این دیدگاه تجربی هستند. بر اساس تحقیقات، ۷۵ درصد از بازاریابان قصد دارند سرمایهگذاری خود روی ویدیوهای کوتاه را در سال جاری حفظ کنند یا آن را افزایش دهند. افزون بر آن، ۹۰.۳۵ درصد از آنها قصد دارند همین اقدام را در رابطه با کل سرمایهگذاری ویدیویی خود انجام دهند که نشان میدهد این نوع محتوا به بخشی جداییناپذیر از استراتژیهای بازاریابی مدرن تبدیل شده است.
چه در حال نمایش یک محصول باشید یا نکتهای مفید را به اشتراک بگذارید، این فرمت به کسبوکارها اجازه میدهد محتوای تأثیرگذاری ایجاد کنند که در پلتفرمهایی مانند تیکتاک، ریلز اینستاگرام و YouTube Shorts مشاهده و مورد توجه قرار گیرد.
در سال گذشته، بازاریابی با ویدیوهای کوتاه، ۱۵ درصد اهمیت بیشتری پیدا کردهاند که نشان می دهد کسبوکارها نمیتوانند این فرمت را نادیده بگیرند. توسط برانگیختن علاقه مخاطبان، میتوان آنها را به تعامل بیشتر با محتوای برند ترغیب کرد، خواه این محتوا ویدیوهای کوتاه و طولانی بیشتر یا انواع دیگر محتوا باشد.
چند دلیل دیگر نیز وجود دارد که توضیح میدهد چرا اکثر افراد به ویدیوهای کوتاه علاقه دارند.
۱. تولید مقرونبه صرفه و آسانتر در مقایسه با ویدیوهای طولانی
با ویدیوهای طولانی، بازاریابان و تولیدکنندگان باید تلاش بیشتری برای جلب توجه مخاطب انجام دهند که به معنای تقویت محتوا با تصاویر پویا، موسیقی و داستانی طولانی اما جذاب می باشد. تمامی این موارد، زمان، تلاش و از همه مهمتر هزینه بیشتری نیاز دارند. برای مثال، حساب تیکتاک پلتفرم یادگیری زبان Duolingo، بیش از ۱۰.۸ میلیون دنبالکننده دارد و به دلیل ویدیوهای کوتاه، خندهدار و کمی عجیبش یکی از شناختهشدهترین حسابها در این اپلیکیشن است.
تصویر(۴)
محبوبترین ویدیوی آن با ۵۷.۷ میلیون بازدید، در عمل بسیار ساده است. این ویدیو یک عروسک پارچهای از جغد Duo Lingo را نشان میدهد که از پلههای دفتر شرکت پایین انداخته میشود، در یک روز بارانی بیرون نشسته و خیس میگردد.
زیرنویس ویدیو این است: «وقتی اعلانهای من را نادیده میگیری.»
این ویدیو با گوشی هوشمند بدون زاویههای خاص یا نورپردازی حرفهای ضبط و موسیقی آن از یک آهنگ پربازدید موجود در آرشیو صداها گرفته شده است.
۲. میتوانند اطلاعات ارزشمندی را در زمان کوتاه ارائه دهند
بر اساس نظرسنجی اخیر Adobe، دو نفر از هر پنج آمریکایی، تیکتاک را به عنوان موتور جستجو استفاده میکنند و حدود یک نفر از هر ده نفر نسل Z، احتمال بیشتری دارد که تیکتاک را جای گوگل به عنوان موتور جستجو در نظر بگیرند.
تصویر(۵)
در دنیای شلوغ امروز که میان کار، خانواده، سرگرمیها و استراحت تقسیم میشود، زمان ارزش زیادی دارد و ویدیوهای کوتاه به افراد این امکان را میدهند که اطلاعات موردنیاز خود را در کمتر از یک دقیقه به راحتی جمع آوری کنند. این قابلیت، بیشک مورد استقبال افراد بسیاری قرار میگیرد.
۳. تقریباً در هر زمان و مکانی میتوانید آنها را تماشا کنید
اگر در مترو حوصلهتان سر رفته است می توانید تیکتاک را باز کنید یا چنانچه نیاز دارید بین کلاسها یا قرارها کمی وقت بگذرانید، به YouTube Shorts یا ریلز اینستاگرام سر بزنید.
