سئو راهی برای افزایش ترافیک وب سایت شما است. با کسب رتبه بالا در گوگل، افراد بیشتری را به سایت خود جذب می کنید که منجر به فروش بیشتر و بازگشت بازدیدکنندگان می شود. جهت جذب افراد به سایت خود، باید محتوا را برای کلمات مناسب بهینه نمایید. با این حال، باید هدف جستجو را در نظر بگیرید و توسط افزایش شانس رتبه بندی خود، افراد را متقاعد کنید که محصولات شما را بخرند، در خبرنامه ثبت نام کنند یا دوباره به وب سایت بازگردند. در این مقاله توضیح داده خواهد شد که Search Intent چیست و چگونه میتوانید محتوای خود را برای آن بهینه کنید.
تصویر(۱)
Search intent چیست؟
Search Intent (یا هدف کاربر، هدف مخاطب) اصطلاحی است که برای توصیف هدف یک جستجوی آنلاین استفاده می شود. هر شخصی که به صورت آنلاین جستجو می کند، امیدوار است محتوای موردنظر خود را پیدا نماید اما افراد ممکن است به دنبال پاسخ یک سوال، بازدید از وب سایتی خاص یا خرید باشند. این نوع جستجوها بخشی از مسیر کاربر در اینترنت هستند اما اغلب نشان دهنده مراحل مختلفی می باشند.
در طول سال ها، گوگل تلاش زیادی کرده است تا الگوریتم خود را برای تعیین هدف جستجوی کاربران بهبود بخشد. گوگل تمایل دارد صفحاتی را رتبه بندی کند که بیشترین تطابق را با عبارت جستجو شده و هدف کاربر دارند. به همین دلیل، باید مطمئن شوید که پست یا صفحه شما با سرچ اینتنت مخاطبانتان مطابقت دارد.
۴ مورد از انواع هدف جستجوی اصلی
انواع هدف جستجو بسیار میباشد اما در اینجا به چهار نوع آن پرداخته خواهد شد و قبل از آن یک اینفوگرافیک ارائه شده است که این چهار نوع را به طور خلاصه توضیح میدهد:
تصویر(۲)
۱. هدف جستجوی ناوبری (Navigational intent)
اولین مورد از انواع هدف جستجو، ناوبری است و شامل افرادی می شود که می خواهند از یک وب سایت خاص بازدید نمایند. برای مثال، افرادی که کلمه “Facebook” را جستجو می کنند، معمولاً قصد ورود به وب سایت فیسبوک را دارند. بنابراین، باید مطمئن شوید که وب سایت شما هنگام جستجوی نام شرکت تان قابل یافتن است.
تصویر(۳)
به خاطر داشته باشید رتبه بالا برای یک کلمه ناوبری عمدتاً زمانی مفید است که سایت شما متناسب با هدف کاربر باشد. سال ها پیش، یک افزونه گوگل آنالیتیکس وجود داشت که برای کلمه “Google Analytics” رتبه خوبی داشت اما این موضوع باعث افزایش ترافیک سایت ارائه دهنده نشد. افرادی که “Google Analytics” را جستجو می کردند، عمدتاً به دنبال وب سایت رسمی Google Analytics بودند و اغلب به افزونه ارائه شده علاقه ای نداشتند.
۲. هدف جستجوی اطلاعاتی (Informational intent)
افرادی که به دنبال اطلاعات هستند، جستجوهای زیادی در اینترنت انجام می دهند که می تواند شامل اطلاعاتی درباره وضعیت آب و هوا، روش های تربیت کودکان، سئو و هر موضوع دیگری باشد. افرادی که قصد دارند اطلاعاتی دریافت نمایند، عمدتا یک سؤال مشخص داشته یا می خواهند درباره یک موضوع، بیشتر بدانند.
تصویر(۴)
باید بدانید که درک گوگل از Search Intent، صرفا به نمایش نتایج ساده محدود نمی شود. به عنوان مثال، گوگل می داند افرادی که “هاست پربازدید” را جستجو می کنند، احتمالا به دنبال مشخصات آن هستند و در اغلب اوقات قصد خرید چنین سرویس هایی را نیز دارند و همچنین بیشتر افرادی که “عطارد” را جستجو میکنند، به دنبال اطلاعات درباره سیاره هستند. حتی درک می کند که نمایش ویدیوها و تصاویر برای برخی عبارات جستجو، مانند “چگونه یک غذاخوری پرندگان بسازیم”، مفید است.
۳. هدف جستجوی بررسی تجاری (Commercial investigation)
برخی افراد قصد خرید در آینده نزدیک را دارند و از اینترنت برای تحقیق استفاده می کنند. کدام ماشین لباسشویی بهتر است؟ کدام افزونه سئوی وردپرس کارآمدتر می باشد؟ هدف این افراد نیز تراکنشی است اما هنوز به زمان و اطلاعات بیشتری برای تصمیم گیری نهایی نیاز دارند. این نوع سرچ اینتنت معمولاً با عنوان “بررسی تجاری” شناخته می شود.
۴. هدف جستجوی تراکنشی (Transactional intent)
آخرین مورد از انواع هدف جستجو، تراکنشی است. بسیاری از افراد خریدهای خود را به صورت آنلاین انجام میدهند و برای یافتن بهترین محصول، در اینترنت جستجو می کنند. زمانی که افراد قصد خرید فوری داشته باشند، با هدف تراکنشی جستجو می نمایند. این بدان معنا است که آنها دقیقاً می دانند چه چیزی میخواهند بخرند و دنبال دسترسی سریع به صفحه محصول موردنظر خود هستند.
تصویر(۵)
هدف کلمات کلیدی
کلماتی که افراد در جستجوهای خود استفاده می کنند، به ما جزئیاتی درباره هدف جستجوی آنها می دهند. برعکس این موضوع نیز صادق است. توسط انتخاب کلمات کلیدی حاوی واژگان مربوط به Search Intent، میتوانید شانس دیده شدن توسط افرادی با همان سرچ اینتنت را افزایش دهید.
اما منظور از واژگان مرتبط با Search Intent چیست؟ به عنوان مثال، کلمات کلیدی با هدف تراکنشی معمولاً شامل واژگانی مانند زیر می باشند:
- خرید
- تخفیف
- معامله
- نام محصولات
از سوی دیگر، جستجوهای اطلاعاتی ممکن است (اما لزوماً نه همیشه) شامل کلماتی مانند زیر باشند.
- اطلاعات
- چگونه
- بهترین روش
- چرا
نحوه بهینه سازی محتوا برای Search Intent
شما باید مطمئن شوید که یک صفحه فرود با هدف جستجوی مخاطبانتان مطابقت دارد. اگر کاربران به دنبال اطلاعات باشند، نباید مستقیماً آنها را به صفحه محصول هدایت کنید زیرا ممکن است آنها را از سایت خود فراری دهید. اگر شخصی قصد خرید محصول شما را داشته باشد و در عوض به یک پست وبلاگی طولانی هدایت شود، ممکن است او را از دست بدهید. در چنین حالتی، باید کاربر را به سمت فروشگاه و صفحه محصول مناسب هدایت کنید.
بهینه سازی صفحات محصول برای کلمات کلیدی با هدف تجاری ایده خوبی است. به عنوان مثال، اگر ویتامین حیوانات می فروشید، می توانید یک صفحه محصول (یا دسته بندی محصول) را برای عبارت “خرید ویتامین حیوانات” بهینه کنید. همچنین، ممکن است مقاله ای درباره نحوه مصرف ویتامینها داشته باشید. در این صورت، می توانید آن مقاله را برای عبارت “چگونه به حیوانات ویتامین بدهم” بهینه کنید و برای کاربران با هدف اطلاعاتی تنظیم نمایید.
تحقیق درباره Search Intent مخاطبان
گاهی اوقات تعیین هدف جستجوی یک عبارت، دشوار می باشد. همچنین ممکن است کاربران مختلف با استفاده از یک عبارت جستجو، اهداف متفاوتی داشته باشند. خوشبختانه، منبعی مستقیم جهت شناسایی بهترین هدف برای کلمات کلیدی شما وجود دارد و آن صفحات نتایج جستجو است؛ بررسی صفحات نتایج می تواند به شما کمک کند که محتوای خود را بر اساس Search Intent تنظیم کنید.
اگر می خواهید اطلاعات بیشتری درباره سرچ اینتنت مخاطبانتان داشته باشید، روش دیگر این است که مستقیماً از آنها بپرسید. یک نظرسنجی کوتاه ایجاد کنید که شامل سوالاتی درباره آنچه کاربران جستجو می کنند باشد و آن را به عنوان یک پاپ آپ هنگام بازدید از وب سایت خود نمایش دهید. این کار اطلاعات ارزشمندی درباره مخاطبان و سرچ اینتنت آنها به شما می دهد. البته، دقت کنید که این نوع پاپ آپ ها بیش از حد مزاحم نباشند زیرا ممکن است تجربه کاربری را تحت تأثیر منفی قرار دهند.
هدف جستجو در Yoast SEO با Semrush
هدفمندسازی محتوا متناسب با Search Intent، مهم است اما برای محتوای تجارت الکترونیک (eCommerce) اهمیت بیشتری دارد. در ادامه نحوه اعمال این مفهوم با تمرکز بر تجارت الکترونیک آورده شده است.
شناسایی سرچ اینتنت برای کلمه کلیدی اصلی
در تجارت الکترونیک، هدف جستجو اغلب حول محور تراکنشی یا بررسی تجاری می چرخد. اگر کاربران آماده خرید باشند (هدف تراکنشی)، محتوای شما باید آنها را به سمت خرید هدایت کند اما اگر هنوز در حال تحقیق باشند (هدف بررسی تجاری)، باید مقایسه ها، بررسی ها و اطلاعات دقیق محصول را در اختیارشان قرار دهید.
یافتن عبارات کلیدی مرتبط با این اهداف
برای پیدا کردن عبارات کلیدی مرتبط با این اهداف، می توانید از ابزارهایی مانند ادغام Semrush در Yoast SEO استفاده کنید. این ابزار به شما کمک می کند تا انواع مختلفی از عبارات جستجو شده را که مشتریان احتمالی ممکن است به کار ببرند، بیابید.
برای مثال، اگر کلمه کلیدی شما “خرید آنلاین کفش دویدن” باشد، عبارات مرتبط می توانند شامل موارد زیر باشند:
- تخفیف کفش دویدن
- کفش دویدن با ارسال رایگان
- بهترین قیمت کفش دویدن
کدگذاری رنگی اهداف جستجو در Yoast SEO با Semrush
در رابط Related Keyphrases درون Yoast SEO، انواع مختلف اهداف جستجو با سیستم رنگبندی Semrush مشخص می شوند:
- C (زرد): هدف تجاری
- N (بنفش): هدف ناوبری
- I (آبی): هدف اطلاعاتی
- T (سبز): هدف تراکنشی
تحلیل نتایج جستجو برای درک نیازهای کاربران
نتایج جستجو برای کلمات کلیدی انتخابی خود را بررسی کنید تا ببینید وب سایت های تجارت الکترونیک چگونه عمل می کنند. به صفحات محصول، بررسی ها و مقایسه ها توجه نمایید. این کار به شما کمک می کند تا انتظارات مشتریان را درک کرده و محتوای خود را متمایز کنید.
یکپارچه سازی عبارات کلیدی در محتوای تجارت الکترونیک
عبارات کلیدی را به طور طبیعی در توضیحات محصول، صفحات دسته بندی و مقالات وبلاگ خود بگنجانید. اطمینان حاصل کنید که محتوای شما به سؤالات خریداران احتمالی پاسخ داده و مزیتهای خاص محصولاتتان را برجسته می کند. همچنین برای جستجوهایی با هدف تراکنشی، دعوت به اقدام (CTA) واضحی داشته باشید تا خرید را تسهیل کنید.
اگر بتوانید هدف جستجو را به درستی هدف گذاری نمایید، می توانید محتوایی ایجاد کنید که هم سئوی سایت را بهبود ببخشد و هم تجربه خرید کاربران را ارتقا دهد. در نهایت، این کار به افزایش نرخ تبدیل و رضایت بیشتر مشتریان منجر خواهد شد.
تصویر(۶)
جمع بندی: هدف جستجو در سئو
مهم است که اطمینان حاصل کنید محتوای شما با عباراتی که کاربران جستجو می کنند و هدف جستجوی مخاطبانتان، مطابقت دارد.
- اگر افراد به دنبال اطلاعات هستند، محتوای شما باید اطلاعاتی باشد.
- اگر کسی نام شرکت شما را جستجو می کند، باید اولین نتیجه باشید.
- اگر افراد هنوز در حال بررسی گزینه های خود هستند، محتوای شما باید به آنها کمک کند تا تصمیم آگاهانه ای بگیرند.
- اما اگر شخصی آماده خرید است، باید آنها را به سمت صفحات فروش خود هدایت کنید.
با رعایت این نکات، میتوانید رتبه سئوی بهتری کسب کنید، تجربه کاربران را بهبود داده و نرخ تبدیل فروش خود را افزایش دهید.