کلمات کلیدی پرسشی، عباراتی هستند که افراد در موتورهای جستجو تایپ میکنند تا به اطلاعات، پاسخها یا راهحلهایی دست پیدا نمایند. این عبارات با واژگان پرسشی مانند چه کسی (who)، چه چیزی (what)، کجا (where)، چه زمانی (when)، چرا (why)، چگونه (how)، کدام (which) و.. آغاز میشوند. بر اساس آمارها، پرجستجوترین پرسش در سطح جهانی عبارت «چه چیزی را تماشا کنیم» (what to watch) می باشد.
تصویر(۱)
محبوبیت کلمات کلیدی سوالی با گسترش جستجوی صوتی افزایش یافته است و این روند می تواند ادامه داشته باشد زیرا گوگل در ارائه پاسخهای بسیار دقیق، رو به پیشرفت است. با پاسخ به کلمات کلیدی پرسشی مناسب در وبسایت، میتوان قابلیت دیده شدن در نتایج جستجو را افزایش داد، ترافیک مرتبط جذب کرد و اعتبار تخصصی در حوزه مربوطه را تثبیت نمود.
چگونه باید کلمات کلیدی پرسشی را یافت
میتوان کلمات کلیدی پرسشی را با استفاده از Keyword Magic Tool متعلق به Semrush، بررسی انجمن های آنلاین، مشاهده پیشنهادات تکمیلی گوگل (autocomplete) و بررسی بخش People Also Ask یافت. در ادامه به بررسی هر یک از روشهای تحقیق کلمات کلیدی پرسشی در سئو، پرداخته می شود:
استفاده از ابزار Keyword Magic
Keyword Magic Tool به کاربران این امکان را میدهد که در پایگاه دادهای با بیش از ۲۶.۴ میلیارد کلمه کلیدی به جستجوی عبارات پرسشی مرتبط بپردازند و به دادههای کاربردی جهت تدوین استراتژی دسترسی پیدا کنند.
برای شروع، کافی است عبارتی مرتبط با کسبوکار خود را همراه کشور هدف وارد نمایید و سپس فیلتر “Questions” (پرسشها) را اعمال کنید. این ابزار کلمات کلیدی پرسشی را که شامل عبارت اولیه وارد شده (یا نسخهای نزدیک به آن) باشند، نمایش خواهد داد:
تصویر(۲)
برای هر کلمه کلیدی پرسشی، مجموعهای از معیارهای مفید نمایش داده میشود. از جمله:
معیار کلمه کلیدی |
تعریف |
اهمیت کاربردی |
Intent (هدف جستجو) |
نوع هدف جستجو (هدف کلی پشت کلمه کلیدی) که میتواند اطلاعاتی (I)، ناوبری (N)، تجاری (C) یا تراکنشی (T) باشد. |
جزئیاتی در خصوص ترجیحات کاربران و احتمال تبدیل آنها به مشتری ارائه میدهد. |
Volume (حجم جستجو) |
میانگین تعداد دفعاتی که کلمه کلیدی هر ماه جستجو میشود. |
نشاندهنده میزان دسترسی بالقوه نتایج با رتبه بالا است. |
Trend (ترند) |
نموداری که تغییرات حجم جستجو در ۱۲ ماه گذشته را نشان میدهد. |
مشخص میکند که آیا کلمه کلیدی موردنظر دارای روندی پایدار، نزولی، صعودی یا فصلی است. |
KD % (درصد سختی کلمه کلیدی) |
درصدی که نشان میدهد رسیدن به رتبهای در میان ۱۰ نتیجه ارگانیک برتر چقدر دشوار خواهد بود. |
به شناسایی کلمات کلیدی کمک میکند که احتمال دستیابی به رتبه بالا در آنها بیشتر است و میتوان از آنها نتایج ملموس بهدست آورد. |
جدول(۱)
با ایجاد یک حساب رایگان در Semrush، میتوان روزانه تا ۱۰۰ ایده کلمه کلیدی جمعآوری کرد. با ارتقا به یک حساب پولی، محدودیتها کاهش مییابد. حساب پولی امکان دسترسی به ویژگیهای پیشرفتهای مانند نمره اختصاصی سختی کلمات کلیدی را فراهم میسازد که متناسب با توانایی کسب رتبه وبسایت مورد نظر است.
کاوش در انجمن های آنلاین
انجمن های آنلاین مانند Reddit و Quora مکانهای بسیار مناسبی برای یافتن کلمات کلیدی پرسشی در سئو دیدهنشده یا نوظهور هستند زیرا افراد اغلب هنگامی که پاسخ مناسبی در گوگل نمییابند، سؤالات خود را در این فضاها مطرح میکنند. با پاسخگویی به این سؤالات در وبسایت خود، میتوان برند را بهعنوان یک مرجع تخصصی در صنعت معرفی کرد و ترافیک باکیفیتتری را جذب نمود.
برای یافتن کلمات کلیدی پرسشی در Reddit، کافی است یک جستجوی ساده انجام داد و به پستهای ظاهرشده توجه کرد.
تصویر(۳)
یا میتوان به سابردیتهای مرتبط (زیرمجموعههای انجمنها) مراجعه کرد و در میان پستها پیمایش نمود. در Quora نیز میتوان تحقیق مشابهی در مورد کلمات کلیدی پرسشی انجام داد. فقط کافی است از نوار جستجو استفاده کرده یا بهصورت دستی فضاهای مرتبط (Spaces) را کاوش نمود.
تصویر(۴)
پس از آن، باید سایر جوامعی که مخاطبان هدف در آنها حضور دارند را شناسایی و بررسی کرد (مانند انجمنهای گفتگو، گروههای فیسبوک و سرورهای Discord).
بررسی پیشنهادات تکمیلی گوگل (Autocomplete Suggestions)
شروع به تایپ یک پرسش مرتبط در نوار جستجوی گوگل کنید و بررسی نمایید چه پیشنهاداتی بهصورت خودکار ظاهر میشوند. این پیشنهادات میتوانند کلمات کلیدی پرسشی مناسبی برای هدفگذاری باشند. توصیه میشود واژه پرسشی موردنظر و یک کلمه کلیدی مرتبط با موضوع کسبوکار خود را ترکیب نمایید.
برای مثال:
تصویر(۵)
بهعنوان جایگزین، میتوان از AnswerThePublic به عنوان ابزار یافتن کلمات پرسشی برای جمعآوری انبوه دادههای تکمیلی استفاده کرد. فقط کافی است کلمه کلیدی موضوعی، موقعیت مکانی و زبان هدف وارد شود. با یک حساب کاربری رایگان، امکان انجام سه جستجو در روز وجود دارد.
تصویر(۶)
اما باید توجه داشت که پیشنهادات تکمیلی گوگل لزوماً محبوبترین جستجوها نیستند زیرا این پیشنهادات بر اساس جستجوهای پرطرفدار، موقعیت مکانی کاربر و تاریخچه جستجو نمایش داده میشوند.
بررسی بخش “People Also Ask” در گوگل
در بسیاری از صفحات نتایج جستجو، گوگل بخشی با عنوان People Also Ask نمایش میدهد که شامل فهرستی از پرسشهای مرتبط (همراه با پاسخهایی از وب) است. میتوان بهصورت دستی پرسشهای مرتبط را جستجو کرد تا مشاهده شود که آیا این جستجوها باعث فعال شدن جعبه PAA میشوند یا خیر.
تصویر(۷)
چگونه می توان کلمات کلیدی پرسشی مناسب را انتخاب کرد
برای انتخاب کلمات کلیدی پرسشی در سئو جهت استفاده در وبسایت، باید ارزشی را که رتبهبندی این کلمات میتواند به همراه داشته باشد، ارزیابی نمود. این ارزیابی باید بر اساس سه عامل اصلی انجام شود:
- حجم جستجو (Search volume): چند نفر این کلمه کلیدی پرسشی یا کلمات مشابه را جستجو میکنند. هر چه موضوع محبوبتر باشد، پتانسیل جذب ترافیک بیشتر خواهد بود.
- هدف جستجو (Search intent): انگیزهای که پشت جستجوی کاربر قرار دارد. این عامل به درک میزان ارتباط کلمه کلیدی با کسبوکار کمک میکند.
- چشمانداز جستجو (Search landscape): صفحه نتایج جستجو چگونه به نظر میرسد و سطح رقابت در آن چقدر است. این عامل مشخص میکند که احتمال دیده شدن چقدر است، در چه جایگاهی میتوان قرار گرفت و چه میزان ترافیک از آن جایگاه قابل دریافت می باشد.
بهعنوان مثال، فرض کنید که یک فروشگاه ساعت دارید. کلمه کلیدی پرسشی «what time is it» (ساعت چند است) بسیار محبوب می باشد و به نظر میرسد مرتبط با فعالیت شما است اما در واقعیت، اکثر جستجوکنندگان این عبارت، به دنبال خرید ساعت نیستند. همچنین صفحه نتایج برای این پرسش، پاسخ را بهصورت آنی نمایش میدهد.
تصویر(۸)
این نوع جستجوها را بدون کلیک (zero-click searches) مینامند زیرا بهندرت ترافیکی برای وبسایتها ایجاد میکنند. در مقابل، کلمه کلیدی پرسشی «how to repair watch strap» (چگونه بند ساعت را تعمیر کنیم) و عباراتی مشابه، دارای حجم جستجوی نسبتاً پایینی هستند اما این کلمات کلیدی:
- توسط مخاطبان بسیار مرتبط، استفاده میشوند (افرادی که ساعت دارند و احتمالاً به دنبال خرید بند یا ساعت جدید هستند)
- نیاز به محتوای کامل تری دارند. بدین معنا که کاربر احتمالاً برای کسب اطلاعات بیشتر، وارد یک صفحه وب خواهد شد.
- دارای نمره سختی پایینی هستند، یعنی کسب رتبه بالا برای آنها نسبتاً آسان است.
تصویر(۹)
بنابراین، این دسته از کلمات کلیدی میتوانند ارزش بیشتری برای هدفگذاری داشته باشند. همچنین باید منابع موردنیاز برای پاسخدهی مؤثر به پرسشها را نیز مدنظر قرار داد. ارزیابی ارزش احتمالی یک کلمه کلیدی در برابر هزینههای آن، کلید دستیابی به بیشترین بازده سرمایهگذاری (ROI) است.
چگونه باید کلمات کلیدی سوالی را هدفگذاری کنید
برای هدفگذاری کلمات کلیدی پرسشی در وبسایت و کسب رتبههای بالا درون نتایج جستجو، لازم است محتوای باکیفیتی ایجاد شود که به سؤال موردنظر پاسخ مناسبی ارائه دهد. علاوه بر این، رعایت سایر اصول و بهترین شیوههای سئو نیز ضروری است. در ادامه، چند نکته برای هدفگذاری کلمات کلیدی پرسشی، ارائه میشود:
محتوای مبتنی بر سؤال ایجاد کنید
اگر یک کلمه کلیدی پرسشی نیازمند پاسخ دقیق و مفصل باشد، باید محتوایی تهیه شود که تمامی پاسخهای موردنیاز کاربر را پوشش دهد. از همان کلمه کلیدی پرسشی بهعنوان تیتر اصلی (H1) استفاده گردد تا به موتورهای جستجو و کاربران نشان داده شود که تمرکز محتوا روی همین سؤال است.
سپس از اصل BLUF (Bottom Line Up Front) پیروی شود؛ یعنی پاسخ مستقیم و واضح در همان ابتدای محتوا ارائه گردد تا کاربر معطل پاسخ نماند. پس از آن، میتوان جزئیات بیشتری را بیان کرد. استفاده از روش BLUF میتواند باعث شود که محتوای شما در بخشهای People Also Ask و Featured Snippets گوگل ظاهر گردد.
