در سال ۲۰۲۵، تحقیق کلمات کلیدی برای موفقیت وبلاگ نویسی از همیشه مهمتر است اما با رقابتیتر شدن نتایج جستجوی گوگل، رتبه بندی در صفحه اول می تواند مانند یک کار غیرممکن به نظر برسد. خبر خوب این است که یک راه حل وجود دارد و آن یافتن کلمات کلیدی کم رقابت می باشد. در این مقاله، نشان داده می شود که چگونه توسط KeySearch، کلمات کلیدی کم رقابت را پیدا کنید.
تصویر(۱)
کلمه کلیدی کم رقابت چیست؟
کلمه کلیدی کم رقابت، جستجویی است که مردم در گوگل وارد میکنند اما تعداد کمی (یا هیچ یک) از وبسایت های بزرگ، محتوایی ندارند که آن عبارت جستجو را هدف قرار دهند.
این کلمات کلیدی ممکن است حجم جستجوی کمتری نسبت به کلمات کلیدی با رقابت بالا داشته باشند اما این لزوماً چیز بدی نیست. اگر تازه شروع کردهاید، رتبه بندی خوب برای بسیاری از کلمات کلیدی کم رقابت میتواند ترافیک مداوم و هدفمندی را به وبلاگ شما جذب کند. اگر پاسخ خوبی به این جستجوها بدهید، اعتبارتان از نظر گوگل افزایش مییابد و این امکان را به شما میدهد تا جهت جذب ترافیک بیشتر برای کلمات کلیدی پر رقابت، رتبه کسب کنید.
چرا باید کلمات کلیدی کم رقابت را هدف قرار داد؟
بسیاری از وبلاگ های جدید و کوچک تر جهت کسب رتبه برای کلمات کلیدی با رقابت بالا دچار مشکل می شوند زیرا معمولاً توسط وب سایتهای بزرگ و معتبر با دامنه های قدرتمند، روی این کلمات کار شده و بر آنها تسلط دارند. در ادامه دلایلی آورده شده که چرا تمرکز بر کلمات کلیدی کم رقابت یک حرکت هوشمندانه است:
یک شانس واقعی: انتخاب کلمات کلیدی کم رقابت، امکان ظاهر شدن در صفحه اول نتایج جستجو را حتی برای وبلاگ های جدید امکان پذیر می سازد.
موفقیت های سریعتر: به جای اینکه ماهها (یا سالها) منتظر نتایج باشید، زودتر شروع به کسب موفقیت خواهید کرد.
استراتژی پلکانی: وقتی برای کلمات کلیدی کم رقابت رتبه کسب میکنید، گوگل به سایت شما اعتماد میکند و این امکان را فراهم می نماید تا در آینده کلمات کلیدی با حجم جستجوی بالاتر و رقابت بیشتر را هدف قرار دهید.
پتانسیل ترافیک: به یاد داشته باشید، رتبه خوب برای چندین کلمه کلیدی با حجم جستجوی کم، معمولاً ترافیک بیشتری نسبت به رتبه بد جهت کلمات کلیدی با حجم جستجوی بالا تولید میکند.
مراحل یافتن کلمات کلیدی کم رقابت در سال ۲۰۲۵
در ادامه مراحل یافتن کلمات کلیدی کم رقابت ذکر شده است:
مرحله اول: استفاده از یک ابزار تحقیق کلمات کلیدی
جستجوی دستی کلمات کلیدی، زمان بر است و بدون تجربه، بسیار دشوار خواهد بود. ابزارهای تحقیق، این فرآیند را با ارائه داده هایی در مورد حجم جستجو و کلمات کلیدی، سادهتر میکنند.
ابزاری قدرتمندی که در این مقاله بررسی شده، KeySearch است.
برای یافتن کلمات کلیدی کم رقابت KeySearch به دلایل مختلف توصیه می گردد:
- قیمت مناسب: این ابزار به طور قابل توجهی ارزان تر از اکثر ابزارهای مشابه تحقیق کلمات کلیدی در بازار است.
- قدرتمند: قیمت پایین آن ممکن است شما را فریب دهد. KeySearch بسیار قدرتمندتر از ابزارهای کمهزینه یا رایگان تحقیق کلمات کلیدی می باشد.
- طراحیشده برای مشاغل: KeySearch به طور خاص برای یافتن کلمات کلیدی کم رقابت و ارگانیک طراحی شده است (برخلاف Google Keyword Planner).
- سهولت استفاده: KeySearch حتی برای مبتدیان نیز کاربرپسند می باشد.
- کارایی: این ابزار، شناسایی کلمات کلیدی با رقابت کم را سریع و ساده میکند.
مرحله دوم: شروع با ایدهپردازی
تحقیق کلمات کلیدی خود را با همفکری و جمعآوری هر تعداد عبارت جستجو که میتوانید در ارتباط با حوزه وبلاگتان تصور کنید، آغاز نمائید. پیشنهاد می شود از یک صفحه اکسل برای ثبت تمام ایدههای خود استفاده کنید. این کار کل فرآیند را بسیار سریعتر و آسانتر میکند.
وقتی ایدههای شما به پایان رسید، هر یک از آنها را در گوگل تایپ کنید و بخش “People Also Ask” را بررسی نمایید. هر سؤالی از این بخش که به نظر میرسد میتواند موضوع خوبی برای پست وبلاگ باشد، به صفحه اکسل خود اضافه کنید. این کار را ادامه دهید تا فهرستی با حداقل ۱۰۰ کلمه کلیدی احتمالی داشته باشید.
تصویر(۲)
مرحله سوم: تحلیل هر کلمه کلیدی بر اساس سختی کلمه کلیدی (Keyword Difficulty) و حجم جستجو (Search Volume)
گام بعدی این است که هر کلمه کلیدی موجود در فهرست خود را درون ابزار تحقیق کلمات کلیدی KeySearch وارد کنید.
برای هر کلمه کلیدی، امتیازات سختی کلمه کلیدی (KD) و حجم جستجو (SV) را در صفحه اکسل خود یادداشت نمایید.
نصویر(۳)
مرحله چهارم: ۴ ترفند
هنگامی که مرحله سوم را برای یافتن کلمات کلیدی کم رقابت انجام میدهید، میتوانید ۴ کار اضافی را برای افزایش شانس موفقیت خود اعمال نمایید:
۱. از تحلیل SERP در KeySearch استفاده کنید
هنگام وارد کردن هر کلمه کلیدی درون KeySearch، ویژگی تحلیل SERP (نتایج جستجوی موتورهای جستجو) را در سمت چپ خواهید دید. این تحلیل به شما نشان میدهد که کدام وبسایتها در حال حاضر برای آن عبارت جستجو، رتبه دارند. گاهی مشاهده خواهید کرد که وبسایتهایی با اعتبار دامنه بالا، رتبه بسیار پایینی گرفته اند.
این یک نشانه عالی می باشد زیرا ممکن است رتبه گرفتن برای کلمه کلیدی موردنظر آسانتر از آن چیزی می باشد که امتیاز KD نشان میدهد. در این موارد، پیشنهاد می شود DA پایینترین وبسایت رتبه دار را به جای امتیاز KD در صفحه اکسل خود یادداشت کنید.
۲. مرتبسازی بر اساس KD برای یافتن فرصتهای پنهان
هنگام وارد کردن هر کلمه کلیدی در KeySearch، دوبار روی کلمه ‘Score’ (گوشه بالا سمت راست جدول) کلیک کنید. این کار جدول را بر اساس امتیاز KD مرتب میکند. فهرست را بررسی نمایید تا کلمات کلیدی با امتیازات KD پایین اما حجم جستجوی معقول را به صفحه اکسل خود اضافه کنید. گاهی با این تکنیک میتوانید کلمات کلیدی شگفتانگیزی با رقابت کم و حجم جستجوی بالا پیدا نمایید.
تصویر(۴)
۳. اطمینان حاصل کنید که کلمات کلیدی با حوزه و تخصص وبلاگ شما همخوانی دارند
گوگل به اعتبار و تخصص در یک موضوع، پاداش میدهد و رتبه سایتهایی را که درباره هر مطلبی مینویسند، کاهش خواهد داد. بنابراین، هنگام بررسی فهرست و یافتن کلمات کلیدی کم رقابت، مطمئن شوید که هر کلمه در صفحه اکسل با حوزه و تخصص وبلاگ شما همخوانی دارد. اگر با کلمهای خارج از موضوع مواجه شدید، آن را حذف کنید. ممکن است حذف کلمات کلیدی که امتیازات KD و SV خوبی دارند سخت باشد اما اگر خارج از موضوع باشند، در بلندمدت ضررشان بیشتر از سودشان خواهد بود.
۴. نگران حجم جستجوی کم نباشید
وبلاگنویسان تازهکار اغلب بسیاری از کلمات کلیدی را به دلیل حجم جستجوی کم کنار میگذارند اما این کار به سه دلیل زیر، یک اشتباه بزرگ محسوب می شود:
- حتی کلمات کلیدی با حجم جستجوی کم میتوانند در صورت کسب رتبه خوب، ترافیک قابل توجهی ایجاد کنند. به خاطر داشته باشید که کسب رتبه درون صفحه اول برای یک کلمه کلیدی با حجم جستجوی کم، تقریباً همیشه بهتر از دفن شدن در صفحه پنجم نتایج یک کلمه کلیدی با حجم جستجوی بالا است.
- توسط رتبه گرفتن برای کلمات کلیدی با حجم جستجوی کم، اعتبار خود را نزد گوگل افزایش میدهید که به شما کمک میکند برای کلمات کلیدی با حجم جستجوی بالا رتبه بگیرید.
- ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی معمولاً حجم جستجو را کمتر از واقعیت نشان میدهند. یکی از دلایل این است که اکثر پستهای وبلاگ برای چندین کلمه کلیدی رتبه میگیرند.
اگر تازهکار باشید یا دارای وبلاگ کوچکی هستید، معمولاً توصیه میشود که کلمات کلیدی با حجم جستجوی ۱۰۰+ را هدف قرار دهید.
مرحله پنجم: مرتبسازی صفحه اکسل برای یافتن کلمات کلیدی “طلایی”
پس از تهیه صفحه اکسل با ۱۰۰+ کلمه کلیدی (مربوط به حوزه و تخصص وبلاگ شما) و همچنین ثبت امتیازات حجم جستجو (Volume) و سختی کلمه کلیدی (KD) برای هر کلمه، زمان انجام اقدامات اصلی فرا رسیده است.
ایده اصلی برای یافتن کلمات کلیدی کم رقابت این می باشد که به هر حجم جستجو امتیازی بین ۱ تا ۵ اختصاص دهید (۱ برای کمترین حجم و ۵ بیشترین حجم) و به هر سختی کلمه کلیدی امتیازی بین ۵ تا ۱ بدهید (۵ برای آسانترین و ۱ سختترین). این کار به هر کلمه کلیدی امتیازی کلی بین ۲ تا ۱۰ میدهد که در آن ۲ نشاندهنده کمترین و ۱۰ نشاندهنده بیشترین پتانسیل ترافیک است.
در مرحله نهایی، صفحه اکسل خود را طوری مرتب کنید که کلمات کلیدی با امتیاز ۱۰، بالای لیست و کلمات کلیدی دارای امتیاز ۲ در پایین ردیف قرار گیرند. کلمات کلیدی با بالاترین امتیاز، کلمات کلیدی “طلایی” شما می باشند. به عبارت دیگر، کلماتی که اکنون در بالای صفحه گسترده قرار دارند، احتمالاً بیشترین ترافیک را برای شما ایجاد میکنند زیرا کمترین رقابت و بالاترین حجم جستجو را دارند.
تصویر(۵)
مرحله ششم: اضافه کردن کلمات کلیدی “طلایی” به تقویم محتوایی
اکنون که فهرست مرتب شده کلمات کلیدی (از بیشترین تا کمترین پتانسیل ترافیک) را دارید، گام بعدی این است که بهترین کلمات کلیدی را به تقویم محتوایی خود اضافه کنید.
از آنجا که کلمات کلیدی با امتیاز ۱۰، بیشترین پتانسیل و کلمات کلیدی با امتیاز ۲، کمترین پتانسیل ترافیک را دارند، منطقی است که کار را از کلمات کلیدی با امتیاز ۱۰ آغاز کنید و به تدریج پایین فهرست را بررسی نمایید. با این حال، ممکن است بخواهید عوامل دیگری مانند فصلی بودن موضوعات و اعتبار موضوعی را نیز در نظر بگیرید.
برای کسب بهترین نتیجه، پیشنهاد میشود که فرآیند تحقیق کلمات کلیدی را هر سه ماه یک بار تکرار نمایید تا پستهای وبلاگ خود را برای سهماهه بعدی برنامهریزی کنید. بنابراین، اگر معمولاً هر هفته یک پست وبلاگ مینویسید، به سادگی ۱۲ یا ۱۳ پست برتر را انتخاب کنید و آنها را در تقویم محتوایی خود برای سهماهه آینده قرار دهید.
چگونه باید از کلمات کلیدی کم رقابت در محتوای وبلاگ خود استفاده کنید
البته یافتن کلمات کلیدی کم رقابت و مناسب فقط نیمی از راه است. برای بهرهگیری حداکثری از آنها باید:
- محتوای باکیفیت و واقعاً مفید بنویسید: محتوایی که کاملا به پرسش جستجو پاسخ دهد.
- روی هدف کاربر تمرکز کنید: مطمئن شوید که محتوای شما با آنچه جستجوکننده واقعاً به دنبال آن است همخوانی دارد.
- پست وبلاگ خود را برای کلمه کلیدی منتخب بهینه کنید: کلمات کلیدی را به صورت طبیعی در عنوانها، زیرعنوانها و متن اصلی قرار دهید.
- از مترادفها و کلمات کلیدی مرتبط استفاده کنید: این کار به شما کمک میکند تا برای چندین عبارت مختلف رتبه کسب کنید.
نتیجه گیری
یافتن کلمات کلیدی کم رقابت و هدف قرار دادن آن، می تواند برای وبلاگ نویسان بسیار موثر واقع شود، مخصوصا در وبلاگ های کوچکتر و کسانی که تازه شروع به کار کردهاند. ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی، این فرآیند را ساده و کارآمدتر می کنند و به شما کمک خواهند کرد تا با انتخاب کلمات کلیدی مناسب در صفحه اول رتبه کسب نمایید و ترافیک خود را افزایش دهید.