گوگل MUM چیست و چه تاثیری روی سئو دارد؟

سه حرف MUM در واقع مخفف عبارت Multitask Unified Model یا «مدل یکپارچه چندوظیفه‌ای» است اما این الگوریتم ویژگی‌های جدید دارد که می‌تواند طی سال‌های آینده، دنیای سئوی ارگانیک را متحول کند. متخصصان سئو باید استراتژی نمایش در فضای آنلاین خود را با آن تطبیق دهند.

گوگل MUM چه ویژگی جدیدی دارد؟

در ماه می ۲۰۲۱، پاندو نایاک، معاون بخش جستجوی گوگل، رسماً از ایجاد الگوریتم جدیدی به نام Google MUM خبر داد. طبق گفته گوگل، این بروزرسانی که بر پایه هوش مصنوعی بسیار پیشرفته ساخته شده، هزار برابر قدرتمندتر از الگوریتم Google BERT است. بنابراین، می‌توان گفت که نحوه نمایش نتایج جستجو (SERP) و به طور کلی حوزه سئو در آستانه یک انقلاب است اما چه ویژگی‌هایی در ساختمان مرکزی گوگل (Googleplex) معرفی شدند؟

تاثیر گوگل MUM روی سئو

تصویر(۱)

پاسخگویی به پرسش‌های پیچیده توسط گوگل مام

هدف اصلی این بروزرسانی، پاسخ دقیق به پرسش‌های پیچیده است. به طور میانگین، کاربران برای پیدا کردن پاسخ یک سوال دشوار، حدود ۸ جستجو نیاز دارند. علاوه بر این، طول حدود نیمی از جستجوها بالای ۴ کلمه است. این روند با رشد بی‌وقفه جستجوی صوتی نیز کاهش پیدا نخواهد کرد. نکته جالب دیگر این است که ۱۵٪ جستجوهای روزانه، هرگز پیش از آن در گوگل انجام نشده‌اند.
کارشناسان گوگل برای تطبیق الگوریتم با این واقعیت جدید، دست به کار شدند. هنگام معرفی MUM، چنین مثالی مطرح شد:
“من کوه آدامز را صعود کرده‌ام و می‌خواهم پاییز آینده کوه فوجی را صعود کنم؛ چگونه باید به طور متفاوتی آماده شوم؟”
همانطور که مشخص می باشد، این پرسش یک جستجوی معمولی برای سئو نیست و بعید است که دقیقاً صفحه‌ای در وب برای آن بهینه‌سازی شده باشد اما گوگل که در حال تبدیل شدن به یک موتور پاسخ‌گو (response engine) است، به دنبال راهی جهت جلب رضایت کاربر می باشد.

الگوریتم جدید گوگل برای پاسخ کامل به چنین نیازهایی، بر پایه سه محور ساخته شده که در ادامه به آنها پرداخته می شود:

  • چندزبانه (Multilingual): تحلیل نتایج در ۷۵ زبان.
  • چندوجهی (Multimodal): صرفا متن را مقایسه نمی کند بلکه تصاویر و در آینده حتی ویدئو و صدا را نیز تطابق می دهد.
  • چندوظیفگی (Multitask): پردازش همزمان چند کار (تحلیل محتواهای مختلف، زبان‌های گوناگون و ارائه پاسخ).

آخرین نکته‌ای که درباره توانایی MUM برای پاسخ به پرسش‌های پیچیده اعلام شد، کمی ترسناک است. این الگوریتم می‌تواند نحوه ارتباط انسان‌ها و شیوه تفسیر آنها از نتایج را درک کند.

قابلیت های گوگل MUM

تصویر(۲)

چندزبانه: از بین بردن مرزهای زبانی

همانطور که مشخص است، گوگل MUM به دنبال حذف موانع زبانی است تا صرف‌نظر از زبان جستجو، نتایج کامل و جامعی ارائه دهد. در هر نقطه از جهان که باشید، این فناوری می‌تواند بدون توجه به زبان منبع، تمام نتایج را گردآوری کند. برای مثال در پرسش مثال قبل، احتمالاً نتایج باکیفیت به زبان‌های انگلیسی، ژاپنی و حتی زبان‌های دیگر موجود هستند اما این موضوع مانعی برای گوگل نیست.
این توانایی به لطف معماری شبکه عصبی Transformer که گوگل در سال ۲۰۱۷ توسعه داد، ممکن شده است. گوگل MUM می‌تواند دانش را از منابع موجود در زبان‌های مختلف به اشتراک بگذارد. همزمان، کیفیت ترجمه آنی نیز به شکل قابل‌توجهی بهبود یافته است که همین موضوع باعث می‌شود بتوان نتایج مرتبط را از تمام زبان‌ها نمایش داد.

گوگل MUM یا Multitask Unified Model

تصویر(۳)

چندوجهی: درک انواع مختلف اطلاعات

الگوریتم جدید گوگل نه‌تنها می‌تواند انواع مختلف محتوا (متن، تصویر، ویدئو و صدا) را تحلیل کند بلکه قادر است کوئری‌ها را در قالب‌های مختلف پردازش نماید. این قابلیت با کمک ابزار Google Lens محقق می‌شود. این ابزار امکان می‌دهد تا تصویری تهیه شده و برای یک جستجو استفاده گردد. حتی اکنون این ابزار به نوار جستجوی گوگل در گوشی های هوشمند اضافه گردیده است.

با گوگل MUM، این پیشرفت یک گام فراتر می‌رود. در واقع، امکان افزودن یک پرسش متنی به تصویر نیز وجود خواهد داشت. برای درک این موضوع، گوگل تصویری از یک جفت کفش را نشان داده و متن جستجو را به آن اضافه می‌کند: «آیا می‌توانم از این کفش‌ها برای صعود به کوه فوجی استفاده کنم؟». به این ترتیب موتور جستجو هدف کاربر از جستجو را درک کرده و می‌تواند بر اساس اطلاعات موجود در اینترنت، پاسخی مناسب ارائه دهد. همچنین نتایجی شامل وبلاگ‌هایی که درباره کفش‌های کوهنوردی صحبت می‌کنند نیز به صفحه نتایج اضافه خواهد شد.

چندوظیفگی: ارائه نتایج فوری و مرتبط

اگرچه همواره هدف گوگل نمایش نتایج باکیفیت و بدون تأخیر بوده اما حالا به دنبال بهبود هرچه بیشتر این تجربه است. وقتی کاربر عبارتی را در نوار جستجو وارد می‌کند، الگوریتم به‌طور همزمان داده‌های او و پایگاه داده خود را بررسی کرده و تقریباً بلافاصله پاسخ مرتبطی را نمایش می‌دهد اما با گوگل MUM، این توانایی‌ها فراتر نیز خواهد رفت.
علاوه بر قابلیت‌های فعلی، الگوریتم جدید می‌تواند به‌طور همزمان کارهای بیشتری انجام دهد، از جمله:

  • گروه‌بندی کلمات کلیدی
  • تحلیل چندزبانه
  • جستجو در تمام انواع محتوا (متن، تصویر، ویدئو و صدا)
  • ترجمه

همین بهبودها است که باعث شده گوگل نام Multitask Unified Model را برای این الگوریتم انتخاب کند.

تطبیق سئو با Google MUM

تصویر(۴)

چطور باید سئو را با گوگل MUM تطبیق داد؟

پیش‌بینی دقیق تأثیر بروزرسانی الگوریتمی گوگل، پیش از انتشار آن کار ساده‌ای نیست. در حوزه سئو، همیشه تجربه عملی است که امکان سازگاری با تغییرات مداوم معیارهای رتبه‌بندی این موتور جستجو را فراهم می‌کند. با این حال، روند تکامل سئو طی سال‌های اخیر تقریباً همیشه در یک مسیر ثابت قرار داشته است. برای قرار گرفتن سایت در صفحه اول گوگل، همچنان باید بر اصول کلیدی تولید محتوا تمرکز شود:

  • بهبود تجربه کاربری (UX) با اولویت‌ قرار دادن راحتی و رضایت کاربر
  • تولید محتوای باکیفیت که دقیقاً به هدف جستجو پاسخ دهد.
  • پوشش کامل موضوعات و استفاده از موضوعات جامع برای رفع کامل نیاز کاربران
  • تمرکز بر معیارهای E-A-T : تخصص، اعتبار و اعتماد
  • افزایش ارتباط محتوایی سایت از طریق گروه‌بندی کلمات کلیدی
  • بهینه‌سازی کامل ویدئوها، تصاویر و پادکست‌ها

زمان انتشار گوگل MUM

طبق معمول، مسئولان گوگل درباره تاریخ انتشار دقیق این الگوریتم جدید، بسیار مبهم صحبت کرده‌اند. تنها اعلام شده که “گوگل مام” هم اکنون مانند الگوریتم BERT در فاز آزمایشی قرار دارد.
در این مرحله، بررسی می شود که هوش مصنوعی به‌کاررفته با اصول مسئولیت‌پذیری و حفظ محیط زیست گوگل سازگار باشد و در عین حال، عملکرد آن موثر واقع شود. به گفته آنها، اجرای این الگوریتم طی ماه‌ها و سال‌های آینده انجام خواهد شد. تنها کاری که در حال حاضر می‌توان انجام داد، آمادگی برای این تحول بزرگ در صفحه نتایج جستجو (SERP) است. تمام نکات بهینه‌سازی سئو باید بررسی شده و در صورت لزوم محتوایی که پتانسیل بالای سئوی ارگانیک دارد، بازبینی و بروزرسانی گردد.

زمان انتشار گوگل MUM

تصویر(۵)

جمع‌بندی: گوگل MUM در یک نگاه

نکاتی را که باید حتماً درباره الگوریتم Google MUM به خاطر بسپارید، به طور خلاصه، در ادامه ذکر شده است:

  • به‌تدریج جایگزین Google BERT خواهد شد (۱۰۰۰ برابر قدرتمندتر!).
  • به پرسش‌های بسیار پیچیده پاسخ می‌دهد.
  • به‌صورت چندوظیفگی عمل می‌کند.
  • به‌صورت چندوجهی محتوا را تحلیل می‌کند (متن، تصویر، ویدئو و صدا).
  • نتایج را در ۷۵ زبان مختلف دسته‌بندی می‌کند.
  • طی ماه‌ها و سال‌های آینده پیاده‌سازی می‌شود.

در نهایت، مهم‌ترین اصل همچنان ارائه محتوای باکیفیت، بهینه‌بودن عوامل فنی و افزایش اعتبار سایت است. به بیان ساده، باید سئو را با رویکردی اصولی و پایدار ادامه دهید تا همچنان در فضای وب دیده شوید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا