الگوریتم مام چیست؟ معرفی کامل الگوریتم MUM گوگل

گوگل یکی از بزرگ‌ترین موتورهای جستجو است که خدمات متعدد دیگری نیز ارائه می‌دهد. چه دنبال یافتن مسیر برای رفتن به یک رستوران خوب باشید یا در جستجوی مقالات پژوهشی، گوگل تمام آنها را برای شما فراهم می‌کند. بروزرسانی‌ها و تغییرات منظم در خدمات گوگل امری رایج می باشد. با این حال، گوگل اخیراً یک بروزرسانی ارائه کرده که توجه بسیاری از افراد را به خود جلب نموده است. الگوریتم MUM گوگل چندین فناوری را با هوش مصنوعی ترکیب می‌کند.

هدف این بروزرسانی، توانمندسازی هرچه بیشتر موتور جستجو است و انتظار می‌رود که الگوریتم MUM گوگل تحولات قابل‌توجهی ایجاد نماید. در ادامه به صورت عمیق‌تر بررسی می شود که الگوریتم مام چیست و چگونه می‌تواند روی شما تأثیر بگذارد.

الگوریتم مام چیست؟

الگوریتم “مدل یکپارچه چندوظیفه‌ای” (Multitask Unified Model یا اختصارا MUM) گوگل، با هدف پاسخ‌گویی به نیازهای نوین جستجو، با بهره‌گیری از الگوریتم مبتنی بر هوش مصنوعی توسعه یافته است. استفاده از هوش مصنوعی در موتور جستجوی قدرتمند گوگل، قابلیت جستجوی آنلاین را بهبود خواهد داد.

پیش از این، برخی کاربران برای یافتن پاسخ مناسب، نیازمند چندین جستجوی مجزا بودند و با موانع زبانی و جغرافیایی نیز مواجه می‌شدند که علت آن، فقدان درک هوشمندانه در موتورهای جستجو بود. اکنون الگوریتم MUM گوگل با قابلیت تفسیر تصاویر، ویدیوها و پادکست‌ها، این موانع را از میان برمی‌دارد. قابلیتی که پیش از این، هرگز ممکن نبوده است.

در نتیجه، کاربران می‌توانند بدون صرف تلاش زیاد، به اطلاعات کامل تری دست یابند. با توانایی کار تحت تقریباً ۷۵ زبان، این الگوریتم می‌تواند نتایجی را گردآوری و ارائه دهد که تجربه‌ای جامع و فراگیر از جستجو را فراهم می‌کند. این الگوریتم توانایی پاسخ به پرسش‌های بسیار پیچیده را نیز دارد.

این فناوری نحوه دسترسی و استفاده افراد از اطلاعات در فضای وب را مجددا تعریف خواهد کرد. به‌طور خلاصه، نتایج جستجو، مرتبط‌تر و مفیدتر از همیشه خواهند بود.

الگوریتم MUM گوگل

تصویر(۱)

توانمندی‌های الگوریتم MUM گوگل

توانایی فعالیت تحت ۷۵ زبان، به MUM این امکان را می‌دهد که موانع زبانی را از میان برداشته و دامنه نتایج را گسترش دهد. فرقی نمی‌کند پاسخ شما به چه زبانی باشد، الگوریتم MUM گوگل آن را یافته و ترجمه می نماید.

توانایی انجام چند وظیفه

این ویژگی به الگوریتم MUM امکان می‌دهد تا در مقایسه با الگوریتم‌های پیشین، درک جامع‌تری از دانش و اطلاعات داشته باشد. استفاده از هوش مصنوعی، به این الگوریتم کمک می‌کند تا دقیقاً پاسخ‌هایی را ارائه دهد که شما نیاز دارید.

بروزرسانی MUM چه معنایی برای شما دارد؟

اکثریت کاربران آنلاین برای یافتن پاسخ پرسش‌های متنی خود، به بزرگ‌ترین موتور جستجو یعنی گوگل، اتکا دارند. با انتشار الگوریتم MUM، انتظار می‌رود که تغییرات بزرگی در نحوه ارائه نتایج توسط موتور جستجو رخ دهد. یکی از بزرگ‌ترین مشکلات پیشین، زبان های مختلف بود که تنها نتایجی تحت همان زبان جستجو را ارائه می‌داد اما اکنون این مانع برداشته شده است.

تنوع در گزینه‌های جستجو، به کاربران این امکان را می‌دهد که در پرسش‌های خود خاص‌تر عمل کنند و دیگر مجبور نباشند صرفاً به عبارات کلی و مناسب سئو (SEO-Friendly) تکیه نمایند.

