مقدمه
لینک سازی یک فرآیند پیچیده است که شامل تکنیکها و روشهای مختلفی میشود. با اینکه لینک سازی یکی از قدیمیترین جنبههای سئو است، هنوز هم بحثهای زیادی در مورد استراتژی های لینک سازی “خوب” یا “بد” وجود دارد. این مقاله به شما کمک میکند تا هنگام لینک سازی یا ارزیابی روشهای موجود، از اشتباهات رایج لینک سازی اجتناب نمایید.
لینک غیرطبیعی
لینک غیرطبیعی، هر لینکی است که با هدف دستکاری در نتایج موتورهای جستجو ایجاد شده یا با سیاستهای مبارزه با اسپم گوگل مغایرت داشته باشد. در ادامه، برخی از رایجترین انواع لینکهای غیرطبیعی و اشتباهات رایج لینک سازی معرفی خواهند شد:
– خرید بک لینک یا فروش آن
در کل، پرداخت هزینه برای خرید بک لینک یا تبادل محصول و خدمات در ازای دریافت لینک مشکلی ندارد به شرطی که این رابطه شفاف باشد و لینکها صرفاً برای اهداف سئو ساخته نشده باشند. مشکل زمانی پیش میآید که خرید، تبادل یا معامله لینک به قصد بهبود سئو سایت انجام شود. لینکها باید بر اساس انتخاب طبیعی کاربران و تأثیر محتوای انتخاب شده باشند، نه از طریق معاملات پولی یا تبادلی که باعث جریمه گوگل می شود.
اگر محتوای شما ارزش خوبی داشته باشد و افراد به دلیل همین ارزش به آن لینک دهند، شما شایسته دریافت رتبه بهتر هستید. اما وقتی پول یا تبادل ارزش وارد این معادله شود، هدف اصلی لینک سازی در سئو از بین رفته و احتمال دستکاری نتایج بالا میرود. در این شرایط، گوگل از شما میخواهد لینکها را با ویژگی “rel=”nofollow یا “rel=”sponsored علامتگذاری کنید تا ارزش سئویی منتقل نشود. تا زمانی که شما یا سایتهای دیگری که به شما لینک میدهند این کار را انجام دهید، معمولاً مشکلی پیش نخواهد آمد.
تصویر(۱)
نمونهای از نحوه استفاده از ویژگیهای nofollow و sponsored:
<a href="https://example.com" rel="nofollow">راهنمای ما را بخوانید</a>
<a href="https://example.com" rel="sponsored">راهنمای ما را بخوانید</a>
نمونههایی از تخلفات خرید بک لینک و فروش آن بر اساس سیاستهای گوگل:
- تبلیغات متنی که لینکهای آن سیگنالهای سئو را منتقل میکنند، زیرا از nofollow یا sponsored استفاده نشده است.
- پرداخت هزینه برای مقالاتی که شامل لینکهایی هستند و ارزش سئویی را منتقل میکنند.
– خرید لینک از طریق شخص ثالث
روش دیگر خرید بک لینک، پرداخت هزینه به شخصی برای ایجاد لینکها است. در این حالت، یک ارائهدهنده خدمات، وظیفه ایجاد محتوا، برقراری ارتباط برای دریافت لینک یا هر دو را بر عهده دارد. تا زمانی که این ارائهدهنده از روشهای غیرمعتبر استفاده نکند و لینکهایی را از دامنههای تحت مالکیت خود به شما ندهد، این کار مشکلی ندارد. در نتیجه استفاده از روش های نامعتبر توسط شخص ثالث یکی دیگر از اشتباهات رایج لینک سازی می باشد.
مفهوم گستردهی خرید و فروش لینک
دقت داشته باشید که تعاریف “خرید” و “فروش” لینک محدود به تبادل پول نقد نیستند. هرگونه رابطهای که در آن چیزی در ازای لینک دریافت گردد، مانند یک محصول، مشمول این تعریف میشود. در سال ۲۰۱۴، مت کاتس توضیح داد که گوگل از نظر درک “ارتباط مادی” بین ارائهدهنده لینک و دریافتکننده آن، همسو با کمیسیون تجارت فدرال (FTC) عمل میکند:
- اگر یک طرف معامله، ارزشی دریافت کند که رفتار او را بهطور معقول تغییر دهد، این ارتباط مادی باید افشا شود.
- دریافت یک خودکار یا تیشرت احتمالاً باعث تغییر رفتار نمیشود مگر اینکه با هدف بررسی و لینک دادن دریافت شده باشد.
- پرداخت مستقیم پول برای اخذ لینک، ارائه کارت هدیه یا ارسال محصولی با ارزش بالا معمولاً باعث تغییر رفتار و ایجاد انگیزه برای لینک دادن میشود.
- قرض دادن یک کالا اثر متفاوتی نسبت به هدیه دادن آن دارد.
- اگر چیزی را نه برای گرفتن لینک بلکه برای اهداف دیگری (مثلاً در قالب بسته هدیه یک کنفرانس) ارائه میدهید، ممکن است نیاز به افشاگری باشد. اما لزوماً نیازی نیست که از همه بخواهید لینکهای خود را بهعنوان sponsored علامتگذاری کنند.
- به طبیعی بودن رابطه لینک توجه کنید تا از اشتباهات رایج لینک سازی جلوگیری شود، برای مثال، منطقی است که یک منتقد فیلم بتواند آن را رایگان ببیند.
– توافقات تبادل لینک
تبادل لینک شباهت زیادی به خرید لینک دارد، زیرا در هر دو مورد، یک ارزش در ازای لینک رد و بدل میشود. لینکدهی متقابل (Mutual Linking) پدیدهای رایج است و اگر بهطور طبیعی اتفاق بیفتد، مشکلی ایجاد نمیکند. در بسیاری از موارد، منطقی است که برخی وبسایتها به یکدیگر لینک بدهند. اما باید مراقب هرگونه توافق لینکدهی باشید. روشهایی مثل “لینک در ازای لینک” قابل قبول نیستند و اگر زیاد از آن استفاده کنید، بهراحتی قابل شناسایی خواهد بود و این امر یکی از اشتباهات رایج لینک سازی است.
تصویر(۲)
چرا تبادل لینک مشکلساز میشود؟
نکتهی مهم دربارهی لینکها این است که اگر به دلایلی غیر از ارزش و ارتباط محتوایی لینک داده یا دریافت شود، شناسایی آنها آسان خواهد بود. البته، لینکدهی به آشنایان یا وبسایتهای مرتبط معمولاً مشکلی ندارد. طبیعی است که وقتی چند گزینه برای لینک دادن دارید، وبسایتهایی را انتخاب کنید که از قبل آنها را میشناسید یا با آنان ارتباط دارید. مشکل زمانی پیش میآید که وارد توافقهای مشخصی شوید:
“تو به من لینک بده، من هم به تو لینک میدهم.”
تفاوت لینک طبیعی با لینک توافقی
لینکی که بهعنوان یک انتخاب ادیتوری (Editorial Choice) داده شود، کاملاً طبیعی است. اما لینکی که بر اساس یک توافق دو طرفه ایجاد شده باشد، میتواند نشانهای از تلاش برای دستکاری نتایج جستجو باشد.
– شبکههای وبلاگی خصوصی (PBNs)
شبکههای وبلاگی خصوصی (Private Blog Networks – PBNs) مجموعهای از وبسایتها هستند که برای افزایش مصنوعی رتبه یک وبسایت مرکزی ایجاد شدهاند. در این روش، یک شخص یا سازمان کنترل چندین سایت مختلف را در اختیار دارد و از تکنیکهای خاصی برای انتقال اعتبار و ارزش سئویی بین آنها استفاده میکند.
