بهترین استراتژی‌های دریافت بک لینک و لینک‌سازی کدام هستند؟

معنای لینک‌سازی، جذب لینک‌های ورودی به سمت وب‌سایت شما می باشد و بهتر است این فرآیند در مقیاسی گسترده انجام شود. در بسیاری از موارد، نیاز به مقداری ارتباط‌گیری و پیگیری بیرونی (Outreach) وجود دارد، مخصوصاً زمانی که بخواهید روند دریافت بک لینک را به‌صورت مستمر حفظ کنید.
هدف نهایی، جذب ارجاع طبیعی از رسانه‌ها، وب‌سایت‌های تخصصی، نشریات صنعتی و وبلاگ‌نویسان است. با ترکیبی از خلاقیت، بازاریابی هوشمندانه و اقدامات هدفمند، دستیابی به این هدف کاملاً امکان پذیر خواهد بود.
در ادامه، برخی از روش‌های آزمایش شده معرفی خواهند شد. این راهکارها را می‌توان برای هر حوزه یا صنعتی تغییر داد و به‌صورت مؤثر برای ناشران محتوا، فروشگاه‌های اینترنتی، ارائه‌دهندگان خدمات و اپلیکیشن‌ها استفاده کرد.

اما پیش از آنکه به راهکارهای مؤثر لینک‌سازی پرداخته شود، بهتر است ابتدا روش‌هایی را بشناسید که باید از آنها پرهیز کرد. این تکنیک‌ها یا اثربخشی چندانی ندارند یا در بهترین حالت تا زمانی کاربردی هستند که شناسایی نشده‌اند و اگر گوگل متوجه آنها شود و شما نتوانید با لینک‌های با کیفیت تأثیر منفی‌ آن را جبران کنید، احتمال جریمه شدن وجود دارد:

  • انتشار پست مهمان صرفاً با هدف دریافت بک لینک (البته اگر با هدف روابط عمومی یا جذب مخاطب انجام شود، قابل قبول است).
  • ارائه کمک‌های مالی با نیت لینک‌سازی.
  • ثبت نظر در انجمن‌ها.
  • ساخت پروفایل در شبکه‌های اجتماعی صرفاً برای دریافت لینک.
  • استفاده از سئوی انگلی (Parasite SEO) که در آن خودتان برای خودتان بک‌لینک می‌سازید. 
  • بهره‌گیری از شبکه‌های خصوصی لینک (PBNs)، مزرعه‌های لینک (Link Farms) و فهرست‌های جمع‌بندی (Roundups).
  • تبادل لینک یا لینک‌دهی متقابل، مگر در شرایط خاص و منطقی.
  • پرداخت پول برای دریافت لینک از وب‌سایت‌هایی که اعتبار دامنه بالایی دارند اما به صفحات مشکوکی مانند وام‌های فوری، سایت‌های بزرگسالان، داروهای مشکوک یا پوکر نیز لینک می‌دهند.

پرهیز از این روش‌ها نه‌تنها از خطر جریمه شدن جلوگیری می‌کند بلکه مسیر شما را برای ساخت یک پروفایل لینک سالم و پایدار هموارتر خواهد کرد.

بهترین استراتژی‌های دریافت بک لینک

تصویر(۱)

استخدام افراد یا ارائه خدمات برای جلب توجه عمومی

به چیزی فکر کنید که مخاطبان شما واقعاً به آن نیاز دارند یا به آن علاقه‌مند هستند، موضوعی که به‌صورت مستقیم با محصولات یا خدمات شما مرتبط باشد. همچنین می‌توانید مسئله‌ای را در نظر بگیرید که مخاطبانتان به‌دنبال راه‌حلی برای آن می باشند؛ راه‌حلی که شما و تیم‌تان توانایی ارائه‌ آن را دارید.

برای نمونه، تصور کنید یک شرکت مسافرتی تصمیم می‌گیرد به افراد هزینه سفر بدهد تا به نقاط مختلف جهان سفر کنند و تجربیاتشان را در قالب وبلاگ منتشر نمایند. در این مدل، شما نه‌تنها محتوای منحصربه‌فرد برای وب‌سایت خود تولید می‌کنید بلکه احتمالاً توجه مخاطبان جدیدی را نیز جلب خواهید کرد.

اما این روش یک نقطه ضعف جدی دارد. ارزش این محتوا محدود به مدت زمانی خواهد بود که آن فرد در حال سفر و نوشتن باشد. اگر شخص موردنظر بتواند دنبال‌کنندگان وفاداری برای خود ایجاد نماید، احتمال دارد این مخاطبان صرفاً به خاطر او وبلاگ شما را دنبال کنند. بنابراین، با پایان سفر یا تغییر نویسنده و ناتوانی فرد جدید در ایجاد همان سطح ارتباط، ممکن است بخشی از آن مخاطبان را از دست بدهید.

دلایل استفاده از این روش در استراتژی‌های دریافت بک لینک چیست؟

این رویکرد بر تحریک احساسات و آرزوهای انسانی تمرکز دارد. زمانی که احساساتی همچون شادی، خشم، حسادت، جاه‌طلبی، همدلی یا دلسوزی را در افراد برمی‌انگیزید، آنها را به اقدام و واکنش وادار می‌کنید. برای مثال، بسیاری از افراد رویای سفر به نقاط مختلف جهان را دارند. پیشنهاد دریافت دستمزد در ازای نوشتن درباره سفرهایشان، می‌تواند انگیزه‌ای قوی برای جذب آنان باشد.

وبلاگ‌نویسان، فعالان رسانه‌ای و سایر کنشگران این حوزه، احتمالاً درباره فرصت ایجاد شده مطالبی منتشر می کنند و به کمپین شما ارجاع خواهند داد. با این حال، رساندن پیام به مخاطب هدف، نیازمند تلاش و برنامه‌ریزی است. چند راهکار مؤثر در این زمینه، عبارتند از:

  • ارسال ایمیل و پیامک به مشتریان برای اطلاع‌رسانی درباره این فرصت
  • اجرای کمپین‌های تبلیغاتی در شبکه‌های اجتماعی با هدف‌گذاری بر مبنای علایق و ویژگی‌های جمعیت‌شناسی
  • تشکیل یک گروه تبلیغاتی ویژه از فعالان رسانه‌ای و تولیدکنندگان محتوا، جهت انتشار پیام شما در میان افراد تاثیرگذار
  • حمایت مالی از غرفه‌ای در نمایشگاه‌های تخصصی مرتبط با صنعت موردنظر و معرفی خدمات یا فرصت‌های شغلی موجود
  • ثبت فرصت موردنظر در وب‌سایت‌های کاریابی و ارزیابی میزان علاقه‌مندی و اشتراک‌گذاری آن توسط کاربران

برگزاری رویدادهای حضوری برای دریافت بک لینک

تصویر(۲)

برگزاری رویدادهای حضوری برای دریافت بک لینک محلی (Local SEO Backlinks)

راه‌های دریافت بک لینک های ارگانیک و محلی می‌تواند شامل برگزاری رویدادهای آموزشی توسط کسب‌وکارهای محلی یا در اختیار گذاشتن فضا برای این رویدادها باشد.
نکته کلیدی در این روش، تداوم آن است تا هم لینک‌های موجود حفظ شوند و هم فرصت‌هایی برای دریافت لینک‌های جدید به وجود آید.
این استراتژی برای انواع مختلف کسب‌وکارهای محلی از فروشگاه‌های خرده‌فروشی و مراکز زیبایی گرفته تا مؤسسات مذهبی و انبارهای ذخیره‌سازی قابل اجرا می باشد.

در ادامه چند مثال آورده شده است:

مثال اول: مطب‌ها و مراکز درمانی می‌توانند به‌صورت منظم، مثلاً هفتگی یا ماهانه، رویدادهایی آموزشی برگزار کنند که در آنها به والدین و کودکان آموزش داده می‌شود چگونه در شرایط اضطراری، مانند شوک آنافیلاکسی (واکنشی شدید و ناگهانی که ممکن است تهدیدکننده جان فرد باشد) یا مواردی نظیر تزریق انسولین برای دیابت یا آمپول‌های آلرژی،  اقدامات لازم را انجام دهند.

مثال دوم: هر فرد یا مجموعه‌ای که فضای زیادی در اختیار دارد و شب‌های آرام و کم‌رفت‌وآمدی را در طول هفته تجربه می‌کند، می‌تواند این فضا را در اختیار گروه‌ها و دورهمی‌ها قرار دهد. مانند جلسات گروه‌درمانی، معتادان گمنام (AA)، بافندگی یا کاردستی برای زنان بیوه یا حتی ایجاد محیطی امن جهت مطالعه دانش‌آموزان بعد از ساعات مدرسه، در زمانی که والدینشان مشغول کار هستند. انجام چنین اقداماتی نه‌تنها به لحاظ انسانی و اجتماعی ارزشمند و رضایت‌بخش است بلکه می‌تواند به‌عنوان داستان‌هایی الهام‌بخش در رسانه‌ها بازتاب یابد و در راستای تقویت روابط عمومی و اعتبار مجموعه نیز مؤثر واقع شود.

روش های مختلف دریافت بک لینک

تصویر(۳)

مثال سوم: برگزاری رویدادهای پاپ‌آپ، مانند نمایشگاه‌های کوتاه‌مدت جهت پذیرش حیوانات خانگی، معرفی آثار طراحان محلی، هنرمندان صنایع‌دستی یا قنادان خانگی، راهی مؤثر برای تعامل با جامعه است.
حتی اگر موضوع این رویدادها تکراری باشد، میزبانی منظم آنها موجب خواهد شد تا کسب‌وکار شما به‌عنوان یکی از قطب‌های تعامل اجتماعی در جامعه شناخته شود.
حضور برندهای مکمل در این رویدادها، باعث افزایش توجه رسانه‌ای و ترافیک شبکه‌های اجتماعی به سمت فروشگاه شما می‌شود. همچنین، اطلاع‌رسانی درباره این پاپ‌آپ‌ها می‌تواند مشتریان جدیدی را جذب کند و موجب گردد تا نام فروشگاه و وب‌سایت‌ شما در نقل‌قول‌ها و منابع آنلاین محلی دیده شود زیرا بسیاری از افراد به‌دنبال فرصت‌هایی برای رشد فردی یا کشف تجربه‌های تازه در شهر خود هستند.

وقتی رویداد شما توجه مخاطبان را جلب کرد، زمان آن فرا رسیده که با شرکت‌ها و سازمان‌های غیرانتفاعی ارتباط برقرار کنید؛ به‌ویژه آنهایی که مخاطبانشان نیز می‌توانند از چنین رویدادهایی بهره‌مند شوند. برای مثال، در مورد رویدادهای پزشکی، می‌توانید با مطب‌های کودکان، پزشکان عمومی یا مراکز درمانی مرتبط تماس بگیرید.
در خصوص جلسات اجتماعی، همکاری با موسسات خیریه، وب‌سایت‌های دولتی که منابع محلی را معرفی می‌کنند یا حتی مدارس، می‌تواند راهی مؤثر برای گسترش دسترسی به رویداد باشد. این تعاملات نه‌تنها جامعه هدف را گسترده‌تر می‌کند بلکه فرصتی عالی برای دریافت بک لینک های باارزش از منابع معتبر نیز فراهم می‌آورد.

حمایت های مالی (Sponsorships) جهت دریافت بک لینک

هرچند نباید صرفاً با هدف دریافت بک لینک وارد حوزه Sponsorships شوید اما می‌تواند یکی از نتایج مثبت این اقدام باشد. هدف اصلی باید خلق یک رویداد یا ابتکاری باشد که به‌اندازه کافی برای رسانه‌ها جذاب تلقی شود تا نام برند شما را به‌صورت طبیعی مطرح کنند. این رویکرد برای انواع کسب‌وکارها در حوزه‌های مختلف از شرکت‌های ارائه‌دهنده ابزارهای سئو و سرویس‌های SaaS (نرم افزار به عنوان سرویس) گرفته تا کسب‌وکارهای سنتی مانند معادن، صنایع چوب، رستوران‌ها ، آژانس‌های بازاریابی، هنرمندان (مثل خوانندگان و بازیگران) و حتی کلینیک‌های دامپزشکی مؤثر است. 

حمایت های مالی (Sponsorships) جهت دریافت بک لینک

تصویر(۴)

برای مثال، کنفرانس‌ها معمولاً با حضور شرکت‌های رسانه‌ای، وبلاگ‌نویس‌ها و پوشش خبری زیاد برگزار می‌شوند. در اینجا باید به چیدمان غرفه و اقدامات روابط عمومی خلاقانه‌ در حوزه کاری خود فکر کنید.