ویدیوهای کوتاه را میتوان تقریباً در هر زمان و مکانی از طریق گوشیهای هوشمند تماشا کرد. این موضوع نهتنها برای کاربران راحت است بلکه به بازاریابان هم کمک میکند. زیرا میتوان محتوا را در پلتفرمهای مختلف مجددا استفاده کرد، با این اطمینان که اشخاصی در مکان های مختلف آن را خواهند دید.
۴. هر بخش محتوا به تنهایی موثر خواهد بود
ویدیوهای کوتاه نیازی به سرمایهگذاری بلندمدت ندارند، بنابراین تجربه تماشا به نظر بیدغدغه و بدون استرس میآید. نیازی برای دنبال کردن داستان های قبلی و یادآوری گذشته وجود ندارد. در عوض، مخاطبان میتوانند به راحتی کلیک نموده، تماشا کنند و هر زمان که بخواهند ادامه دهند.
چه در جستجوی دستور پخت غذا، ویدیوهای کوتاه مدل مو، نکات و ترفندهای خانهداری یا محتوای کاملاً متفاوت باشید، هر ویدیو میتواند به طور مستقل و بدون وابستگی مشاهده شود. علاوه بر این، میتوان ایدههای بزرگتر و با جزئیات زیاد را به قطعات کوچکتر و مستقل تقسیم کرد.
۵. میتوانید مخاطبانتان را تحت تاثیر قرار دهید
طی این مقاله اطلاعات زیادی در مورد کاهش دامنه توجه مصرفکنندگان به اشتراک گذاشته شده است اما براساس نظر متخصصان، دامنه توجه کاربران تنها زمانی کاهش مییابد که محتوای متفرقه ارائه شود. محتوای طولانی نیز زمانی موفق است که با علایق یا نیازهای خاص کاربر همراستا باشد اما وقتی در فضایی شلوغ برای جلب توجه رقابت میکنید، ویدیوی کوتاه تبدیل به ابزاری ضروری میشود.
افراد تمایل دارند زمان خود را برای محتوایی که به آن علاقه دارند و به دنبالش هستند، صرف کنند اما دقیقاً همین جا است که بازاریابی ویدیوی کوتاه میتواند تاثیر گذار باشد.
۶. محتوای انسانمحور اهمیت بیشتری پیدا کرده است
هوش مصنوعی در حال تغییر نحوه جستجو و تولید محتوا است، به این معنی که افراد دنبال محتوای ساخته شده توسط انسانها هستند. آنچه مهم خواهد بود، افراد واقعی هستند. بنابراین، برای اهداف فروش محصول و بازار، ویدیوهای کوتاه با حضور افراد واقعی، احتمالاً عملکرد خوبی خواهند داشت. با این حال، هوش مصنوعی هم میتواند به شما کمک کند تا کارها را سریعتر پیش ببرید.
نتیجهگیری
ویدیوهای کوتاه به عنوان یک ابزار قدرتمند و ضروری در دنیای بازاریابی مدرن ظهور کردهاند و دلیل آن کاملاً روشن می باشد. این فرمت با نیازها و رفتارهای در حال تغییر کاربران همراستا شده است. کاهش دامنه توجه، تمایل به تماشای محتوا در همه جا و توانایی جلب سریع احساسات و کنجکاوی، تنها بخشی از دلایلی هستند که این نوع محتوا را به انتخابی محبوب برای مخاطبان و برندها تبدیل کردهاند.
از سوی دیگر، سهولت تولید، قابلیت اشتراکگذاری بالا و انعطافپذیری این ویدیوها، آنها را گزینهای مقرونبه صرفه و مؤثر برای کسبوکارها خواهد کرد. همانطور که دادهها نشان میدهند، سرمایهگذاری در ویدیوهای کوتاه نهتنها یک ترند زودگذر نیست بلکه بخشی جداییناپذیر از استراتژیهای بازاریابی آینده خواهد بود. نهایتا، این فرمت به برندها اجازه میدهد تا با مخاطبان خود در لحظه و مکان مناسب ارتباط برقرار کنند و تأثیری ماندگار بر جای بگذارند.