الگوریتم MUM چه تاثیری بر موتور جستجو خواهد داشت؟

بسیاری از صاحبان وب‌سایت و تولیدکنندگان محتوا، پیش‌تر گوگل را به‌ دلیل تشویق کاربران جهت بازدید سایت‌های صفحه اول نتایج جستجو (SERP)، مورد انتقاد قرار داده بودند. اما اکنون، با عرضه الگوریتم MUM، انتظار می‌رود که تغییراتی در استراتژی جستجو به وجود آید. این تغییر، کاربران را ترغیب خواهد کرد که از طریق مسیرها و تصاویر، به منابع کوچک‌تر و مستقل نیز دسترسی پیدا کنند.

افزون بر این، منتقدان حوزه سئو نیز خبر خوبی در بروزرسانی MUM دریافت کرده‌اند. اگرچه هنوز تاثیر آن به‌صورت عملی مشاهده نشده اما MUM به صاحبان وب‌سایت اجازه خواهد داد تا محتوای خود را بر اساس نوع خدمات یا اطلاعاتی که ارائه می‌دهند، منتشر کنند.

مزایای الگوریتم MUM گوگل

تصویر(۲)

مزایای الگوریتم MUM گوگل

بی‌تردید، هوش مصنوعی (AI) بخش مهمی از بروزرسانی‌های آینده گوگل و سایر موتورهای جستجو خواهد بود. تاثیرات استفاده از هوش مصنوعی در چنین خدماتی می‌تواند پیامدهایی بسیار گسترده داشته باشد. هرچند، MUM گوگل تنها آغاز این تحول است اما مزایای آن در حال حاضر نیز کاملاً قابل مشاهده می باشد. در ادامه، مزایای الگوریتم MUM گوگل مرور می شود:

۱. رفع موانع زبانی

الگوریتم MUM به شما امکان می‌دهد تا نتایج را در زبان‌های مختلف بیابید. در نتیجه، به گنجینه‌ای از اطلاعات بومی و همچنین اطلاعات مفیدتر دسترسی خواهید داشت. علاوه بر آن، الگوریتم MUM قصد دارد به یک مترجم متخصص تبدیل شود که ارزش افزوده نیز به همراه دارد. نتایج به‌صورت مختصر، دقیق و با سرعت، تحت زبانی که برای شما قابل‌فهم است، ارائه می‌گردند.

در واقع، این تجربه همانند تعامل با یک متخصص انسانی خواهد بود که می‌تواند به زبان موردنظرتان صحبت کند. افزون بر آن، جستجوها دیگر به واژه‌ها محدود نخواهند بود. شما می‌توانید با افزودن تصویر، ویدیو یا صفحات وب به جستجوی خود، اطلاعات و پاسخ‌های بیشتری کسب کنید. در نتیجه، به محتوای بین‌المللی نیز دسترسی خواهید داشت.

۲. اهمیت چندرسانه‌ای بودن (Multi-modal)

الگوریتم MUM گوگل از فرم ورک T5 text-to-text استفاده می‌کند. همچنین، این الگوریتم هزار برابر قدرتمندتر از BERT است. در نتیجه، نه‌تنها به پرسش‌های ساده پاسخ می‌دهد بلکه سوالاتی را که پیچیده هستند نیز پاسخ خواهد داد. رویکرد چندوجهی (multimodal) حتی اگر پاسخ در تصویری با متنی به زبان ژاپنی باشد، آن را می یابد.

به عنوان مثال، شما می‌توانید از چکمه‌های کوهنوردی خود عکس بگیرید و از گوگل بپرسید که آیا برای سفر به کوه فوجی مناسب هستند؟ الگوریتم مام گوگل پاسخ را ارائه می‌دهد و شما را به وب‌سایت‌هایی با تجهیزات پیشنهادی متصل خواهد کرد. افزون بر این، انتظار می‌رود الگوریتم MUM رسانه‌هایی مانند ویدیو و صوت نیز ارائه دهد.

۳. هوش مصنوعی و موتور جستجو

در گذشته، تمرکز موتورهای جستجو بر نحوه تولید محتوا و مواردی مانند کلمات کلیدی، هدف جستجو، عبارات و عوامل دیگر بود. بنابراین استفاده از هوش مصنوعی، روش جذب و حفظ مخاطبان توسط کسب‌وکارها را تغییر خواهد داد. بدون شک، الگوریتم MUM بسیار هوشمند با هدف ارائه محتوای مرتبط طراحی شده است.

در نتیجه الگوریتم MUM گوگل بر نحوه نمایش وب‌سایت‌ها درون نتایج جستجو تأثیر خواهد گذاشت. وب‌سایت‌هایی که شرایط مناسبی ندارند یا مرتبط نیستند، حذف خواهند شد. اقدامات ویژه‌ای برای حذف هرگونه جهت گیری از نتایج، صورت گرفته است و تمرکز بیشتری روی تجربه کاربری، محتوا، دسترس‌پذیری، سئو و هدف جستجو انجام می گیرد. بنابراین، محتوا باید فراتر از صرفا کلمات کلیدی باشد.

بسیاری از کسب‌وکارها ناچار خواهند بود وب‌سایت خود را بازطراحی کرده و محتوایی با رسانه‌های متنوع منتشر کنند زیرا تجربه کاربری، بالاترین اولویت الگوریتم مام گوگل است.

الگوریتم مام گوگل

تصویر(۳)

چهار روشی که این پیشرفت در هوش مصنوعی، نتایج جستجو را بهبود می‌بخشد

بی‌تردید، استفاده از هوش مصنوعی در الگوریتم MUM گوگل، روش جستجوی آنلاین کاربران را تغییر خواهد داد. این دستاورد، پایه‌ای برای بهبود ویژگی‌ها و بروزرسانی‌های آینده فراهم می سازد.

در ادامه، چهار روشی که استفاده از هوش مصنوعی الگوریتم MUM بر نتایج جستجو تأثیر می‌گذارد، آمده است:

۱. سؤالات پنهان در پشت سؤالات

استفاده از هوش مصنوعی به MUM این امکان را می‌دهد که ارتباط موضوعات با یکدیگر را درک کند. بنابراین، حتی اگر موضوع به‌صراحت در پرسش ذکر نشده باشد، اطلاعات مفید در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

۲. یک موضوع، جنبه‌های متعدد

MUM به کاربران امکان می‌دهد تا جستجوهای ساده‌ای در موتور جستجوی گوگل انجام دهند. اگر شخصی در حال تحقیق اولیه درباره یک موضوع باشد، لینک هایی که در نتایج نمایش داده می‌شوند، جنبه‌های مختلفی از آن موضوع را نیز پوشش خواهند داد. برای مثال، اگر درباره نقاشی اکریلیک جستجو کنید، اطلاعاتی در مورد ابزارهای مورد استفاده، نحوه پاک‌سازی و موارد دیگر خواهید یافت.

علاوه بر آن، استفاده از تصاویر و ویدیوها در صفحه نتایج جستجو، آن را گرافیکی تر کرده است.

۳. تصاویر و متن

الگوریتم MUM، در کنار متن توانایی درک تصاویر، ویدیوها و صوت را نیز دارد. این ویژگی نقش عظیمی در ابزار جستجوی Google Lens نیز ایفا خواهد کرد. برای مثال، می‌توانید از یک لاستیک پنچر عکس بگیرید و عبارت “چگونه آن را تعمیر کنم؟” را جستجو کنید. در نتیجه، روش‌های تعویض لاستیک پنچر برایتان نمایش داده خواهد شد.

۴. رمزگشایی ویدیوها

در گذشته، موتورهای جستجو نمی‌توانستند به‌خوبی متن، ویدیوها را رمزگشایی کنند اما با الگوریتم MUM گوگل، حتی اگر ویدیوها با واژگان مرتبط بهینه‌سازی نشده باشند، همچنان قابل جستجو خواهند بود. این ویژگی برای ویدیوهای یوتیوب که در نتایج جستجوی گوگل نمایش داده می‌شوند نیز فعال می باشد.

تفاوت الگوریتم MUM و BERT

تصویر(۴)

تفاوت الگوریتم MUM و BERT

همانطور که در مورد هر نوآوری تازه‌ای ادعا می‌شود بهترین می باشد، درباره الگوریتم MUM نیز چنین ادعایی مطرح شده است. در سال ۲۰۱۹، زمانی که الگوریتم BERT (مخفف Bidirectional Encoder Representations from Transformers) معرفی شد، تمرکز اصلی بر کلمات کلیدی و عبارات بود. این الگوریتم توانست جستجوها را بهتر از گذشته درک کند.

با این حال، محتوای تولید شده باید به پرسش‌های رایج پاسخ می‌داد. کلمات کلیدی، عباراتی بودند که بر اساس هدف کاربر، پاسخ مناسب را فراهم می‌کردند. علاوه بر این، پژوهش‌ها نشان دادند که BERT و الگوریتم‌های مشابه، جهت گیری‌هایی را در نتایج خود داشتند. اگرچه هر دو الگوریتم BERT و MUM بر اساس معماری Transformer ساخته شده‌اند اما توانایی MUM در انجام چندوظیفگی به‌مراتب پیشرفته‌تر از BERT است. به همین دلیل نیز این الگوریتم بسیار قدرتمندتر از BERT محسوب می شود.

همچنین، MUM توانایی کار با ۷۵ زبان را دارد و می‌تواند طیف وسیعی از وظایف را انجام دهد. قابلیت درک و شناسایی همزمان چندین شکل مختلف از رسانه، مانند تصویر، ویدیو، متن و صوت، همان چیزی است که MUM را از BERT متمایز می‌سازد.

برآورد می‌شود که MUM هزار برابر بهتر و قدرتمندتر از الگوریتم BERT عمل می‌کند. این موضوع بدون تردید روش جستجوی کاربران را دگرگون خواهد کرد. البته آزمایش‌های گسترده‌ای در حال انجام است تا اطمینان حاصل شود که هیچ‌گونه جهت گیری در این الگوریتم وجود ندارد. همین مسئله یکی از دلایل عدم عرضه کامل قابلیت های MUM، در زمان فعلی است.

تاثیر الگوریتم MUM در سئو سایت

از ابتدا، گوگل تلاش داشته تا موتور جستجو را به تجربه‌ای طبیعی‌تر تبدیل کند. پیش از عرضه الگوریتم BERT، موتور جستجوی گوگل برای درک مناسب پرس‌وجوها به کلمات کلیدی متکی بود، که این روش، هیچ شباهتی به نحوه مکالمات طبیعی انسان نداشت.

اما BERT روش جستجو در گوگل را متحول نمود. این الگوریتم با استفاده از کلمات کلیدی، معنای عبارات را در جمله درک می‌کرد. در نتیجه، BERT تأثیر زیادی در عرصه سئو داشت. این الگوریتم تأثیر صرف کلمات کلیدی در رتبه‌بندی صفحات را کاهش داد. تمرکز اصلی روی پاسخ به پرسش‌های کاربر بود، حتی اگر وب‌سایت موردنظر، آن کلمات کلیدی را به کار نبرده باشد.

اکنون انتظار می‌رود الگوریتم مام گوگل تا حدی عملکرد موتور جستجو را ارتقا دهد که مفهوم کلمات کلیدی به کلی بی‌معنا شود. از آنجا که موتور جستجو می‌تواند زبان طبیعی را درک کند، کاربران دیگر نیازی نخواهند داشت از کلمات کلیدی در جستجوهای خود استفاده کنند. در نتیجه ممکن است ارزش کلمات کلیدی کاهش یابد.

بی‌تردید کلمات کلیدی همچنان اهمیت خواهند داشت اما تاثیرشان روی رتبه‌بندی صفحات کمتر می گردد. شاید مفهوم سئو داخلی صفحات (On-page SEO) به‌طور کامل دگرگون شود. در این صورت، کاربران به جای نوشتن مقالات برای کسب رتبه بهتر، آنها را برای مخاطب واقعی می‌نویسند.

 

الگوریتم MUM در سئو سایت

تصویر(۵)

جمع‌بندی

الگوریتم MUM گوگل بی‌تردید یکی از قدرتمندترین بروزرسانی‌های این موتور جستجو به شمار می‌رود. با استفاده از هوش مصنوعی، این الگوریتم انقلابی در موتورهای جستجو ایجاد خواهد کرد و دامنه تاثیرگذاری MUM از BERT بسیار بیشتر است.

بنابراین، متخصصان سئو باید خود را با این تغییرات وفق دهند و محتوای با ارزش خلق کنند. هرچند بروزرسانی‌های پیشین گوگل تأثیر چندانی بر شیوه عملکرد سئو نداشتند اما این‌بار اوضاع متفاوت خواهد بود.

با توجه به قابلیت درک زبان طبیعی، دیگر هیچ کس وقت خود را صرف استفاده مصنوعی از کلمات کلیدی در جستجو نخواهد کرد. با این حال، حذف معیارهای رتبه‌بندی و تغییر در سئو، رقابت را افزایش می دهد. در نهایت، تنها باید منتظر ماند و مشاهده نمود که MUM چگونه ساختار سئو را متحول خواهد کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا