الگوریتم اینستاگرام روی تمام کسانی که از این پلتفرم استفاده میکنند، تأثیر میگذارد. در این مقاله با جدیدترین فاکتورهای رتبهبندی آشنا خواهید شد تا مطمئن شوید محتوای شما دیده میشود.
قبل از اینکه کاربران محتوای شما را دوست داشته باشند، باید آن را مشاهده کنند اما وقتی الگوریتم اینستاگرام تعیین میکند که چند نفر شما را ببینند و هر چند وقت یک بار این اتفاق رخ دهد، گاهی بهدست آوردن توجهات یا حتی دریافت یک لایک ساده، دشوار میشود. خبر خوب این است که meta نسبت به گذشته اطلاعات بیشتری در مورد نحوه تأثیرگذاری سیگنالهای مختلف رتبهبندی منتشر میکند.
تصویر(۱)
الگوریتم اینستاگرام چیست؟
الگوریتم اینستاگرام مجموعهای از فاکتورهای رتبهبندی است که مشخص میکند هر کاربر چه چیزهایی را در این پلتفرم میبیند. این الگوریتم با استفاده از اطلاعاتی مانند اینکه کاربر چه محتوایی را لایک یا چه افرادی را دنبال میکند، نوع پستهای مناسب برای او را پیش بینی خواهند کرد. ترتیب نمایش پستها، استوریها و ریلزها نیز با همین سیستم رتبهبندی مشخص میشود؛ یعنی اینستاگرام ابتدا محتوایی که بالاترین رتبه را دارد، به کاربر نشان میدهد.
هدف الگوریتم اینستاگرام این است که تجربه کاربری کاملاً اختصاصی ارائه دهد. آنچه در بخش ریلزهای هر شخص نمایش داده میشود احتمالاً با آنچه که دیگران میبینید، کاملاً متفاوت خواهد بود. هدف اینستاگرام از به کار بردن الگوریتم رتبهبندی این است که همه کاربران تجربهای مثبت و شخصی سازی شده در این اپلیکیشن داشته باشند.
الگوریتم اینستاگرام چطور کار میکند؟
تیم اینستاگرام بهطور مداوم الگوریتم را تغییر داده و بروزرسانی میکند تا تجربه کاربران را بهبود دهد. البته این موضوع زمانی که افراد بخواهند نحوه عملکرد الگوریتم را دقیقاً متوجه شوند، کمی آزاردهنده است. برای مثال، در ابتدای سال ۲۰۲۵، اینستاگرام بهجای اصطلاح «الگوریتم»، اعلام کرد که از سیستمهای هوش مصنوعی برای رتبهبندی محتوا استفاده میشود. طبق توضیحات متا، هر سیستم هوش مصنوعی مدلهایی دارد که میتوانند چندین پیشبینی درباره محتوا انجام دهند.»
یعنی این سیستمها از طریق تجزیهوتحلیل سیگنالهایی مانند تعداد لایک، کامنت و اشتراکگذاری، می آموزند که چه محتوایی برای کاربر مناسبتر است و با کمک یادگیری ماشین، تصمیم میگیرند کدام را نمایش دهند.
اگرچه الگوریتم و هوش مصنوعی با هم تفاوت دارند (الگوریتم مجموعهای از قوانین تعریف شده است اما هوش مصنوعی با توجه به تجربه کاربر، یاد میگیرد و تطبیق پیدا میکند) اما نکته اصلی این است که اینستاگرام از رفتار کاربران در اپلیکیشن برای پیشبینی محتوای بعدی آنها استفاده میکند. پس می توان این طور نیز نتیجه گرفت که الگوریتم اینستاگرام ۲۰۲۵ براساس یادگیری هوش مصنوعی می باشد.
همچنین پستهایی که با دستورالعملهای جامعه اینستاگرام مغایرت داشته باشند، همیشه رتبه پایینتری میگیرند؛ پس حتماً این موضوع را نیز در نظر داشته باشید. در ادامه با الگوریتم اینستاگرام ۲۰۲۵ و نحوه رتبه بندی محتوا توسط سیستم هوش مصنوعی آشنا خواهید شد.
تصویر(۲)
الگوریتم اینستاگرام ۲۰۲۵ برای فید
طبق توضیحات متا، سیستمهای هوش مصنوعی ابتدا ۵۰۰ پست که بیشترین ارتباط را با کاربر دارند، انتخاب میکنند. سپس با بررسی سیگنالهای مختلف، این پستها را رتبهبندی میکنند. پستهایی که بالاترین رتبه را داشته باشند، در بالای فید نمایش داده میشوند و مابقی در ادامه قرار میگیرند.
فاکتورهایی که ترتیب محتوای فید در الگوریتم اینستاگرام ۲۰۲۵ را تعیین میکنند شامل موارد زیر هستند:
-
احتمال اینکه کاربر بیش از ۱۰ ثانیه روی پست اول بماند. سیگنالهای تأثیرگذار در این پیشبینی شامل مدت زمان تماشای پستها، تعداد ویدیوهای دیده شده و دفعات بازدید از پستهای آن نویسنده است. نوع دستگاهی که برای دیدن محتوا استفاده شده نیز موثر خواهد بود.
-
احتمال اینکه کاربر روی پروفایل نویسنده پست کلیک کند. سیگنالهایی که بر این پیشبینی تأثیر دارند شامل تعداد بازدید پستها و کلیکهایی است که فالوورها یا سایر افراد روی پروفایل نویسنده داشتهاند.
-
احتمال اینکه کاربر کامنت بگذارد. این پیشبینی براساس تعداد دفعاتی که کاربر روی گزینه View all comments (مشاهده همه نظرات) کلیک کرده یا مستقیما قصد ثبت نظر داشته، انجام میشود.
-
احتمال اینکه کاربر پست را با دیگران به اشتراک بگذارد. سیگنالهای مؤثر در این مورد عبارتند از:
-
تعداد دفعاتی که کاربر از میان پستهایی که دیده، آنها را با فالوورها اشتراک گذاری کرده است.
-
تعداد دفعات بازنشر پست موردنظر
-
تعداد دفعاتی که پستهای آن نویسنده خارج از اینستاگرام به اشتراک گذاشته شده
-
تعداد دفعاتی که یک پست خاص خارج از اینستاگرام به اشتراک گذاشته شده
-
تعداد دفعاتی که کاربر پستی را خارج از اینستاگرام به اشتراک گذاشته است.
-
-
احتمال اینکه کاربر به پست بعدی اسکرول کند. احتمال اینکه کاربر به پست بعدی اسکرول کند، به چند نشانه بستگی دارد؛ از جمله اینکه دیگران چند بار بعد از دیدن این پست به پست بعدی رفتهاند، خود کاربر چند بار پست بعدی را دیده یا به آن اسکرول کرده و اینکه کاربر در طول ۷ روز گذشته چه تعداد از پستهایی با طول عمر خاص (مثلاً ۱ تا ۳ روزه، ۸ تا ۱۴ روزه یا ۱۴ تا ۲۱ روزه) را تماشا کرده است. همچنین تعداد reel هایی که کاربر در بازه ۱۲ ساعته تماشا کرده نیز میتواند روی این موضوع تأثیر بگذارد.
عوامل دیگری نیز در رتبهبندی الگوریتم اینستاگرام ۲۰۲۵ تأثیر دارند، مانند اینکه چقدر احتمال دارد کاربر با نوع خاصی از پستها تعامل داشته باشد، روی ویدیوها کلیک کند یا با استوریها ارتباط برقرار نماید.
به گفته «آدام موسری»، رئیس اینستاگرام، دو نوع رتبهبندی کلی در اینستاگرام وجود دارد:
-
دسترسی متصل (یعنی حسابهایی که شما را دنبال میکنند)
-
دسترسی غیرمتصل (یعنی حسابهایی که هنوز شما را دنبال نمیکنند)
در هر دو حالت، سه سیگنال مهمی که بیشترین تأثیر را روی رتبهبندی دارند، شامل مدت زمان تماشا، تعداد لایک و دفعات ارسال به دیگران می شود. بنابراین وقتی در حال بررسی دادههای بخش «Insights» هستید، به میانگین زمان تماشا، تعداد لایک و اشتراک گذاری در ازای هر بازدید، توجه ویژه داشته باشید. این سیگنالها نقشی کلیدی در ارزیابی عملکرد محتوای شما میان فالوورهای فعلی و همچنین جذب مخاطبان جدید دارند.
الگوریتم ریلز اینستاگرام در سال ۲۰۲۵
متا اعلام کرده الگوریتم اینستاگرام ۲۰۲۵ و سیستم هوش مصنوعی که بخش «Reels Chaining» را مدیریت میکند، بهصورت خودکار مشخص خواهد کرد که کدام ریلزها و با چه ترتیبی نمایش داده شوند و این کار را براساس پیشبینی علاقهمندیها و احتمال تعامل کاربران انجام میدهد. این سیستم حدود ۱۰۰ ریلز را جمعآوری کرده و آنها را رتبهبندی میکند.
ریلزهایی که بر اساس الگوریتم اینستاگرام ۲۰۲۵ به کاربر نمایش داده میشوند، براساس فاکتورهای زیر انتخاب خواهند شد:
-
احتمال اینکه کاربر روی یک ریلز کامنت بگذارد. پستهای صفحاتی که کاربر قبلا برای آنها کامنت گذاشته و اینکه از کشور مربوطه چه میزان زمان صرف تماشای آن Reel شده، در این بخش تاثیرگذار هستند.
-
احتمال اینکه کاربر ایجادکننده ریلز را فالو کند. افرادی که کاربر قبلاً فالو کرده و تعداد فالوورهای جدیدی که تولیدکننده Reel از طریق آن ویدیو به دست آورده است، در این بخش دخیل هستند.
-
احتمال اینکه کاربر ریلز را خارج از اینستاگرام به اشتراک بگذارد. این مورد براساس مدت زمانی که کاربر روی ریلزها صرف کرده و دفعات اشتراکگذاری خارج از اینستاگرام سنجیده میشود.
-
احتمال استفاده از صدای یک ریلز. شامل تعداد دفعاتی که کاربر روی لینک صدا در ریلزها کلیک کرده و دفعات انتخاب گزینه «Use audio» پس از باز کردن لینک صدا می شود.
-
احتمال دنبال کردن نویسنده ریلز. سیگنالهایی مانند تعداد فالوورهایی که نویسنده از طریق همان ریلز جذب کرده و نویسندگانی که کاربر قبلا فالو کرده، در نظر گرفته می شوند.
الگوریتم استوری اینستاگرام در سال ۲۰۲۵
مشابه با فید و ریلز، الگوریتم اینستاگرام ۲۰۲۵ و هوش مصنوعی در بخش استوری نیز با استفاده از سیگنالهای مختلف پیشبینی میکند که کاربر بیشتر علاقهمند به مشاهده چه محتوایی است.
رتبهبندی استوریها با الگوریتم اینستاگرام ۲۰۲۵ براساس موارد زیر انجام میشود:
- احتمال اینکه کاربر روی استوری کلیک کند. سیگنالها شامل تعداد دفعاتی می شود که کاربر قبلاً استوریها و پستهای آن تولیدکننده محتوا را دیده و اینکه از چه دستگاهی برای باز کردن اینستاگرام استفاده کرده است.
- احتمال اینکه سازنده استوری از دوستان یا اعضای خانواده کاربر باشد. این مورد براساس تعداد پیامهای مستقیم ارسالی بین کاربر و پروفایل تولیدکننده استوری و اینکه آیا در فیسبوک نیز با هم دوست هستند یا خیر، سنجیده میشود.
- احتمال اینکه کاربر از طریق استوری وارد پروفایل مربوطه شود. شامل تعداد دفعات بازدید از پروفایل آن شخص و دوستان یا فالوورهای مشترک می شود.
- احتمال خروج از استوری. این مورد با توجه به دفعاتی که کاربر استوری را بسته و اینکه چند استوری از آن پروفایل دیده شده، تعیین میشود.
سایر سیگنالهای الگوریتم اینستاگرام ۲۰۲۵ شامل احتمال پاسخ دادن به سوالات، نظرسنجیها یا درخواستهای تعامل در استوری است. احتمال لایک، پاسخ یا رد کردن استوری نیز اهمیت دارد.
الگوریتم صفحه اکسپلور (Explore) اینستاگرام در سال ۲۰۲۵
صفحه Explore بخشی برای مشاهده محتوا از صفحات و کسبوکارهایی است که هنوز دنبال نشده اند. برای ایجاد این صفحه، اینستاگرام از داده های جمع آوری شده و هوش مصنوعی استفاده میکند که طبق توضیحات متا، پویا هستند و بهطور مداوم با یادگیری سیستم تغییر کرده و بهبود مییابند.
صفحه Explore بیشترین تعداد سیگنالهای رتبهبندی را در میان تمام بخشها دارد (بیش از ۳۰ مورد). مهمترین آنها در الگوریتم اینستاگرام ۲۰۲۵ عبارتند از:
-
احتمال دنبال کردن تولیدکننده محتوا: این سیگنالها شامل تعداد فالوورهایی که پست ها از بخش Explore دریافت کرده اند و بازدیدکنندگان جدید می شود.
-
احتمال مشاهده پست برای بیش از پنج ثانیه: این مورد به مدتزمانی که صرف مشاهده پستهای آن پروفایل در Explore شده و همچنین تعداد دفعاتی که دیگران پست را در Explore دیدهاند بستگی دارد.
-
احتمال تماشای ۹۵٪ یا بیشتر از یک ویدیو: این سیگنال به تعداد افرادی که این اقدام را انجام دادهاند و مدتزمان تماشای ویدیوهای مربعی در Explore بستگی دارد.
تغییرات الگوریتم اینستاگرام ۲۰۲۵
سیستمهای رتبهبندی مبتنی بر هوش مصنوعی اینستاگرام بهطور مداوم در حال توسعه و تغییر هستند. در ادامه، به برخی از آخرین بروزرسانیهای این پلتفرم اشاره میشود:
-
تمرکز بر خلاقیت و ارتباط: آدام موسری اعلام کرده که سال ۲۰۲۵ به خلاقیت و ارتباط اختصاص دارد و اینستاگرام در حال بهبود ابزارهای هوش مصنوعی برای حمایت از این هدف است.
-
اشتراکگذاری یکی از سیگنالهای اصلی رتبهبندی است: اینستاگرام تمرکز خود را بر پیامرسانی دوچندان کرده است زیرا اشتراکگذاری محتوا بهصورت پیام، اصلیترین روش تعامل کاربران است. پیشنهاد می شود مدیران شبکههای اجتماعی محتوایی طراحی کنند که کاربران را به اشتراکگذاری ترغیب کند.
-
Reels آزمایشی (Trial Reels): در دسامبر ۲۰۲۴، اینستاگرام قابلیت Trial Reels را معرفی کرد که به کاربران اجازه میدهد یک Reel را فقط برای افرادی غیر از فالوورها نمایش دهند. این قابلیت راهی مناسب برای ارزیابی میزان اثربخشی محتوای تولیدشده پیش از انتشار عمومی است.
-
قابلیت ریست پیشنهادات (Recommendation Reset): جیسون فانگ اشاره کرده که متا ویژگی جدیدی را معرفی خواهد کرد که به کاربران امکان میدهد الگوریتم محتوای خود را ریست کنند. پس از فعال شدن این قابلیت، هر کاربر میتواند سیستم رتبهبندی اختصاصی خود را از ابتدا و به دلخواه بازسازی کند.
-
حسابهای محدود برای نوجوانان (Teen Restriction Accounts): این حسابها در اواخر سال ۲۰۲۴ و اوایل ۲۰۲۵ معرفی شدند و هدف آنها محافظت از کاربران نوجوان است. طبق توضیحات متا، این حسابها بهصورت پیشفرض در حالت ایمنتری برای نوجوانان تنظیم میشوند. اگر بخشی از مخاطب هدف کسبوکار، کاربران نوجوان هستند، این تغییر فرصتی برای بازنگری محتوای اجتماعی فعلی و اطمینان از عدم تاثیر منفی روی عملکرد الگوریتم در میان نسل Z است.
مهمترین عوامل رتبهبندی در الگوریتم اینستاگرام ۲۰۲۵
سه عامل اصلی که بیشترین تأثیر را در رتبهبندی محتوا و الگوریتم اینستاگرام ۲۰۲۵ دارند، عبارتند از:
-
ارتباط بین سازنده و بیننده محتوا: اگر سابقه تعامل مکرر وجود داشته باشد، احتمال نمایش محتوای جدید آن کاربر افزایش خواهد یافت. این نکته برای کسبوکارها بسیار حائز اهمیت است. فعال بودن مدیران، از جمله پاسخگویی به پیامها و نظرات، میتواند تأثیر چشمگیری در افزایش دیدهشدن برند در اینستاگرام داشته باشد.
-
علاقهمندی: هر زمان الگوریتم اینستاگرام تشخیص دهد که کاربر به یک نوع خاص از محتوا علاقهمند است، آن را بیشتر در معرض نمایش قرار خواهد داد.
-
مرتبط بودن: اینستاگرام برای هر محتوا ارزیابی میکند که تا چه حد مرتبط است. این ارزیابی شامل بررسی تطابق با موضوعات ترند و همچنین زمان انتشار می باشد (پستهای جدید نسبت به محتوای قدیمی، مرتبطتر تلقی میشوند).
۱۳ نکته برای بهینهسازی محتوا براساس الگوریتم اینستاگرام ۲۰۲۵
در این بخش، با ۱۳ نکته کاربردی آشنا میشوید که به شما کمک میکنند محتوای خود را برای الگوریتم اینستاگرام ۲۰۲۵ بهینه کنید.
نکات الگوریتم اینستاگرام برای پستهای فید
- تعامل در بخش کامنت
پاسخ دادن به کامنتهای مثبت، حتی اگر تنها شامل یک تشکر ساده باشد، به افزایش بازدید محتوا کمک میکند.
تصویر(۳)
-
مناسب برای: برندها، کسبوکارها و تولیدکنندگان محتوا
-
دلیل اثربخشی: زمانی که یک حساب کاربری با دنبالکنندگان درگیر تعامل برقرار می کند، آنها نیز متقابلاً تعامل بیشتری نشان خواهند داد. این چرخه منجر به افزایش تعداد کامنتها و بهبود رتبه در فید اینستاگرام می شود.
-
روش اجرا: تا جای ممکن به تمام کامنتها پاسخ داده شود و دنبالکنندگان نیز به تعامل تشویق گردند. پیشنهاد میشود که از جملههای دارای فراخوان به اقدام (CTA) یا پرسش در کپشن استفاده گردد.
- مختصر و مفید بودن
براساس الگوریتم اینستاگرام ۲۰۲۵، پستهای فید ممکن است با یک اسکرول ساده نادیده گرفته شوند، بنابراین ارائه محتوای با ارزش باید در کوتاهترین زمان ممکن صورت گیرد.
نمونهای از Reel که تنها شامل یک صحنه و جمله متنی می باشد اما بسیار مؤثر عمل کرده است.
تصویر(۴)
-
مناسب برای: برندها، کسبوکارها و تولیدکنندگان محتوا
-
دلیل اثربخشی: یکی از سیگنالهای رتبهبندی در اینستاگرام، مدتزمانی است که کاربر صرف مشاهده پست میکند. زمانی که محتوا بیشازحد پیچیده یا خستهکننده باشد، احتمال از دست دادن مخاطبان و افت رتبه بیشتر می شود.
-
روش اجرا: توصیه می شود که محتوای ارائه شده، ساده باشد. محتوایی طراحی شود که شفاف و مختصر باشد و کاربر سریعا بتواند موضوع آن را تشخیص دهد.
نکات الگوریتم ریلز اینستاگرام
- حفظ مدت زمان Reels زیر ۹۰ ثانیه
در حالی که مدت زمان Reel ها میتواند تا ۳ دقیقه نیز باشد اما کارشناسان پیشنهاد میکنند که آنها را کمتر از ۹۰ ثانیه نگه دارید.
برای مثال، این Reel کمتر از ۲۰ ثانیه زمان دارد.
تصویر(۵)
-
مناسب برای: برندها، کسبوکارها و تولیدکنندگان محتوا
-
دلیل اثربخشی: تیم اینستاگرام از ویدیوهای کوتاه حمایت میکند. در سال گذشته، اینستاگرام ویژگی ‘Best Practices’ را برای تولیدکنندگان محتوا معرفی کرد و در آن به انتشار Reel های کوتاه تاکید شد. این موضوع توسط آدام موسری نیز تایید شده است. یکی دیگر از معیارهای رتبهبندی در اینستاگرام، تعداد دفعاتی می باشد که ویدیو بهطور کامل دیده شده است؛ هرچه ویدیو کوتاهتر باشد، احتمال مشاهده کامل آن افزایش مییابد. در نتیجه ویدیو کوتاه باعث افزایش بازدید اینستاگرام می شود.
-
روش اجرا: هنگام تهیه ویدئو برای Reels، محدودیت ۹۰ ثانیهای در نظر گرفته شود. اگر محتوا در این بازه زمانی نمیگنجد، میتوان آن را در قالب چند ویدئو منتشر کرد.
- ساخت Reels بهصورت حلقه تکرارشونده
تماشاگران اغلب ویدیوهایی که بهصورت Loop طراحی شدهاند را بیش از یکبار تماشا میکنند، بهویژه اگر در ابتدا متوجه این موضوع نشوند و این امر باعث افزایش بازدید اینستاگرام می گردد.
تصویر(۶)
مناسب برای: برندها، کسبوکارها و تولیدکنندگان محتوا
دلیل اثربخشی: یکی از سیگنالهای کلیدی در الگوریتم اینستاگرام، تعداد تماشا است و طراحی ویدیو بهصورت لوپ، این زمان را تا حد امکان افزایش میدهد.
روش اجرا: عبارت یا صحنه پایان ویدیو، با آغاز آن بهطور یکپارچه ترکیب شود.
نکات الگوریتم استوری اینستاگرام
-
انتشار مکرر استوری
برای اینکه براساس الگوریتم اینستاگرام ۲۰۲۵ در بخش استوری مخاطبان تا جای ممکن جایگاه بالاتری کسب کنید، باید بهصورت پیوسته استوری منتشر نمایید. هرچه استوری بیشتری منتشر شود، احتمال دیده شدن محتوا بیشتر خواهد بود.
همچنین اینستاگرام تمایل دارد حسابهایی که بهتازگی استوری منتشر کرده اند را در جستجو اولویت قرار دهد.
تصویر(۱۷)
-
مناسب برای: برندها، کسبوکارها و تولیدکنندگان محتوا
-
دلیل اثربخشی: تولیدکنندگان محتوایی که بهطور مرتب استوری منتشر میکنند، نرخ آنفالو کمتری دارند و در بلندمدت رشد بیشتری خواهند داشت.
-
روش اجرا: انتشار استوریها از قبل برنامهریزی و زمانبندی شود. همچنین انتشار پستهای جدید در استوری میتواند کمک کند مخاطبان از مسیرهای بیشتری به محتوای منتشرشده دسترسی داشته باشند.
-
از انتشار تعداد زیاد استوری بهصورت یکجا پرهیز شود
انتشار تعداد زیادی استوری در یک بازه کوتاه میتواند برای مخاطب خستهکننده باشد. بهمحض اینکه تعداد اسلایدهای استوری از پنج عدد بیشتر شود، کاهش بازدید و تعامل محسوس خواهد بود.
زمانی که نوارهای بالای استوری بیشازحد ریز و فشرده شوند (مانند نمونه زیر)، احتمال از دست رفتن توجه کاربر افزایش مییابد.
تصویر(۱۸)
-
مناسب برای: برندها، کسبوکارها و تولیدکنندگان محتوا
-
دلیل اثربخشی: الگوریتم اینستاگرام هنگام رتبهبندی استوریها، به دفعاتی که کاربر از استوری خارج شده یا آن را رد کرده توجه دارد. اگر مخاطب به دلیل طولانی بودن استوری علاقهاش را از دست دهد، محتوای منتشرشده در اولویت نمایش قرار نمیگیرد.
-
روش اجرا: استوریها باید بهصورت هدفمند برنامهریزی شوند (استفاده از تقویم انتشار محتوا بسیار مفید خواهد بود) و تمرکز اصلی بر کیفیت باشد.
-
تشویق به تعامل
کارشناسان معتقد هستند که محتوای تعاملی نقش بسیار مهمی در رتبهبندی استوریها دارد. افزایش تعامل موجب خواهد شد تا برند شما در نوار استوری مخاطب جایگاه بالاتری داشته باشد.
استفاده از استیکر لینک (مانند نمونه زیر) نیز روش بسیار مؤثری برای هدایت ترافیک به وبسایت، مسابقه یا فروشگاه آنلاین است.
تصویر(۱۹)
-
مناسب برای: برندها، کسبوکارها و تولیدکنندگان محتوا
-
دلیل اثربخشی: هرچه تعداد تعاملات (لایک، کامنت یا استفاده از استیکرها) بیشتر باشد، استوری موردنظر در رتبه بالاتری قرار خواهد گرفت و شانس دیده شدن آن افزایش خواهد یافت.
-
روش اجرا: توسط قابلیتهای مختلف استوری، خلاقانه عمل کنید. از نظرسنجی، سوالات و کوییزها برای جلب تعامل و شروع گفتگو بهره ببرید.
نکات الگوریتم اینستاگرام برای پستهای کاروسل (چند اسلایدی)
-
محتوایی تولید شود که ارزش ذخیرهسازی داشته باشد
ذخیرهسازیها نشانهای از علاقه و تعامل عمیق در الگوریتم اینستاگرام ۲۰۲۵ هستند. روی محتوایی تمرکز نمایید که کاربران بخواهند آن را برای استفاده بعدی ذخیره کنند.
نمونه پست زیر، با توجه به کاربردی و آموزنده بودن، گزینه مناسبی برای ذخیره شدن است.
تصویر(۲۰)
-
مناسب برای: برندها، کسبوکارها و تولیدکنندگان محتوا
-
دلیل اثربخشی: محتوای مفید مخاطب را ترغیب میکند که دکمه ذخیره را انتخاب نماید. هرچه تعداد ذخیرهسازیها بیشتر باشد، رتبه پست در فید اینستاگرام نیز بالاتر خواهد بود.
-
روش اجرا: از مطالبی نظیر نکات آموزشی، چکلیستها، ترفندهای روزمره، اینفوگرافیکها و آموزشهای گامبهگام استفاده نمایید؛ هر آنچه که مخاطب تمایل داشته باشد برای مشاهده در آینده، ذخیره کند.
- اسکرول کردن را جذاب کنید
برندهایی که از کاروسل بهصورت هدفمند استفاده میکنند، معمولاً بالاترین میزان تعامل و رتبه را دارند.
برای مثال، پست زیر در اسلاید اول کاربر را به ادامه اسکرول تشویق میکند.
تصویر(۲۱)
-
مناسب برای: برندها، کسبوکارها و تولیدکنندگان محتوا
-
دلیل اثربخشی: زمانی که کاربر برای دیدن اسلایدهای بعدی انگیزه پیدا میکند، مدتزمان مشاهده پست افزایش مییابد که این امر به الگوریتم اینستاگرام سیگنال مثبتی ارسال میکند.
-
روش اجرا: در نوشتن متنها خلاقانه عمل شود تا کاربر مشتاق باشد اسلایدهای بعدی را ورق بزند.
نکات الگوریتم اینستاگرام برای صفحه Explore
-
بهینهسازی محتوا برای سئو
اگرچه هشتگها همچنان مفید هستند اما سئو در شبکههای اجتماعی اهمیت بالاتری دارد. نوشتن متنی غنی از کلمات کلیدی، برای بهبود ایندکس شدن محتوا توسط هوش مصنوعی اینستاگرام ضروری است.
-
مناسب برای: برندها، کسبوکارها و تولیدکنندگان محتوا
-
دلیل اثربخشی: به نفع برند است که تمام بخشهای محتوا دائماً بهینهسازی شوند. درج کلمات کلیدی در بیو و کپشن، به اینستاگرام کمک میکند تا بهتر تشخیص دهد محتوا درباره چیست و برای چه کسی مناسب است.
-
روش اجرا: در هر بخشی که امکان پذیر است از متن جایگزین (alt text) استفاده گردد و مطمئن شوید که در کپشنها و هشتگها از کلمات کلیدی مرتبط بهره برده اید.
-
اگر محتوایی وایرال شد، آن را ادامه دهید
وایرال شدن بهانهای برای توقف فعالیت نیست بلکه بهترین فرصت برای بهرهبرداری از موج ناگهانی توجه و تعامل است. مطالبی که بلافاصله پس از یک Reel پربازدید منتشر میشوند، معمولاً عملکردی بالاتر از میانگین دارند؛ نمونه زیر گویای همین موضوع است.
تصویر(۲۲)
-
مناسب برای: برندها، کسبوکارها و تولیدکنندگان محتوا
-
دلیل اثربخشی: آدام موسری تأکید دارد که انتشار پست طی ۱ الی ۲ روز پس از وایرال شدن، به شما کمک میکند از این موقعیت نهایت بهره را ببرید؛ الگوریتم اینستاگرام پس از شناسایی موفقیت یک ویدیو، احتمالاً پستهای بعدی را نیز در رتبه بالاتری قرار میدهد.
-
روش اجرا: پاسخ دادن به کامنتها با استفاده از Reel، راهی ساده برای ادامه دادن مسیر موفقیت یک پست پربازدید است.
نکات الگوریتم جدید اینستاگرام برای حسابهای تجاری، تولیدکننده محتوا و شخصی
- از قلاب (Hook) استفاده شود
در الگوریتم جدید اینستاگرام سه ثانیه اول ویدیو اهمیت بالایی دارد. این موضوع مورد تایید آدام موسری نیز هست.
گاهی یک شوک میتواند بهترین قلاب تلقی شود. مانند ریختن شیر در جایی که نباید باشد.
تصویر(۲۳)
-
مناسب برای: برندها، کسبوکارها و تولیدکنندگان محتوا
-
دلیل اثربخشی: جذب مخاطب در همان ابتدای ویدیو، احتمال ادامه مشاهده را افزایش داده و مانع از اسکرول سریع او میشود.
-
روش اجرا: ویدیو را با محتوایی هیجانانگیز، خندهدار یا غیرمنتظره آغاز کنید و از آزمون خطا نترسید. آزمایش نمایید که چه محتوایی با مخاطب شما ارتباط برقرار میکند.
- با حسابهای مشابه تعامل داشته باشید
تعامل با حسابهایی که به حوزه کاری شما مرتبط هستند (حتی رقبا) به الگوریتم اینستاگرام ۲۰۲۵ کمک میکند تا تشخیص دهد که محتوای شما درباره چیست و چه کسانی ممکن است به آن علاقهمند باشند.
علاوه بر آن، فرصتی برای شبکهسازی و بازاریابی در اینستاگرام خواهد بود. این کار نهتنها به الگوریتم کمک میکند تا محتوا را بیشتر نمایش دهد بلکه بهصورت کلی روش بسیار مؤثری برای جذب کاربران و تقویت تعامل است.
- مناسب برای: برندها، کسبوکارها و تولیدکنندگان محتوا
- دلیل اثربخشی: تعامل با حسابهای فعال در حوزه مشابه، باعث افزایش بازدید و جذب مخاطبان مرتبط از طریق الگوریتم اینستاگرام خواهد شد.
- روش اجرا: پستهای سایر برندهای فعال در پیرامون حوزه کاری خود را لایک کرده و برای دیگران بفرستید؛ همچنین با اینفلوئنسرهایی که در موضوعات مرتبط فعالیت دارند تعامل داشته باشید.
جمع بندی
الگوریتم اینستاگرام ۲۰۲۵ بیش از هر زمان دیگری بر تعامل واقعی، کیفیت محتوا و رفتار کاربران تمرکز دارد. برای موفقیت در این فضا، تولید محتوای ارزشمند، تعامل مستمر با مخاطبان و استفاده هوشمندانه از امکانات اینستاگرام ضروری است. با در نظر گرفتن نکات مطرحشده، میتوانید حضور موثرتری درون اینستاگرام داشته باشید و رشد پایدارتری را تجربه کنید.