چگونه PBNها عمل میکنند؟
این شبکهها معمولاً برای افزایش مصنوعی رتبه یک یا چند وبسایت دیگر استفاده میشوند، به این صورت که سایتهای موجود در شبکه به وبسایت هدف لینک داده و به این ترتیب، گوگل را فریب میدهند تا تصور کند این وبسایت اعتبار بالایی دارد. برای اینکه روش مذکور موثر باشد، تمام سایتها باید تحت کنترل یک فرد یا مجموعه بوده و بین آنها یک رابطه مالکیتی وجود داشته باشد.
تصویر(۳)
چرا PBNها خطرناک هستند؟
- کاملاً برخلاف دستورالعملهای گوگل هستند و جزو روشهای سئو کلاهسیاه محسوب میشوند.
- بهراحتی قابل شناساییاند، زیرا الگوریتمهای گوگل میتوانند الگوهای لینک سازی غیرطبیعی را تشخیص دهند.
- وبسایتهایی که بخشی از این شبکهها باشند، ممکن است جریمه شوند و در موارد شدید، از نتایج جستجو حذف شوند.
چگونه ناخواسته وارد یک PBN نشوید؟
اگر در وبسایت خود امکان انتشار محتوای تولید شده توسط کاربران (User-Generated Content) یا UGC را دارید، مراقب باشید. زیرا اگر کنترل کافی نداشته باشید، ممکن است ناخواسته بخشی از یک شبکه لینک سازی مخرب شوید. هر نوع محتوای دریافتی از منابع خارجی، مخصوصاً لینکها را با دقت بررسی کنید.
لینکهای غیرطبیعی از انجمنها، نظرات وبلاگ و سایر محتواهای تولید شده توسط کاربران پیچیدگیهای خاص خود را دارند و عدم بررسی و انجام اقدامات لازم در این باره اشتباهات رایج لینک سازی می باشد. در حالت ایدهآل، یک کاربر واقعی که محتوای شما را دوست دارد، بهطور طبیعی به شما لینک میدهد.
لینک سازی از طریق نظرات و انجمنها
بسیاری از افراد نظرات وبلاگ، انجمنها و حتی سایتهایی مانند Reddit را بهعنوان منابع لینک سازی در نظر میگیرند. در بعضی شرایط، این روشها میتوانند بخشی از یک پروفایل بکلینکی باشند. حتی میتوانید در یک بحث مرتبط، بهصورت طبیعی به وبسایت خود لینک دهید. گوگل همه لینکهای بخش نظرات و UGC را اسپم در نظر نمیگیرد. اما مشکل زمانی به وجود میآید که این نوع لینکها را بهعنوان یک استراتژی انبوه بهکار ببرید.
چرا لینک سازی انبوه از طریق UGC ایده بدی است؟
بسیاری از سایتهایی که محتوای کاربران را میپذیرند، بهطور پیشفرض از ویژگی “nofollow” روی لینکهای خروجی استفاده میکنند.
- این استراتژی یک تاکتیک قدیمی است و بسیاری از انجمنهای معتبر محتوای کاربران را بهشدت بررسی و مدیریت میکنند.
- بنابراین، تلاش برای دریافت لینک از این سایتها معمولاً نیازمند تلاش زیادی است.
سؤال اصلی این است که آیا کامنت یا لینکی که اضافه میکنید، واقعاً ارزشمند است یا خیر؟
- اگر واقعاً بخشی از یک بحث مفید و مرتبط باشید، لینک شما طبیعی محسوب میشود.
- اما اگر هدف فقط ساختن لینک باشد، احتمالاً کامنت شما بهعنوان اسپم گزارش خواهد شد و این کار یکی از اشتباهات رایج لینک سازی است.
در نظر داشته باشید که استفاده از رباتها برای ارسال انبوه نظرات، یکی از رایجترین روشهای ایجاد لینک غیرطبیعی است.
- گوگل و مدیران انجمنها، بهراحتی این نوع لینکها را شناسایی و حذف میکنند.
- بسیاری از این کامنتها حتی قبل از انتشار، توسط فیلترهای خودکار حذف میشوند.
تصویر(۴)
چگونه از لینک سازی در UGC می بایست به درستی استفاده شود؟
اگر در یک بحث شرکت میکنید و واقعاً محتوای ارزشمند تولید می کنید، لینکدهی طبیعی است و مشکلی ایجاد نمیکند. هرگز از رباتها و روشهای خودکار برای ارسال لینک استفاده نکنید. همچنین از ارسال لینکهای انبوه در کامنتها و انجمنها اجتناب نمایید، چون این روش بهراحتی بهعنوان اسپم شناسایی میشودو یکی از اشتباهات رایج لینک سازی محسوب می شود. بهتر است روی تولید محتوای باکیفیت تمرکز کنید تا لینکها بهطور طبیعی ایجاد شوند.
لینک سازی خودکار
راههای زیادی برای راه اندازی اتوماسیون لینک سازی وجود دارد، اما گوگل لینک سازی خودکار در مقیاس بزرگ را اسپم در نظر میگیرد.
چرا لینک سازی خودکار مشکلساز است؟
روش های بسیاری در اتوماسیون تولید محتوا وجود دارند، اما منظور اتوماسیونی است که از آن برای انتشار محتوای خارجی فقط برای دریافت لینکها استفاده می شود.
نمونههایی از لینک سازی خودکار:
- استفاده از اسپینرهای مقالات خودکار
- رباتهایی که نظرات و پستهای اجتماعی را ارسال میکنند
- انتشار اخبار یا ارسال به دایرکتوریها بهصورت خودکار
- دایرکتوریهای مقالات با کیفیت پایین که معمولاً با محتوای اسپم پر شدهاند و بهطور گسترده توزیع میشوند.
استفاده از دامنههای منقضی برای ساخت لینک
سوءاستفاده از دامنههای منقضی شده یکی دیگر از تاکتیکها و اشتباهات رایج لینک سازی است که گوگل نسبت به آن هوشیار است، اما این موضوع مانع از تلاش برخی افراد برای استفاده از آن نمیشود. یکی از روشهایی که دامنههای منقضی برای ساخت لینکهای غیرطبیعی مورد استفاده قرار میگیرند، خرید این دامنهها و سپس ریدایرکت کردن آنها به یک وبسایت دیگر است. هدف این است که تمام اعتبار و بکلینکهای متعلق به دامنه منقضی شده از طریق ریدایرکت منتقل شوند. این روش را امتحان نکنید. زیرا گوگل بهراحتی این نوع دستکاریها را شناسایی و جریمه میکند و آن را جزو خطاهای رایج در لینک سازی می داند.
ریسک اقدامات دستی (Manual Actions)
بیشترین ریسک برای یک لینک غیرطبیعی این است که زمان و پول شما هدر خواهد رفت. اگر شما لینکی برای سئو سایت بسازید که با راهنماییهای گوگل ناسازگار باشد، الگوریتمها به سادگی آن را نادیده می گیرند.
چگونه لینکهای سمی میتوانند اثرات منفی داشته باشند؟
اگر تعداد زیادی لینک سمی داشته باشید و از استراتژی استفاده کنید که الگوریتمها آن را بهسرعت شناسایی نکنند، ممکن است کاهش ناگهانی در کارآیی سئو سایت شما مشاهده شود. در نهایت، گوگل احتمالاً یک بروزرسانی منتشر میکند که نحوه شناسایی لینکهای سمی را بهبود میبخشد. زمانی که این اتفاق بیافتد، اگر تعداد زیادی لینک سمی داشته باشید، تغییرات میتواند به شدت بر رتبهبندیها و ترافیک شما تأثیر بگذارند.
لینکهای غیرطبیعی از سایت شما
اگر تعداد زیادی لینک غیرطبیعی از سایت شما به سایتهای دیگر ارسال شود، گوگل ممکن است شما را جریمه کند. این جریمهها از طریق Google Search Console به شما اطلاع داده خواهند شد. چنین جریمههایی معمولاً قابل بازگشت هستند، اما به طور معمول نیاز به رفع مشکلات و ارسال درخواست برای بازبینی مجدد دارد.
تصویر(۵)
چگونه لینکهای مشکوک را باید شناسایی کرد؟
یک لینک خوب یک تعامل واقعی از اعتماد بین دو طرف است. شناسایی لینکهای سمی در واقع ساده است، به ویژه زمانی که الگوهای مشکوک وجود داشته باشند. اگر در حال بررسی پروفایل بکلینک خود یا ارزیابی یک ارائهدهنده خدمات هستید، به این علائم توجه کنید:
۱. سایتهای جدید در حوزه های وبلاگنویسی
اگر مشاهده می کنید که لینکهایی از سایت های وبلاگنویسی (مانند blogger.com) به سایت شما داده شده اند، بهویژه اگر لینکها به طور مستقیم مرتبط نباشند، این مورد میتواند نشانهای باشد که بیان نماید کسی در حال ساخت لینکهای مشکوک برای سایت شما است. روش مذکور معمولاً یک علامت از وجود شبکههای وبلاگ خصوصی (PBN) است.
۲. لینکهای غیرطبیعی از انجمنهای غیرمرتبط
لینک از انجمنهایی که هیچ ارتباطی به محتوای سایت شما ندارند، میتواند نشاندهنده استفاده از رباتها برای لینک سازی خودکار باشد. به طور کلی، استفاده از سایتهای تولید محتوای کاربر (UGC) برای ساخت لینک خلاف قوانین گوگل است و جزو اشتباهات رایج لینک سازی می باشد.
۳. لینک از سایتها و دایرکتوریهای غیرمرتبط
رابطه لینکها با محتوای سایت شما واقعاً مهم است. اگر در حال مرور پروفایل لینکها هستید و سایتهایی را مشاهده میکنید که به هیچوجه مرتبط نیستند، باید آنها را مورد بررسی قرار دهید. به عنوان مثال، اگر شما یک ناشر دستورالعملهای آشپزی هستید، لینک از یک مقاله مربوط به لولهکشی کاملاً بیربط است. این مورد احتمالاً نتیجهای از تکنیکهای لینک سازی غیرطبیعی است. اما اگر وبسایت خود را به دایرکتوریهای مرتبط اضافه کنید که از دیدگاه کاربران ارزش دارند، این مورد کاملاً صحیح است.
تصویر(۶)
نتیجهگیری
لینکسازی، اگرچه بخش مهمی از استراتژی سئو سایت است، اما فرایندی پیچیده و حساس به شمار میرود که نیازمند شفافیت، دقت و پایبندی به دستورالعملهای گوگل است. لینکهای طبیعی که از طریق ارزش واقعی محتوا و انتخاب کاربران به وجود میآیند، تضمینکننده بهبود پایدار و مستمر در رتبهبندی سایت شما هستند. استفاده از روشهای خرید و فروش لینک، تبادلهای غیرطبیعی یا بهرهگیری از شبکههای وبلاگ خصوصی (PBN) ممکن است در کوتاهمدت به نظر موفق بیایند، اما در بلندمدت شما را در معرض ریسکهای جدی مانند جریمههای گوگل و کاهش رتبهبندی قرار میدهند و می بایست از این اشتباهات رایج لینک سازی دوری نمایید.
بنابراین، توصیه میشود به جای تمرکز بر تاکتیکهای پرخطر، استراتژی لینک سازی خود را بر پایهی تولید محتوای باکیفیت، ایجاد ارتباطات واقعی و انتخابهای طبیعی بنا کنید.