جستجو در حال تحول بوده و این تغییر با سرعت زیادی رخ میدهد. در این مسیر، بهینهسازی محتوا برای هوش مصنوعی اهمیت بیشتری پیدا میکند. وقتی شخصی از گوگل سوال میپرسد، اغلب هوش مصنوعی به جای فهرستی از وبسایتها، مستقیماً پاسخ او را تولید میکند.
این واقعیت تازه، چالش جدیدی برای بازاریابها ایجاد کرده است. برای باقیماندن درون فضای رقابتی، برندها علاوه بر نتایج جستجوی سنتی باید در پاسخهای تولیدشده توسط هوش مصنوعی نیز حضور داشته باشند. «بهینهسازی برای موتورهای تولیدکننده محتوا» یا GEO در این بخش مطرح میشود.
تصویر(۱)
GEO چیست؟
GEO یا Generative Engine Optimization به مجموعه اقداماتی گفته میشود که برای بهینهسازی محتوا با هدف حضور در پاسخهای تولیدشده توسط موتورهای جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی مانند ChatGPT، گوگل، Perplexity، Claude و سایر موارد مشابه، انجام میگیرد. در حالیکه تمرکز سئو صرفاً روی کسب رتبه برای نتایج موتورهای جستجوی سنتی می باشد، هدف GEO این است که محتوای هر برند بخشی از پاسخهای سیستمهای هوش مصنوعی در پاسخ به سوال کاربران شود.
برای درک بهتر موضوع، مثلا وقتی از Perplexity پرسیده شد که “بهترین ارائهدهنده خدمات هاست چه کسی است”، این چتبات اطلاعات موردنیاز را از منابع مختلف در وب گردآوری و آنها را در قالب یک پاسخ جامع ترکیب نمود. تفاوت اصلی اینجاست که محتوا دیگر لزوماً برای کسب رتبه اول رقابت نمیکند، بلکه هدف آن تبدیل شدن به بخشی از پاسخ نهایی است.
تصویر(۲)
چرا GEO اهمیت دارد؟
جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی با سرعت بالایی در حال رشد است. ChatGPT سریعتر از هر اپلیکیشنی در تاریخ، به ۱۰۰ میلیون کاربر رسید. قابلیت AI Overviews گوگل نیز ماهانه در میلیاردها جستجو نمایش داده میشود.
کاربران به صورت فزاینده ای برای مواردی مانند دریافت پیشنهاد خرید یا کمک در تحقیقات، از دستیارهای هوش مصنوعی استفاده میکنند که میتوانند همانند یک فروشنده حرفهای در تصمیمگیری خرید کاربران تاثیرگذار باشند. اگر نام برند یا محصولی در پاسخهای هوش مصنوعی ذکر شود، برند شما مستقیماً وارد فرآیند تصمیمگیری کاربر میشود. در مقابل، اگر موتور جستجو نامی از آن را در پاسخ ذکر نکند، کاربر هیچگاه آن را نخواهد دید.
سایر مزایای سرمایهگذاری در GEO عبارتند از:
- دریافت بازدید طبیعی (ارگانیک) بدون نیاز به پرداخت هزینه تبلیغات
- هدایت ترافیک هدفمند به وبسایت
- معرفی و تبلیغ بی وقفه برند بهصورت شبانهروزی
- افزایش اعتبار برند در حوزه مربوطه
با این همه مزیت، ممکن است تصور شود که GEO نیازمند مهارتها و استراتژیهای کاملاً متفاوتی است اما GEO و SEO ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند. بسیاری از استراتژیهایی که باعث نمایش در نتایج جستجوی سنتی میشوند، همانهایی هستند که شانس برند برای حضور در پاسخهای هوش مصنوعی را بالا میبرند.
تمرکز SEO روی تولید محتوای باکیفیت برای موتورهای جستجو و دریافت لینکهای معتبر است، و GEO نیز از همین اصل پیروی میکند. اگر یک برند دائما درباره موضوعات مرتبط با حوزه کاریاش محتوا تولید کند و در فضای وب از منابع معتبر به آن اشاره شود، در واقع به شکلی ناخودآگاه GEO را اجرا می کند.
در نظر داشته باشید که دستیارهای هوش مصنوعی نیز میخواهند اطلاعات مفید و دقیقی به کاربران بدهند. آنها این اطلاعات را دقیقاً از همان اینترنتی استخراج میکنند که محتوای SEO در آن وجود دارد. هرچه ارتباط برند با موضوعات خاص قویتر باشد، هوش مصنوعی نام آن را با احتمال بیشتری در پاسخهای تولیدشده ذکر خواهد کرد.
اگر تاکنون شما SEO را بهدرستی انجام داده باشید، عملاً بخش زیادی از مسیر GEO را طی کردهاید؛ زیرا اصول پایه تغییر چندانی نکردهاند.
آیا نکات کلیدی بهینهسازی محتوا برای هوش مصنوعی وجود دارند؟
بهنظر میرسد با رشد فناوریهای هوش مصنوعی و درک بهتر از شیوه تحلیل و ترکیب اطلاعات توسط آنها، تاکتیکهای خاصی برای GEO ظهور خواهند کرد. تحقیقات در حوزه GEO هنوز در مراحل اولیه قرار دارد.
با توجه به اطلاعات فعلی، به نظر میرسد سیستمهای هوش مصنوعی در برخی موارد به شکل متفاوتی رفتار میکنند:
- ذکر برند بدون لینک نیز اهمیت دارد. به نظر میرسد که سیستمهای هوش مصنوعی حتی برای ذکر نام برند بدون لینک نیز ارزش قابلتوجهی قائل هستند. به این دلیل که حتی ذکر غیررسمی نام برند نیز میتواند باعث افزایش نمایش آن در نتایج هوش مصنوعی شود.
- محتواهایی که شامل نقلقول و آمار هستند عملکرد بهتری دارند. یکی از مطالعاتی که روی ۱۰ هزار جستجوی واقعی انجام شده، نشان می دهد صفحاتی که در آنها از نقلقول یا آمار استفاده شده، بین ۳۰ تا ۴۰ درصد بیشتر، نسبت به صفحاتی که فاقد این نوع محتوا هستند در پاسخهای تولیدشده توسط هوش مصنوعی دیده میشوند.
- رندرینگ سمت سرور احتمالاً در دیدهشدن توسط هوش مصنوعی تأثیر دارد. دستکم در حال حاضر، بسیاری از خزندگان هوش مصنوعی در اجرای جاوا اسکریپت مشکل دارند. بنابراین اگر محتوای سایت بر پایه رندرینگ سمت کلاینت طراحی شده باشد، ممکن است برای این سیستمها قابل مشاهده نبوده و در نتیجه اصلاً شناسایی، پردازش یا برای پاسخهای تولیدی استفاده نشود.
- محتوای بروز احتمالاً اولویت بیشتری برای هوش مصنوعی دارد. این مورد تقریباً واضح است. ابزارهای هوش مصنوعی تمایل دارند تازهترین و بروزترین اطلاعات ممکن را ارائه دهند.
- حضور در ویکیپدیا ممکن است شانس دیدهشدن توسط هوش مصنوعی را افزایش دهد. از آنجا که ویکیپدیا ظاهراً بخش عمده دادههای آموزشی سیستمهای هوش مصنوعی را تشکیل میدهد، ایجاد یک صفحه کامل درباره برند برای ویکیپدیا میتواند احتمال قرار گرفتن در پاسخهای هوش مصنوعی را بالا ببرد. البته این موضوع تضمینی نیست اما ارزش بررسی دارد.
- پلتفرمهایی با محتوای تولیدشده توسط کاربر (UGC) روی دیدهشدن در هوش مصنوعی تأثیر دارند. به نظر میرسد پلتفرمهایی مانند Reddit، یوتیوب، فیسبوک و سایر سایتهایی که محتوای تولیدی کاربران را نمایش میدهند، حضور چشمگیری در نتایج موتورهای تولید دارند. بنابراین، حضور برند در این پلتفرمها ممکن است به یک عامل کلیدی در بهینهسازی برای موتورهای تولیدکننده محتوا (GEO) تبدیل شود.
در حال حاضر، بیشتر اطلاعاتی که درباره GEO ذکر شده، بر پایه حدسهای منطقی و دادههای محدود است. این حوزه هنوز در مراحل ابتدایی خود قرار داشته و مسائل زیادی وجود دارد که باید روشن شوند.
تصویر(۳)
جمع بندی: تغییر ذهنیت بازاریابها جهت بهینهسازی محتوا برای هوش مصنوعی
برای موفقیت در فضای جدید هوش مصنوعی، باید نگرش خود نسبت به سئو (SEO) را بازنگری کرد. بسیاری از اصول قدیمی همچنان کاربردی هستند اما پژوهشهای جدید بهطور حتم مسیر بهینهسازی برای موتورهای تولیدکننده محتوا (GEO) را در ماههای آینده شکل خواهند داد.
برای دههها، بازاریابها تمرکزشان روی کلیک، کسب رتبه و بخش های ویژه صفحه نتایج گوگل (SERP) بود اما موتورهای تولیدکننده محتوا سازوکار متفاوتی دارند؛ آنها پاسخ را مستقیماً ارائه میدهند. این مسئله میتواند نحوه جستجو و مصرف محتوا در فضای آنلاین را بهشکل قابل توجهی تغییر دهد. در عصر جدید، دیدهشدن به معنای حضور درون پاسخ ها خواهد بود. بنابراین، لازم است بررسی شود که چند بار محتوای برند بهعنوان یک منبع، در پاسخهای هوش مصنوعی مورد استفاده قرار گرفته است.