برخی غرفه‌ها، سلبریتی‌ها را دعوت می‌کنند و همه می‌خواهند با آنها عکس بگیرند. چنین غرفه‌هایی در گزارش‌های جمع‌بندی کنفرانس‌ها نیز مورد اشاره قرار می‌گیرند و شما می‌توانید درخواست درج بک‌لینک را نیز مطرح کنید. در اکثر مواقع، این خلاقیت است که برگ برنده شما خواهد بود، مثلاً می توانید یک بازی ویدیویی (arcade)، یک سالن زیبایی موقت یا خدمات تزریق سرم (IV hydration) در محل رویداد راه‌اندازی نمایید.

مزیت سالن زیبایی یا خدمات تزریق سرم این است که نه‌تنها تجربه‌ای متفاوت و جذاب ایجاد می‌کند بلکه مخاطبان شما در طول استفاده از این خدمات، به‌نوعی درگیر و متمرکز هستند؛ یعنی وقت بیشتری را در فضای برند شما می‌گذرانند. همین موضوع باعث می‌شود احتمال تبدیل آنها به مشتری واقعی، افزایش یابد.

قرار گرفتن در فهرست ارائه دهندگان خدمات

این رویکرد بیشتر برای کسب‌وکارهایی با حضور فیزیکی مناسب است اما در برخی شرایط می‌تواند برای وب‌سایت‌های فروشگاهی یا ارائه‌دهندگان خدمات آنلاین نیز مؤثر واقع شود. کافی است به این فکر کنید که مشتریان فعلی و احتمالی شما چه کارهایی در طول روز انجام می‌دهند و کسب‌وکار شما در کدام بخش این مسیر قرار می‌گیرد.

برای نمونه، اگر صاحب رستورانی در یک شهر هستید، مخاطبان شما ترکیبی از ساکنان محلی، افراد شاغل و گردشگران می باشند. در چنین وضعیتی، لینک‌هایی که از طریق ذکر آدرس و اطلاعات تماس شما ایجاد می‌شوند (Citation Links) به‌صورت طبیعی بخشی از استراتژی شما خواهند بود.

ثبت در لیست خدمات جهت دریافت بک لینک
تصویر(۵)

عبارت‌هایی مثل «رستوران‌های نزدیک تئاتر ملی»، «هتل‌های نزدیک شهرداری» یا «بهترین کافه‌های نزدیک پارک ملی» را در گوگل جستجو کنید. در نتایج این جستجوها معمولاً وب‌سایت رسمی مکان موردنظر، لیست‌هایی با عنوان «کارهایی که می‌توان در شهر انجام داد» و برخی دایرکتوری‌ها ظاهر می‌شوند.

این‌ موارد همان بک‌لینک‌هایی هستند که هم به‌سادگی قابل دستیابی‌ هستند و هم می‌توانند مشتریان واقعی را به سمت کسب‌وکار شما هدایت کنند. چنین لینک‌هایی مستقیماً در رشد کسب‌وکار شما نقش دارند.

برای یافتن فرصت‌های بیشتر، به سراغ مراکز همایش، کنفرانس‌ها، جشنواره‌ها، رویدادهای فرهنگی و سایر مناسبت‌هایی بروید که در سطح ملی یا  شهر شما، برگزار می‌شوند. وب‌سایت‌های هواداری، نقد و بررسی، راهنماهای «در شهر چه کنیم؟»، مجلات تخصصی و انجمن‌های آنلاین معمولاً مطالب مرتبطی درباره این رویدادها منتشر می‌کنند. اگر بتوانید در دید این منابع قرار بگیرید، شانس زیادی برای دریافت بک لینک خواهید داشت و در کنار آن، مخاطبانی را جذب می‌کنید که آمادگی دارند تا برای محصول یا خدمت شما هزینه کنند.

جمع بندی
هدف نهایی در لینک‌سازی، جذب طبیعی بک‌لینک‌ها به وب‌سایت شما است. تکنیک‌هایی که در بالا شرح داده شد اگر به‌درستی اجرا شوند، معمولاً اثر گلوله‌برفی ایجاد می‌کنند (یعنی به‌مرور، نتایج آنها شتاب می‌گیرد) یا به اندازه‌ای اعتبار می‌سازند که برند شما به‌عنوان یک مرجع معتبر در حوزه محصولات یا خدمات، شناخته شود. وقتی این اتفاق رخ دهد، رتبه‌ شما در نتایج جستجو تثبیت می گردد و احتمالاً شاهد دریافت بک لینک طبیعی و مستمر بیشتری خواهید بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا