۱۴ نمونه از انواع محتوای دیجیتال غیرمعمول و مؤثر

برای خلاقیت بیشتر در تولید محتوا، لازم است تا به اندازه کافی از انواع محتوای دیجیتال استفاده کنید. در این مقاله به برخی از روش‌ های کمتر شناخته شده اما تاثیرگذار در تولید محتوا پرداخته می شود.

اگر احساس می‌ کنید که تمامی روش ها را برای ایجاد خلاقیت بیشتر امتحان کرده‌‌اید، پیشنهاد می شود ۱۴ نوع محتوای غیرمعمول که در ادامه مورد بررسی قرار می گیرند را در نظر داشته باشید. بسیاری از بازاریابان این قالب‌ های غیرمتعارف محتوای دیجیتال را نادیده می‌ گیرند اما آنها می‌ توانند بسیار مؤثر باشند. برخی از این سبک‌ های محتوا را به مجموعه ابزارهای بازاریابی خود اضافه کنید تا کمپین‌ ها را متنوع‌ تر کرده و نتایج بهتری از بازاریابی محتوایی خود به دست آورید.

۱. محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC)
اولین نمونه از انواع محتوای دیجیتال، محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC) است. هر برندی می‌ داند که باید درباره مزایای محصولات یا خدماتش صحبت کند اما وقتی مشتریان واقعی از شما تعریف می‌ کنند یک تأثیر واقعی و فوق العاده خواهد داشت. 
UGC، توسط مشتریان تولید می‌ شود و محصولات یا خدمات برند را مورد تمجید قرار می دهد.

محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC)

تصویر(۱)

نمونه‌ هایی از این نوع محتوا شامل نقدهای محصول، ویدئوهای نظرات مشتریان در شبکه‌ های اجتماعی و موارد مشابه است. پلتفرم‌ هایی مانند تیک‌ تاک، اینستاگرام و فیسبوک از بهترین فضاهای ارتباطی برای UGC هستند.

شناسایی محتوای تولید شده توسط کاربر، ممکن است نیاز به کمی جستجو داشته باشد که شامل مواردی مانند بررسی هشتگ‌ های مرتبط با برند در اینستاگرام یا دنبال کردن اینفلوئنسرها می شود. علاوه بر این می‌ توانید از ابزارهای نظارت شبکه‌ های اجتماعی برای شناسایی نام برند خود در محتوای کاربران استفاده کنید.

محتوای تولید شده توسط کاربر یا UGC می‌ تواند الهام‌ بخش نیز باشد. برای مثال، بسیاری از برندها مسابقاتی برگزار می‌ کنند که به کاربران جهت تولید UGC مناسب، مانند گرافیک‌ های الهام‌ بخش یا ویدئوهای خلاقانه، پاداش می‌ دهد. همچنین می‌ توانید یک هشتگ اختصاصی ایجاد کنید تا کاربران را به اشتراک‌ گذاری محتوا تشویق نمایید. کمپین ShareACoke# کوکاکولا یک نمونه محبوب از این نوع UGC است.

UGC با استفاده از دنبال‌ کنندگانی که برای برند شما تولید محتوا می کنند، نگاه‌ های جدیدی را جذب خواهد کرد و می‌ توانید این نوع محتوا را در شبکه های اجتماعی برند خود و کمپین‌ ها بازنشر دهید. این روش یکی از بهترین انواع محتوای دیجیتال و اشکال حمایت برند بوده و به صورت ویژه در جلب مشارکت کاربران مؤثر است.

طبق نظرسنجی انجام شده، ۸۴٪ از کاربران بیشتر به برندی اعتماد می‌ کنند که از محتوای تولید شده توسط مشتریان به جای اینفلوئنسرها استفاده می‌ کند و ۷۷٪ آنها تمایل دارند بیشتر از برندی خرید کنند که در بازاریابی خود، محتوای مشتریان واقعی را به کار برده است.

۲. ضبط صفحه نمایش (Screencasts)

ویدئوهای “صحبت با دوربین” (Talking head) احتمالاً رایج‌ ترین نوع محتوای ویدئویی هستند. در این ویدئوها شخص صحبت کننده با دوربین (یعنی مخاطب) صحبت می‌ کند و ممکن است عکس‌ هایی از محصول یا اسلایدهایی نیز به نمایش در آید.

انواع محتوای دیجیتال و ضبط صفحه نمایش 

تصویر(۲)

اما محتوای POV (از نگاه مخاطب به موضوع پرداخته می شود)، یکی از انواع محتوای دیجیتال و ترند جدید بازاریابی است. به جای صحبت با دوربین، مخاطب ویدئو را توسط لنز دوربین یا ضبط صفحه نمایش، از دید “گوینده اول شخص” تجربه می‌ کند.

Screencasting شامل ضبط صفحه نمایش موبایل یا کامپیوتر شما در حین روایت توضیحات است که برای آموزش‌ یا نمایش فرآیند کارتان در عمل، بسیار مناسب بوده و جهت استفاده در شبکه‌ های اجتماعی و ویدئوهای یوتیوب کاربرد دارد. Screencast شما می‌ تواند شامل روایت صوتی یا موسیقی باشد. می‌ توانید از ابزارهایی مانند Camtasia و Loom جهت ساخت، ویرایش و بازنشر screencast‌ های حرفه‌ ای برای کمپین‌ های بازاریابی استفاده کنید.

۳. قالب‌ها (Templates)
قالب‌ها فایل‌هایی آماده هستند که مخاطبان شما می‌ توانند برای ساده‌ تر کردن کارها، سازماندهی زندگی‌ و حتی امور مالی خود، از آنها استفاده کنند.

انواع محتوای دیجیتال و استفاده از قالب‌‌ها

تصویر(۳)

برخی از محبوب‌ترین قالب‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • قالب فاکتور برای صاحبان کسب‌وکار
  • قالب طراحی شبکه‌های اجتماعی برای مدیران برند
  • قالب رزومه برای جویندگان کار
  • چک‌لیست‌ها برای سفر یا رویدادها

کاربران قالب‌ها را دوست دارند زیرا استفاده از آنها راحت بوده و معمولا رایگان یا کم هزینه می‌باشند. در عین حال، قالب‌ها برای برندها ابزارهایی فوق‌ العاده جهت جلب اعتماد مشتریان و جذب مشترکین جدید از طریق بازاریابی ایمیلی به شمار می روند.

معمولا روش کار به این صورت است که شما قالب را در وب‌ سایت و شبکه‌ های اجتماعی خود تبلیغ کرده و سپس آن را از طریق ایمیل به کاربران علاقه‌ مند ارسال می‌ کنید. کاربران برای دریافت قالب باید آدرس ایمیل خود را وارد کنند که موجب می شود شما یک مشترک ایمیل جدید داشته باشید. این ارائه قالب یکی از انواع محتوای دیجیتال است که می توانید با استفاده از آن، ایمیل مشتریان خود را به دست آورید. 

۴. کاربرگ ها (Worksheets)

چهارمین نمونه از انواع محتوای دیجیتال، کاربرگ ها می باشند. کاربرگ ها ارزش زیادی دارند زیرا ابزارها و مراحل لازم جهت دستیابی به اهدافی مانند برنامه‌ ریزی برای کسب‌ و کار، تعیین بودجه یا پرورش ذهنیت مثبت‌ تر را فراهم می کنند. درست مانند قالب‌ ها، کاربرگ ها فرصتی عالی برای جذب مشترکین ایمیل، بازنشر محتوا در شبکه‌ های اجتماعی و هدایت ترافیک به وب‌ سایت هستند. اگر یک کاربرگ عالی منتشر کنید، کاربران با خوشحالی آن را به اشتراک می‌ گذارند. 

۵. تصویرسازی (Illustrations)
احتمالاً از گرافیک‌ های آماده و تکراری که در بیشتر روش های بازاریابی استفاده می‌ شوند، خسته شده‌ اید. شما باید برای ایجاد تصاویر کمی خلاق باشید. تولید محتوای خلاقانه و تصاویر سفارشی (نقاشی شده با دست یا دیجیتالی) می‌ توانند روی محتوای بازاریابی شما تاثیر مثبت داشته باشند و جذابیت و حتی شوخ‌ طبعی را به برندتان اضافه کنند. این سبک از انواع محتوای دیجیتال برای مشتریان به شدت جذاب می باشد. 

تصویرسازی یک ایده تولید محتوای خلاقانه

تصویر(۴)

تصاویر سفارشی در حال محبوب‌ تر شدن هستند. بازاریابان متوجه شده اند که گرافیک‌ های اختصاصی مانند اینفوگرافیک‌ ها و تصاویر سفارشی، عملکرد بهتری نسبت به انواع دیگر رسانه‌ ها مانند عکس‌ های آماده، نمودارها و حتی ویدئوها دارند. تولید محتوای خلاقانه و تصاویر به محتوای دیجیتال شما شخصیت می‌ بخشند، به ویژه زمانی که پای داستان‌ سرایی در میان باشد.

۶. پیامک‌ ها (Text Messages)
کمپین‌ های سرویس پیام کوتاه (SMS) که به آنها کمپین‌ های پیامکی نیز گفته می‌ شود، از طریق دستگاه‌ های تلفن همراه با مشتریان ارتباط برقرار می‌ کنند. با توجه به اینکه بسیاری از افراد همواره در حال جابجایی هستند، این روش یکی از مناسب ترین راه‌ ها برای جلب توجه آنها است.

در مقایسه با کمپین‌ های ایمیلی، بازاریابی پیامکی نرخ کلیک بسیار بالاتری دارد (۱۱.۱۹٪ برای پیامک و ۱.۴۷٪ در ایمیل). این موضوع موجب می‌ شود تا پیامک برای پیگیری لیدهای فروش، پیشنهادات ویژه، تخفیفات زمان‌ دار، یادآوری‌ قرار ملاقات ها و پشتیبانی مشتری عالی باشد. ارسال پیامک را می‌ توان در بسیاری از ابزارهای مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) که به شما امکان ارسال ایمیل، خودکارسازی یادآوری‌ و اجرای کمپین‌ ها را می دهند، به کار برد. حتی می‌توانید نرخ باز شدن، نرخ تبدیل و نرخ لغو اشتراک را نیز با استفاده از این ابزارها پیگیری کنید.

۷. برنامه‌ های تحت وب
اگر می‌ خواهید مشتریان را حفظ کنید و تعامل را بالاتر ببرید، یک برنامه تحت وب راه خوبی برای انجام این کار است. این برنامه‌ ها، ابزارهایی آنلاین هستند (مانند بازی‌ ها، ماشین‌ حساب‌ ها، پورتال‌ های ورود و غیره) که تعامل کاربران با برند، ارائه خدمات، پشتیبانی مشتریان و بسیاری از موارد دیگر را آسان‌ تر می‌ کنند.

اگر قصد دارید از این نوع محتوای دیجیتال استفاده کنید، در لیست زیر چند ایده تولید محتوا آورده شده است:

  • برنامه‌ ریزی سفر
  • رزرو وقت ملاقات
  • آزمون تعاملی
  • ماشین‌ حساب بودجه
  • تناسب اندام
  • دستور غذا
  • پورتال مشتری
  • ابزارهای برنامه‌ ریزی رویداد
  • پلتفرم آموزش الکترونیکی
  • پاداش‌ های بازی‌ گونه
  • خدمات مشتری

۸. انیمیشن‌ ها
گرافیک‌ های متحرک نوعی تولید محتوای خلاقانه هستند که ارزش امتحان کردن را دارند. در عین حال آنقدرها هم که عموم افراد تصور می کنند، وقت‌ گیر یا پرهزینه نیست. 
می‌ توانید بسیاری از انیماتورهای (انیمیشن سازها) معتبر و مقرون‌ به صرفه را در دنیای آنلاین بیابید که قادر هستند انواع انیمیشن ها، از لوگوهای متحرک گرفته تا تبلیغات شبکه‌‌های اجتماعی و دموهای محصول را ایجاد کنند.

انیمیشن یک استراتژی تولید محتوا

تصویر(۵)

البته، اگر قصد راه‌ اندازی کمپینی بزرگ با چندین عنصر دارید، می توانید روی یک سرویس سطح بالاتر سرمایه‌گذاری کنید. راه‌ های زیادی برای استفاده از انیمیشن وجود دارد که از جمله آنها می توان به ویدیوها، اینفوگرافیک‌ ها، گیف‌ ها، کلیپ‌ های کوتاه برای شبکه‌ های اجتماعی و … اشاره کرد. در استراتژی تولید محتوای‌تان، جهت جلب توجه بینندگان و ترغیب کاربران برای صحبت درباره برندتان، تصاویر ثابت را به انیمیشن‌ های متحرک تبدیل کنید.

۹. مقالات تحلیلی (Op-Eds)
تا اینجای مقاله بیشتر درباره محتوای بصری صحبت شده است اما محتوای متنی خوب نیز می تواند موثر باشد. در حالی که بیشتر افراد با پست‌ های معمولی وبلاگ یا اطلاعیه‌ های خبری سنتی آشنا هستند، مقاله تحلیلی (op-ed) کمتر رایج است.

البته مقالات تحلیلی نباید حتماً بحث‌برانگیز باشند اما مبتنی بر نظر شخصی هستند و به جای صرفاً آموزشی بودن، دیدگاه نویسنده را درباره یک موضوع خاص به اشتراک می‌ گذارند. این نوع مقاله می‌ تواند یک محتوای خواندنی و جالب برای انتشار در وب‌ سایت شما باشد. اگر برندتان معمولاً محتوای آموزشی منتشر می‌ کند، شاید بد نباشد آن را با مقالات تحلیلی ترکیب کنید.

۱۰. ویدیوی زنده (Live Video)
با ترویج فناوری‌ های پخش زنده، live video به یک رسانه مؤثر برای برندها و مدیران تبدیل شده است. 
این سبک از انواع محتوای دیجیتال نه تنها برنامه‌ ریزی و ویرایش کمتری نسبت به ویدیوهای ضبط‌ شده نیاز دارد بلکه راهی عالی برای تعامل با بینندگان است.

محبوب‌ ترین ابزارهای ویدیوی زنده شامل Facebook Live، Instagram Live، YouTube Live و TikTok Live هستند. ویدیوی زنده، به ویژه برای جلسات پرسش و پاسخ، مصاحبه ها، مدیریت موقت برند توسط دیگران و بروزرسانی‌ های شرکت مفید می باشد و این در حالی است که حتی مارک زاکربرگ برای ارائه بروزرسانی جدید درباره سیاست «راستی‌ آزمایی» متا، از ویدئوی زنده استفاده کرد.

۱۱. اسلایدها
اسلایدها یک استراتژی تولید محتوا به حساب می آیند. اما وقتی صحبت از این نوع محتوای دیجیتال می‌ شود، منظور اسلایدهای حرفه‌ ای و اختصاصی است تا ویدیوها، ایمیل‌ها و سایر ابزارهای بازاریابی را همراهی کنند. 
بسیاری از برندهای تناسب اندام، اکنون برنامه‌ های تمرینی و راهنماهای آماده‌ سازی غذا را در قالب اسلاید به اشتراک می‌ گذارند تا مشتریان به راحتی بتوانند با آنها ارتباط برقرار کنند، دستورالعمل ها را دنبال نمایند و محتوای دیجیتالی را به اشتراک بگذارند.

۱۲. جداول زمانی (Timeline)
فرض کنید شما یک شرکت حقوقی در حوزه دعاوی گروهی را مدیریت می نمایید. شاید بخواهید تاریخچه پرونده خود، نقاط عطف، دستاوردهای کلیدی، نحوه تأثیر سیاست‌ های جدید بر دادگاه و غیره را نشان دهید. در این صورت، یک جدول زمانی ساده، روش هوشمندانه‌ ای برای ثبت تمامی جزئیات است. 
به طور کلی، جداول زمانی نمایش بصری و جذاب رویدادهای زمانی هستند. آنها به مخاطبان شما کمک می‌ کنند تا موضوع، پیشرفت‌ ها و داستان‌ ها را درک نمایند و برند شما را شفاف‌ تر جلوه دهند.

۱۳. محتوای بازی‌گونه (Gamified)

Gamified شاید در نگاه اول یک واژهٔ مبهم به نظر برسد که زیاد در دنیای بازاریابی به کار می‌ رود اما به دلایل خوبی در حال جلب توجه است. در این ایده تولید محتوا کاربران می‌ خواهند سریع به محتوا دسترسی پیدا کنند و در عین حال سرگرم شوند. محتوای بازی‌ گونه‌ ثابت می‌ کند که بازاریابی لازم نیست کسل‌ کننده باشد و می تواند کاربر را سرگرم‌ نماید.

محتوای بازی‌ گونه کاربران را با مکانیزم‌ های بازی مانند داستان‌ های مجازی، امتیازها، پاداش‌ ها یا جداول رتبه بندی درگیر می‌ کند. شما می‌ توانید محتوای بازی‌ گونه را از طریق یک اپلیکیشن تحت وب (اگر دارید)، کمپین‌ های بازاریابی ایمیلی و ابزارهای شبکه‌ های اجتماعی مانند نظرسنجی‌ ها و رای‌ گیری‌ ها پیاده‌ سازی کنید.

۱۴. واقعیت مجازی فراگیر

چهاردهمین نمونه از انواع محتوای دیجیتال، واقعیت مجازی است. نمی‌ توان دربارهٔ تکامل محتوای دیجیتال صحبت نمود و به واقعیت مجازی (VR) اشاره نکرد. این فناوری در چند سال اخیر رشد چشمگیری داشته و وارد بازی‌ ها، پلتفرم‌ های شبکه اجتماعی و حتی “تعاملات حضوری” (in-person experiences) شده است.

برای روشن شدن موضوع باید بدانید که فناوری VR کاربران را به صورت مجازی در یک محیط سه‌ بعدی و تعاملی قرار می دهد. این فناوری برای بازی‌ های ویدئویی ایده‌آل است اما در تورهای مجازی (مثل بازدید مجازی از املاک) و فروش محصولات نیز کاربرد دارد.

جمع بندی: تحول کمپین‌ های بازاریابی با انواع محتوای دیجیتال غیرمعمول 

روش های خلاقانهٔ زیادی برای نمایش محتوای شما وجود دارد. گاهی از چارچوب‌ های سنتی مانند پست وبلاگ یا کتاب الکترونیکی فراتر بروید و برخی از روش‌ ها و انواع محتوای دیجیتال ذکر شده در این مقاله را امتحان کنید. از محتوای بازی‌ گونه گرفته تا ویدئوی زنده، اپلیکیشن‌ های تحت وب و قالب‌ ها، آنها می توانند به شما کمک کنند تا مخاطبان خود را افزایش دهید و فروش بیشتری داشته باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا