سئو فقط مخصوص وبسایتها نیست. در دنیای امروز که اینستاگرام یکی از اصلیترین بسترهای بازاریابی می باشد، بهینه سازی پیج برای الگوریتمهای جستجوی این پلتفرم نیز اهمیت زیادی پیدا کرده است. در این مقاله، مفاهیم کلیدی سئو اینستاگرام توضیح داده خواهد شد و یاد میگیرید چگونه با تکنیکهای ساده اما موثر، حضور پیج خود را در بخشهای مهم اینستاگرام مانند اکسپلور، ریلز و نتایج جستجو تقویت کنید.
سئو اینستاگرام چیست؟
سئو اینستاگرام فرآیند بهینهسازی پروفایل و محتوای شما در اینستاگرام است تا افراد بیشتری بتوانند آن را پیدا کنند. این فرایند شامل اقداماتی میشود که به بهبود حضور شما در اینستاگرام کمک مینمایند تا بدون نیاز به پرداخت هزینه برای تبلیغات، در بخشهایی مانند فید کاربران، اکسپلور، ریلز و نتایج جستجوی اینستاگرام دیده شوید.
به عنوان مثال، اگر کسی در نوار جستجوی اینستاگرام عبارت “دکوراسیون داخلی” را تایپ کند، ممکن است نتایجی شامل پروفایلها، کپشنها یا هشتگهای مرتبط نمایش داده شود.
تصویر(۱)
بسیاری از اقداماتی که برای افزایش بازدید در اینستاگرام انجام میدهید، میتوانند روی رتبه موتورهای جستجوی سنتی مانند گوگل نیز تأثیر مثبت بگذارند. برای بهرهگیری از سئو اینستاگرام، باید بدانید که این سیستم چگونه کار میکند و اینستاگرام چطور محتوای نتایج جستجو را انتخاب مینماید. سئو پیج اینستاگرام باعث افزایش فالوور، لایک، تعامل و … می شود.
سئو پیج اینستاگرام چگونه کار میکند؟
الگوریتمهای اینستاگرام برای اتصال کاربران به کسبوکارها و محتوای مورد علاقهشان طراحی شدهاند.
طبق گفته آدام موسری، مدیرعامل اینستاگرام، این پلتفرم سه عامل اصلی را برای نمایش نتایج جستجو در نظر میگیرد:
- متن جستجو: مهمترین عامل، کلماتی است که کاربران در نوار جستجو تایپ میکنند. اینستاگرام این کلمات را با نام کاربری، بیو، کپشنها، هشتگها و لوکیشنها مطابقت میدهد. در نتیجه کلمات کلیدی اینستاگرام را می بایست شناسایی و در پست های استفاده نمایید.
- فعالیت کاربر: اینستاگرام نتایج را بر اساس حسابهایی که کاربر دنبال میکند، پستهایی که مشاهده کرده و تعاملات قبلی او (لایک، کامنت، اشتراکگذاری) شخصیسازی میکند.
- میزان محبوبیت پست: پستها، حسابها یا هشتگهایی که لایک، کامنت، اشتراکگذاری و فالوورهای بیشتری دارند، شانس بیشتری برای نمایش در نتایج جستجو خواهند داشت.
الگوریتمهای بخشهای مختلف مانند اکسپلور، ریلز، استوریها و فید هر کدام سیگنالهای رتبهبندی مخصوص به خود را دارند. این سیگنالها عمدتاً تحت تأثیر رفتار کاربران هستند اما میزان تعامل کلی با برند و محتوای اختصاصی شما نیز بر بازدید تأثیر میگذارد و می بایست با سئو اینستاگرام آشنا باشید.
چگونه باید در اینستاگرام و گوگل بیشتر دیده شد؟
بسیاری از تکنیکهای سئوی اینستاگرام مانند استفاده از “کلمات کلیدی مرتبط”، برای سئوی گوگل نیز مفید هستند. در ادامه، چند نکته بهبود سئوی اینستاگرام آورده شده است که به شما کمک میکند مخاطبان هدف خود را راحتتر پیدا کنید.
۱. بهینه سازی پیج اینستاگرام با کلمات کلیدی
اینستاگرام کلمات کلیدی را در بخشهایی مانند نام کاربری، نام پروفایل و بیوگرافی قرار می دهد زیرا این موارد به پلتفرم کمک میکنند تا موضوع حساب شما را بهتر درک کند. برای مثال، اگر کسی عبارت “مربی فیتنس لندن” را جستجو نماید، احتمالاً پروفایلهایی که شامل کلماتی مانند “مربی”، “مربی فیتنس” و “لندن” هستند، در صدر نتایج نمایش داده میشوند.
تصویر(۲)
استفاده از کلمات کلیدی درون این بخشها نهتنها در اینستاگرام، بلکه نتایج جستجوی گوگل هم میتواند بازدید شما را افزایش دهد، بهویژه برای جستجوهای مرتبط با برندتان.
تصویر(۳)
بهتر است کلمات کلیدی اینستاگرام را به نحوی انتخاب کنید که کسبوکار، حوزه فعالیت و موقعیت مکانی شما را منعکس کنند.
برای مثال:
- نوع کسبوکار: اگر نانوا هستید، از کلماتی مانند “نانوایی” یا “کیک سفارشی” استفاده کنید.
- حوزه تخصصی: به تخصص خود اشاره کنید، مثلاً “دستورهای غذایی وگان” یا “یوگا برای مبتدیان”.
- موقعیت مکانی: اگر به مخاطبان محلی هدفگذاری کردهاید، نام شهر یا منطقه خود را اضافه کنید، مثلاً “عکاس نیویورک” یا “مربی شخصی تورنتو”.
با انتخاب کلمات کلیدی مشخص، پیدا کردن حساب شما برای افرادی که به دنبال کسبوکارهای مرتبط هستند، آسانتر خواهد شد.
۲. استفاده از کلمات کلیدی اینستاگرام در کپشنها و هشتگها
استفاده از کلمات کلیدی مناسب در کپشنها و هشتگها بخشی از سئو اینستاگرام می باشد. اضافه کردن کلمات کلیدی مرتبط در کپشنها باعث میشود اینستاگرام محتوای شما را بهتر درک کند و شانس نمایش آن را در نتایج جستجو و سایر بخشهای اپلیکیشن افزایش دهد(بسته به علایق کاربران و میزان تعامل شما)
استفاده از کلمات کلیدی در هشتگها نیز مفید است اما بیشتر از نظر دستهبندی محتوا و ارتباط آن با کاربران جستجوگر اهمیت دارد.
برای پیدا کردن بهترین کلمات کلیدی اینستاگرام، میتوانید:
- حسابهای رقیب را بررسی کنید: کپشنهای حسابهای مشابه را ببینید و کلمات کلیدی را که در پستهای پربازدیدشان استفاده شده، شناسایی کنید.
- از نوار جستجوی اینستاگرام استفاده کنید: موضوعی مانند “تمرینات خانگی” را جستجو نمایید و به عبارات پیشنهادی، پروفایلها و هشتگهای نمایش داده شده توجه کنید. همچنین، در تب “Tags” میتوانید اطلاعات دقیقتری درباره هشتگهای مرتبط ببینید.
تصویر(۴)
برای سادهتر کردن فرآیند انتخاب کلمات کلیدی اینستاگرام، میتوانید از ابزار Keyword Magic در Semrush استفاده نمایید تا کلمات کلیدی مرتبط با حوزه خود را شناسایی کنید. به عنوان مثال، اگر یک کلمه کلیدی پایه (یک اصطلاح کلی مرتبط با حوزه کاری خود) را در این ابزار وارد نمایید، لیستی از کلمات کلیدی مرتبط دریافت خواهید کرد.
ستون “حجم جستجو” نشان میدهد که این کلمات کلیدی بهطور میانگین چند بار در ماه در گوگل جستجو میشوند و ستون “روند” تغییرات میزان جستجو را در طول زمان نمایش میدهد (مثلاً آیا این کلمه فصلی است یا در طول سال محبوبیت پایداری دارد).
تصویر(۵)
هرچند حجم جستجو در اینستاگرام ممکن است متفاوت باشد اما بهکارگیری هوشمندانهی کلمات کلیدی در محتوا میتواند به دیده شدن شما در نتایج جستجوی گوگل نیز کمک کند. همچنین، میتوانید از این کلمات کلیدی برای انتخاب هشتگهای مناسب استفاده کنید.
طبق توصیههای حساب رسمی سازندگان اینستاگرام، هنگام استفاده از هشتگها بهتر است:
- به جای استفاده زیاد از هشتگها، روی ۳ تا ۵ هشتگ مرتبط تمرکز کنید.
- ترکیبی از هشتگهای عمومی (مانند #Fitness) و هشتگهای خاص و مرتبط با حوزهی فعالیت (مانند #FitnessCoachLondon) را بهکار ببرید.
- برای بهینهسازی شناسایی توسط الگوریتم اینستاگرام، هشتگها را در کپشن پست قرار دهید و نه در بخش کامنتها.
۳. افزودن زیرنویس به ویدیوها برای سئو اینستاگرام
زیرنویسها، مشاهده ریلز برای کاربرانی که بدون صدا ویدیوها را مرور میکنند آسانتر خواهند کرد و همچنین کمک میکنند که کلمات کلیدی را در محتوای خود بگنجانید تا توجه کاربران را هنگام اسکرول جلب کنید.
تصویر(۶)
هرچند زیرنویسها بهطور مستقیم میزان بازدید را افزایش نمیدهند اما میتوانند باعث افزایش لایک، کامنت و اشتراکگذاری شوند، که در نتیجه تعامل بالاتر و دیده شدن بیشتر را به دنبال دارد و سئو اینستاگرام تان را بهبود می بخشد.
نحوهی اضافه کردن زیرنویس به ویدیوها در اینستاگرام:
- ابتدا یک ریلز ایجاد کرده و روی آیکون استیکر بزنید.
- سپس گزینهی Captions را انتخاب کنید تا اینستاگرام بهصورت خودکار زیرنویس تولید کند.
- متن زیرنویس را بررسی و ویرایش نموده تا اطمینان حاصل کنید که با محتوای شما هماهنگ است.
تصویر(۷)
زیرنویسهای خودکار اینستاگرام یک نقطهی شروع مناسب هستند، اما اگر نیاز به شخصیسازی بیشتری دارید، میتوانید از اپلیکیشنهایی مانند CapCut یا Veed.io استفاده کنید. این برنامهها به شما امکان میدهند فونت، رنگ و انیمیشنهای متنی را سفارشی کنید تا زیرنویسها جذابتر و هماهنگتر با هویت برند شما باشند و در نتیجه باعث بهبود سئو اینستاگرام می گردد.
۴. نوشتن متن جایگزین (Alt Text) برای پستها
متن جایگزین یا Alt Text یک توضیح کوتاه درباره محتوای تصویر یا ویدیو است که علاوه بر بهبود دسترسیپذیری برای کاربران دارای اختلال بینایی، باعث خواهد شد محتوای شما در نتایج جستجوی گوگل نیز نمایش داده شود و سئو اینستاگرام بهبود یابد. به عنوان مثال، یک پست میتواند در نتایج Google Images قرار گیرد که منجر به جذب کاربران بیشتری از طریق جستجوهای تصویری میشود.
تصویر(۸)
نحوهی اضافه کردن Alt Text در اینستاگرام:
- پستی که میخواهید ویرایش کنید را انتخاب نموده، روی سه نقطه در گوشه بالا ضربه بزنید و گزینه Edit را برگزینید.
- سپس گزینه Edit Alt Text را انتخاب نمایید.
- متن جایگزین خود را وارد کرده و ذخیره کنید.
هنگام نوشتن Alt Text، نکات زیر را در نظر بگیرید:
- کوتاه و دقیق بنویسید (حداکثر ۱۲۵ کاراکتر).
- توصیفی و خاص باشید. مثلاً بهجای “زن در حال یوگا”، بنویسید:
“زنی با لباس ورزشی در حال انجام حرکت داونداگ روی ساحل هنگام غروب”.
تصویر(۹)
۵. سئو اینستاگرام و حفظ یک تم مشخص برای محتوا
ایجاد سبک و هویت بصری منسجم در پستها میتواند به افزایش آگاهی از برند و جذب دنبالکنندگانی که بیشتر احتمال دارد با شما تعامل داشته باشند، کمک کند. این تعامل بیشتر، در نهایت به افزایش دیده شدن در اینستاگرام منجر میشود. به عنوان مثال، برند Etsy از یک پالت رنگی خنثی، نور طبیعی زیاد و تمرکز روی آثار خلاقانهی سازندگان استفاده میکند.
تصویر(۱۰)
کاربران با دیدن این سبک محتوایی در اینستاگرام، به راحتی تشخیص میدهند که پست متعلق به Etsy است و همین موضوع باعث افزایش احتمال تعامل آنها با محتوا میشود. هرچه تعامل پستهایتان بیشتر شود، اینستاگرام احتمالاً محتوای شما را به کاربران بیشتری پیشنهاد خواهد داد.
۶. انتشار پست در زمانهای مناسب برای بهبود سئو اینستاگرام
هرچند اینستاگرام محتوا را صرفاً بر اساس زمان انتشار نمایش نمیدهد اما انتشار پست در زمانی که مخاطبان شما بیشترین فعالیت را دارند میتواند باعث افزایش لایک، کامنت و اشتراکگذاری شود. این افزایش تعامل، به الگوریتم اینستاگرام نشان میدهد که محتوای شما ارزشمند است و احتمال نمایش آن در بخشهای دیگر (مانند اکسپلور و پیشنهادات) بیشتر میشود.
بر اساس تحقیقات CoSchedule، بهترین و بدترین ساعتها، روزها و زمانها برای انتشار پستهای تجاری در اینستاگرام به شرح زیر است:
بهترین ساعتها:
- ۸:۰۰ صبح، ۹:۰۰ صبح، ۱۰:۰۰ صبح، ۱۲:۰۰ ظهر، ۳:۰۰ بعدازظهر
بدترین ساعتها:
- ۲:۰۰ بامداد، ۳:۰۰ بامداد، ۴:۰۰ بامداد، ۱۱:۰۰ شب، ۵:۰۰ بامداد
بهترین روزها:
- سهشنبه، چهارشنبه، جمعه
بدترین روزها:
- شنبه، یکشنبه، پنجشنبه
البته بهترین زمان انتشار بستگی به مخاطبان و حوزه کاری شما دارد. بنابراین، مهم است که آزمایش کنید و میزان تعامل را تحلیل نمایید تا بهترین زمان را برای خود پیدا کنید تا سئو پیج اینستاگرام تان بهبود یابد. برای شروع بدست آوردن اطلاعاتی در این خصوص کافیست به حساب اینستاگرام خود بروید و “Professional Dashboard” را باز کنید.
تصویر(۱۱)
سپس به بخش “Most Active Times” بروید تا ببینید فالوورهای شما در چه ساعاتی بیشترین تعامل را دارند تا بتوانید انتشار پستهای خود را متناسب با این زمانها برنامهریزی کنید و وضعیت سئوی اینستاگرام خود را ارزیابی نمایید.
تصویر(۱۲)
اگر به بخش Insights اینستاگرام دسترسی ندارید (که نیاز به حداقل ۱۰۰ فالوور دارد)، میتوانید از ابزار Social Analytics در Semrush Social استفاده کنید.
تصویر(۱۳)
این ابزار به شما کمک میکند فعالترین زمان مخاطبان را پیدا کنید و اطلاعات دقیقی دربارهی دموگرافیک فالوورها داشته باشید تا بتوانید محتوای خود را بهتر به آنها ارائه دهید.
همچنین، این ابزار به شما امکان میدهد:
- از Social Poster برای ایجاد و زمانبندی پستها استفاده کنید.
- از Social Tracker برای مقایسهی عملکرد خود با رقبا بهره ببرید.
تصویر(۱۴)
۷. بهینه سازی پیج اینستاگرام و عدم استفاده واترمارک برای ریلزها
طبق اعلام اینستاگرام، ویدیوهای ریلز که دارای واترمارک پلتفرمهای دیگر (مانند TikTok) باشند، کمتر در بخش اکسپلور یا توصیههای اینستاگرام نمایش داده میشوند. اینستاگرام محتوای بومی و اختصاصی را در اولویت قرار می دهد. برای جلوگیری از این مشکل محتوای خود را مستقیماً در اینستاگرام ایجاد کنید یا از ابزارهای ویرایش پولی که نیازی به درج واترمارک ندارند، استفاده نمایید.
اگر محتوای خود را از تیکتاک مجدداً در اینستاگرام منتشر میکنید، ابزارهایی مانند CapCut را برای حذف واترمارک به کار ببرید. به گفته آدام موسری (مدیرعامل اینستاگرام)، استفاده از ابزارهای ویرایش شخص ثالث، بهشرطی که نسخه نهایی آپلود شده آنها روی اینستاگرام فاقد واترمارک باشد مشکلی ایجاد نمیکند.
تصویر(۱۵)
۸. تعامل با مخاطبان را در اولویت قرار دهید
هر چقدر تعامل بیشتری با مخاطبان داشته باشید، احتمال دیده شدن محتوای شما و بهبود سئوی اینستاگرام شما بالاتر خواهد رفت. الگوریتم اینستاگرام، نمایش محتوا را بر اساس میزان تعامل کاربران (لایک، کامنت، اشتراکگذاری و ذخیره کردن) تعیین میکند. بنابراین، هر چه کاربران بیشتر با محتوای شما درگیر شوند، پستها بیشتر دیده خواهند شد.
نکاتی که به افزایش تعامل کاربران با پست های شما منجر خواهد شد عبارتند از:
- محتوای واقعی و قابل ارتباط تولید نمایید: توجه کاربران را در سه ثانیه اول جلب کنید.
- از تصاویر و ویدیوهای باکیفیت استفاده نمایید: محتوای حرفهای و با رزولوشن بالا منتشر کنید.
- تگگذاری هوشمندانه انجام دهید: از تگهای مکانی و فرمتهای پرطرفدار مانند ریلز برای افزایش دیده شدن استفاده کنید.
- روی حوزه کاری خود تمرکز نمایید: از هشتگها و صداهای ترند مرتبط با مخاطبانتان استفاده کنید.
- مخاطبان را به تعامل تشویق نمایید: سوال بپرسید، نظرسنجی ایجاد کنید و به کامنتها پاسخ دهید.
انتشار محتوا و انجام سئو اینستاگرام را آغاز کنید
یادتان باشد که سئو اینستاگرام یک استراتژی بلندمدت است. اما با اجرای نکات بالا، میتوانید بهمرور دسترسی و تعامل خود را افزایش دهید. برای سادهتر کردن این فرآیند، میتوانید از ابزارهای Semrush Social جهت مدیریت محتوا، پیگیری نتایج و تحلیل رقبا استفاده کنید.