تصویر(۱۰)
این بخش های صفحه نتایج جستجو (SERP features) بسیار ارزشمند هستند زیرا معمولاً در بالای صفحه ظاهر میشوند و کلیک بیشتری از سوی کاربران جذب میکنند.
افزودن بخش سؤالات متداول (FAQs) به محتوای مرتبط
اگر یک کلمه کلیدی پرسشی آنقدر مهم نیست که محتوای مستقلی برای آن تهیه شود، میتوان آن را در بخشی از یک مقاله مرتبط گنجاند. سوال موردنظر را با استفاده از تگ عنوان فرعی مناسب (برای مثال H2 یا H3) مشخص کرده و بلافاصله پاسخ واضح و مستقیم (BLUF) را ارائه دهید. اگر چند سوال کماهمیتتر برای پاسخگویی وجود دارد، میتوان یک بخش سؤالات متداول (FAQ) در انتهای مقاله اضافه کرد و سؤالات را در آن فهرست نمود.
تمرکز بر مفید بودن محتوا
گوگل علاقهمند است محتوایی را رتبهبندی کند که بهطور مؤثر و کارآمد، هدف جستجوی کاربر را برآورده میسازد.
برای پاسخگویی مؤثر به پرسشها، موارد زیر باید رعایت شوند:
- انتخاب قالب مناسب: فرمتی را انتخاب کنید که اطلاعات موردنظر را به بهترین شکل منتقل کند. برای مثال، می توانید از ترکیب ویدیو و متن یا نمودار و تصویر جهت توضیح مفاهیم پیچیده استفاده نمایید.
- اطلاعات دقیق ارائه دهید: با استفاده از دانش تخصصی و تحقیقات عمیق، اطمینان حاصل شود که پاسخها دقیق هستند. تجربه، تخصص، اعتبار و اعتماد پذیری (E-E-A-T) را به مخاطب نشان دهید.
- جامع بودن: پاسخ کامل به پرسش کاربر ارائه گردد و به سؤالات احتمالی نیز پرداخته شود. همچنین میتوان به منابع مرتبط لینک داد یا خوشهای از محتوا پیرامون سؤال اصلی ایجاد نمود.
توصیه میشود عناصر منحصربهفرد و ارزشمند نیز در محتوا گنجانده شوند. محتوای اختصاصی، به موتورهای جستجو و کاربران دلیل بیشتری برای انتخاب محتوای شما در مقایسه با رقبا ارائه میدهد.
نتیجهگیری
کلمات کلیدی پرسشی بهعنوان یکی از مؤثرترین ابزارها در استراتژی سئو، نقشی کلیدی جهت جذب ترافیک هدفمند و ارتقاء اعتبار تخصصی وبسایت ایفا میکنند. با شناسایی دقیق این کلمات از طریق ابزارهایی نظیر Semrush، AnswerThePublic، AlsoAsked و تحلیل انجمن های آنلاین، میتوان به سؤالات واقعی کاربران پاسخ داد و محتوایی متناسب با نیاز آنها تولید کرد.
با انتخاب هوشمندانه کلمات کلیدی بر اساس حجم جستجو، هدف، چشمانداز رقابتی و همچنین هدف قرار دادن اصولی آنها از طریق ایجاد محتوای مفید، دقیق و ساختارمند، فرصت حضور در جایگاههای برتر نتایج جستجو فراهم میشود.
نهایتا، موفقیت در استفاده از کلمات کلیدی پرسشی، مستلزم درک عمیق رفتار کاربران، تمرکز روی تجربه کاربری و بهکارگیری مستمر بهترین شیوههای تولید محتوا و سئو است. چنین رویکردی نهتنها جهت بهبود رتبه سایت کمک میکند بلکه موجب ایجاد اعتماد، افزایش تعامل و توسعه پایدار برند در فضای دیجیتال خواهد شد.